سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۱
۰ نفر

بِکی بینز > ترجمه‌ی ساغر غزالی: فضانوردان اوقات بسیار خوشی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌گذرانند.

دوچرخه شماره ۸۴۰

دوچرخه شماره ۸۴۰

تصویرگر: کلایتون هامر


1. ساخت ایستگاه

ایستگاه فضایی بین‌المللی یک مرکز تحقیقاتی است؛ مركزي مركب از قطعاتی پيش ساخته که فضانوردان آن‌ها را به هم وصل و ايستگاه را ساخته‌اند. اولین بخش ايستگاه، ساخت روسيه است و در سال1377 (1998 میلادی) به فضا پرتاپ شد.

از آن زمان به بعد، حدود 35 قطعه‌ي دیگر (ساخت کشورهای آمریکا، روسيه، ژاپن، کانادا، ايتاليا و...) به فضا فرستاده شد تا آن را کامل کنند.

 

2. آزمایش در فضا

از زمان شروع فعالیت این ایستگاه، صدها آزمایش علمی در آزمایشگاه‌هایش صورت گرفته و فضانوردان تقریباً همه چیز را در فضا آزمایش کرده‌اند؛ از فشردن یک حوله‌ي خیس تا این‌که عروس دریایی چگونه می‌تواند در فضا به زندگی ادامه دهد.

 

3. خوراک کهکشانی

غذاخوری ايستگاه فضایی مملو از قفسه‌های مواد غذایی آماده‌ای است که به‌صورت خاص بسته‌بندی شده‌اند تا فاسد نشوند. خدمه ظرف‌های غذا را با چسب‌های پارچه‌ای (چسبک) روی میز ثابت می‌کنند تا در هوا معلق نشوند.

مواد غذایی مانند گوشت، بیسکویت، کیک‌های شکلاتی، میوه و سبزیجات تازه هر چند ماه یک‌بار از زمین به ایستگاه فرستاده می‌شود.

 

4. ورزش سبک

فضانوردان برای سلامتی خود هر روز دو ساعت در باشگاه فضایی ورزش می‌کنند. تردمیل یک کابل محافظ دارد که فضانوردان خود را به آن می‌بندند تا هنگام دویدن از روی آن منحرف نشوند.

دوچرخه‌ي ثابت، زینی برای نشستن ندارد و فضانوردان بعد از بستن کفش‌هایشان به  پدال دوچرخه، بالای آن به صورت شناور رکاب می‌زنند.

 

5. نمای پرستاره

در زیر ایستگاه فضایی، پنجره‌اي شش‌ضلعی هست كه از آن‌جا بیش‌تر از 1100 کیلومتر دورتر از زمین قابل مشاهده‌است. فضانوردان حتی گاهی فوران آتش‌فشان‌ها و گردش تند‌بادها را نیز می‌توانند از این‌جا ببینند.

 

6. یک دلقک بزرگ

فضانوردان بازی رایانه‌ای«بگیر» را با یک بازوي روباتیک بیرون از سفینه بازی می‌کنند. این بازو از هفت مفصل تشکیل شده و تا حدود 18 متر قابلیت بلند شدن دارد، به‌طوری‌که با کنترل این دست بزرگ از داخل ایستگاه، فضانورد می‌تواند بسته‌های ارسالی از زمین را بگیرد.

 

7. خوب بخوابی

در ایستگاه، محفظه‌های شش ضلعی برای خوابیدن فضانوردان تعبیه شده است. هر محفظه به اندازه‌ي یک باجه‌ي تلفن عمومی جا دارد و داخلش فقط برای یک لپ‌تاپ و یک کیسه‌ي خواب جا هست. کیسه‌های خواب به گوشه‌ها وصل شده‌اند تا فضانوردان هنگام خواب شناور نشوند.

 

8. اشعه‌های دریافتی

صفحه‌های خورشیدی ایستگاه، انرژی خورشیدی را به الکتریسته تبدیل می‌کنند. ایستگاه در هر سمت هشت صفحه‌ي خورشیدی دارد که فقط یکی از آن‌ها 35 متر طول و حدود 1088 کیلوگرم وزن دارد. این صفحه‌های خورشیدی  به اندازه‌ي مصرف
 40 خانه، برق توليد می‌کنند.

 

9. عشق سرعت

ایستگاه فضایی بین‌المللی با سرعت 28هزار کیلومتر در ساعت به دور زمین می‌چرخد. به عبارتی ديگر، ايستگاه در هر 90 دقیقه یک بار دور زمین می‌چرخد و فضانوردان می‌توانند در روز 16 بار طلوع و غروب خورشید را ببیند.

 

10. محدویت در پارک

ایستگاه شش عرشه( سکو) دارد که پارکینگ فضایی آن محسوب می‌شود. سفینه‌های دیگر در سفرهای خود به این عرشه‌ها متصل می‌شوند و مواد  مورد نیاز فضانوردان و گاهی توریست‌های فضایی را به آن‌جا می‌آورند.

 

  • هفت توریست فضایی با سفینه‌ي سایوز روسیه براي بازدید ایستگاه فضایی بین‌المللی رفته‌اند که این سفر حدود 40 میلیون دلار هزینه در بر داشته ‌است.

     

کد خبر 342436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha