پگاه شفتی: چراغ؟ مودم؟ چه ربطی به‌هم دارند؟ اتفاقاً خیلی هم ربط دارند. چون ما در آینده‌ی نه‌چندان دور، شاید دیگر با وای‌فای سر و کار نداشته باشیم و شب و روز اینترنتی‌مان را با پدیده‌ای به نام لای‌فای بگذرانیم!

دوچرخه شماره ۸۲۸
  • لای‌فای چیست؟

درست است که بر وزن وای‌فای است و همان کار را هم انجام می‌دهد، اما سرعتش بسیار بالاتر است. چیزی حدود 10 برابر بيش‌تر از پرسرعت‌ترین اینترنت بي‌سیم در دنیا.

راز این سرعت در نور است. درواقع در فناوری وای‌‌فای، اطلاعات با امواج رادیویی جابه‌جا می‌شوند و همین مسئله باعث می‌شود تا حجم و سرعت بسیار محدود شود؛ همان چیزی که ما به آن می‌گوییم پهنای باند.

دوچرخه شماره ۸۲۸

اما در فناوری لای‌‌فای، اطلاعات از طریق امواج نوری فروسرخ و فرابنفش جابه‌جا می‌شوند. امواج نوری که گاه مرئی و گاه نامرئی هستند و با سرعتی باورنکردنی می‌توانند اطلاعات را در حجم بالا و سرعتی فرابشری منتقل کنند.

لای‌‌فای مخفف «لايت فيدليتي» (Light Fidelity) به‌معنای سرسپرده یا وابسته به‌نور است. نوری که با روشن و خاموش‌شدن بسیار سریع و در حد نانوثانیه می‌تواند تبدیل به یک سیم نامرئی برای انتقال اطلاعات شود.

دوچرخه شماره ۸۲۸

  • ایران و کاربران اینترنتی‌اش

طبق آخرین آمارهای رسمی، در ایران حدود 46میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند. باتوجه به جمعیت حدوداً هشتاد میلیون نفری ایران این رقم نشان می‌دهد که تقریباً بیش از نیمی از جمعیت ایران کاربر اینترنت هستند.

چه رقم بالایی و چه بازار خوبی برای لای‌‌فای است؛ به‌خصوص که کاربران اینترنت در ایران مدت‌هاست که تشنه‌ی سرعت هستند و همیشه از اینترنت لاک‌پشتی می‌نالند.

در حال حاضر کشور چین یکی از اولین کشورهایی است که خدمات لای‌‌فای را به کاربران ارائه داده است. اما باتوجه به همه‌گیر‌شدن این پدیده در کشورهای منطقه و حجم بالای کاربران اینترنت در ایران، شاید نورهاي ايران هم به‌زودي اينترنتي شوند.

دوچرخه شماره ۸۲۸

هارالد هاس، مبتكر فناوري لاي‌‌فاي

  • مبتکر لای‌فای

«هارالد هاس»، استاد دانشگاه «ادینبورو» در اسکاتلند و مبتکر آلماني لای‌‌فای است. او در یکی از سخنرانی‌هایش درباره‌ی لای‌‌فای می‌گوید: «ایده‌ی این فناوری زمانی به ذهنم رسید که با خودم گفتم، چه می‌شد اگر می‌توانستیم داده‌ها را با  هرنوع نوری، انتقال دهیم.»

او در حال حاضر با تأسیس شرکت «پيور لاي‌فاي» (pureLiFi) این فناوری را در اختيار مشتریانش قرار مي‌دهد و البته هم‌زمان در حال پژوهش بر روی آن نيز هست تا اين فناوري روزبه‌روز بیش‌تر ارتقا پیدا کند.

 

  • نه چندان بی‌عیب!

با این‌که سرعتي افسانه‌ای دارد و با سرعت نور می‌تواند فیلم و سریال و کتاب دانلود کند، اما چندان هم بی‌عیب و نقص نیست. یکی از معایب بزرگ این فناوری نصب پرهزینه و پیچیده‌ی آن است.

مشکل بعدی اما برمی‌گردد به اتصال این شبکه‌ی نوری به ابزارهای قابل حمل و بسیار محبوب کاربران اینترنت؛ یعنی گوشی موبایل و تبلت. در حال حاضر با هیچ‌کدام از این ابزارها نمی‌توان به شبکه‌ی لای‌‌فای متصل شد. اما این مشکل احتمالاً با نصب یک گیرنده بر روی این ابزارها حل خواهد شد.

اما یکی دیگر از مشکلات هم می‌تواند برد کم امواج لای‌‌فای باشد که فقط یک محدوده‌ی کوتاه را دربرمی‌گیرد. هرچند این مسئله می‌تواند تا حدودی به نفع امنیت اینترنت باشد.

دوچرخه شماره ۸۲۸

وقتي نور چراغ‌ها، امواج نوري اطلاعات را منتقل مي‌كنند

دوچرخه شماره ۸۲۸

  • ارزان و ارزان و بازهم ارزان‌تر!

در گذشته‌ی نه‌چندان دور اینترنت هم مثل خیلی چیزهای دیگر یک دارایی لوکس بود. اما خیلی زود اینترنت به همه‌ی خانه‌ها راه پیدا کرد و هرروز ارزان‌تر از گذشته شد. حالا خدمات اینترنت با توجه به حجم استفاده‌ی کاربر و سرعت، قیمت‌های بالا و پایینی دارد.

در واقع برای داشتن یک اینترنت با سرعت معمولی باید هزینه کرد، به‌خصوص در ایران. اما با لای‌‌فای دیگر از این خبرها نیست.

شاید هزینه‌ي برق به‌خاطر استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی مورد استفاده‌ی لای‌‌فای کمی بالا برود، اما هزینه‌ي اینترنت بسیار کم‌تر از وای‌فای تمام می‌شود.

همین مزیت در کنار سرعت بالا و حجم انتقال نامحدود، می‌تواند دهان هرکاربری را آب بیندازد.

دوچرخه شماره ۸۲۸

کد خبر 332298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha