پنجشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: برنی سندرز (Bernie Sanders) هشتم سپتامبر ۱۹۴۱ در محله بروکلین نیویورک در خانواده‌ای یهودی متولد شد، پدرش از یهودیان مهاجر لهستانی و مادرش اهل نیویورک بود.

برنی سندرز

او  که در مدرسه عبری نیویورک تحصیل کرده سابقه حضور در فلسطین اشغالی (۱۹۶۳و ۱۹۶۴) و کار در مزارع اشتراکی (کیبوتص) را دارد.  

برنی سندرز  که در دانشگاه شیکاگو تحصیل کرده در همان دانشگاه به اتحادیه سوسیالیستی خلق جوان، شاخهٔ جوانان حزب سوسیالیست آمریکا پیوست و به عنوان یک سازمانده دانشجویان برای کنگره برابری نژادی و جنبش حقوق مدنی سیاهپوستان آمریکا فعال شد.

سندرز حرفهٔ سیاسی خود را در ۱۹۷۱ به عنوان عضوی از حزب اتحادیه آزادی که منشأ آن جنبش ضد جنگ و حزب خلق بود شروع کرد و در سال‌های ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ برای فرمانداری ورمانت و در ۱۹۷۲ و ۱۹۷۶ برای سناتوری ایالات متحده رقابت کرد. در انتخابات ۱۹۷۴ سنا او پس از پاتریک لیهی دادستان کل ۳۳ سالهٔ شهرستان چیتندن و دیک ملری نمایندهٔ جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ورمانت سوم شد.

سندرز در سال ۱۹۸۰ به شهرداری برلینگتون، ورمانت، پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت، برگزیده شد. در ۱۹۹۰ او به نمایندگی حوزه انتخابیه کلی ورمونت در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا برگزیده شد. واشنگتن پست پیروزی او را به عنوان نخستین راهیابی یک سوسیالیست به مجلس نمایندگان توصیف کرد. سندرز تا زمان انتخاب به سنا در سال ۲۰۰۷ در مجلس نمایندگان فعالیت کرد.

او نخستین سیاستمدار مستقلی بود که پس از ۴۰ سال به نمایندگی مجلس آمریکا برگزیده می‌شد. وی به مدت ۱۶ سال در مجلس نمایندگان فعالیت کرد و جز در انتخابات سال ۱۹۹۴ موسوم به انقلاب جمهوریخواهانه که با اختلاف ۳٫۳٪ برنده شد، سایر انتخابات‌ها را با اختلاف بالا برنده شد.

سندرز در سال‌های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ علیه قطعنامه‌های صادر کنندهٔ مجوز استفاده از زور علیه عراق رای داد و با اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ مخالفت کرد. او به اجازهٔ استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها در سال ۲۰۰۱ که اغلب از آن به عنوان توجیه قانونی اقدامات نظامی مجادله برانگیز از حملات ۱۱ سپتامبر به بعد یاد شده است رای موافق داد.

در سال ۲۰۰۵ پس از این که سناتور جیم جفوردز اعلام کرد برای انتخاب مجدد رقابت نخواهد کرد، سندرز کاندیداتوری خود را اعلام کرد. چاک شومر رئیس کمیته کمپین سناتوری دمکرات از وی حمایت کرد که در انتخاب وی مؤثر بود.

سندرز به عنوان یک سیاستمدار مستقل، توافقی با رهبری دمکرات‌های سنا کرد که طبق آن پذیرفت در همهٔ امور رویه‌ای به طور دمکرات رای بدهد. در عوض او ارشدیت خود را حفظ و کرسی‌های کمیته‌ها را که در صورت دمکرات بودن به وی تعلق می‌گرفت دریافت کند. او در سال‌های ۲۰۱۳-۱۴ رئیس کمیته امور کهنه سربازان سنای آمریکا بود.

  • رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری

کمپین انتخاباتی برنی سندرز از ۲۶ می ۲۰۱۵ آغاز شد، سندرز بر خلاف نامزدهای دیگر به جای حامیان مالی بزرگ از حمایت‌های کوچک طبقات متوسط و کارگر آمریکایی برای تأمین هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی بهره می‌برد.

سندرز خود را یک سوسیالیست دمکرات می‌داند و سوسیال دموکراسی مدل اسکاندیناوی را ستوده است.

در رابطه با سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران، برنی سندرز تنها کاندیدای ریاست جمهوری است که اعلام کرده پس از رئیس جمهور شدن، هر چه سریعتر روابط آمریکا با ایران را از سر خواهد گرفت. رقیب او هیلاری کلینتون، معتقد است این موضوع باید بصورت بطئی و گام به گام انجام شود، نه به سرعتی که سندرز معتقد است

کد خبر 324770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha