همشهری آنلاین - مصطفی محمودی*: میراث قدیمی و باستانی علاوه بر اشیاء و بناهای بی‌جان گاها موجودات جاندار را نیز در بر می‌گیرد که متاسفانه این جانداران کمتر و یا اصلا دیده نمی‌شوند.

از آن جمله سرو ابرکوه با قدمت 4000 سال و کاج 700 ساله تربت‌حیدریه است. این درختان کهن سال همزادهای شناخته شدهای در دنیا دارند. همچون کاج 4800 ساله متوسلاه در نوادای آمریکا سرو الرکه در شیلی با قدمت 3600 سال، سرو طاس معروف به سناتور در فلوریدای آمریکا با 3400 سال عمر، درختی موسوم به پاتریارکا دفلورستا در برزیل که عمر 3000 ساله برایش تخمین زده‌اند و ...

سرو ابرکوه در مملکت خودمان همزادهایی دارد که ناشناخته‌اند. درخت چنار روستای "شرکان" از توابع بخش نوسود شهرستان پاوه از آن جمله است.

گمان می‌رود این درخت تنومند عمری بالغ بر 4000 سال داشته باشد. قطر تنه این درخت قریب به 15 متر است. ولی همچنانکه در تصاویر پیداست عدم مراقبت و ترمیم و عمر زیاد آنرا در بستر مرگ قرار داده و اگر ناجیان محیط زیست دست به کار نشوند، شاید در آیندهای نه چندان دور این چنار هم به سرنوشت درخت مقدس الیشون در تایوان (این درخت پس از 3000 سال عمر طعمه طوفان شد) دچار شود.

این نوشتار از همه فعالان محیط زیستی، انجمن‌ها و تشکل‌های خیریه و نهادهای دولتی دعوت می‌کند همچون سرو ابرکوه، چناره گوره شرکان را نجات داده و نسبت به ثبت آن در فهرست میراث طبیعی و ملی کشور اقدام شود.

* دانشجوی دکترای جامعه شناسی
Mahmoudi798@gmail.com

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳