یکشنبه ۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به آمریکا برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل با خبرنگار شبکه خبری سی بی اس آمریکا در تهران گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌ نژاد در این مصاحبه با تاکید بر اینکه هیچ کس قادر نیست به ملت ایران ضربه بزند، دولتمردان واشنگتن را به اصلاح رفتار در منطقه و جهان فراخواند.

رئیس‌ جمهور در این مصاحبه دو ملت آمریکا و ایران را دوست یکدیگر و دارای بسیاری دیدگاه های مشترک دانست و تصریح کرد: ملت ایران و عمده مردم آمریکا طرفدار عدالت، صلح و خداپرستی هستند و با سیاست‌های دولت آمریکا مخالفند.

وی با اشاره به اینکه مردم واشنگتن در تظاهرات چند روز پیش خود با کشته شدن فرزندانشان در عراق و حضور آمریکا در عراق مخالفت کردند، گفت: مردم آمریکا انسان های صلح دوستی هستند و این خصلت آنها نشان می‌دهد که با سیاست های دولت آمریکا مخالف هستند.

رییس جمهور با بیان اینکه مردم آمریکا و ملت ایران بسیار به هم نزدیک هستند، یادآور شد: چندی پیش یک دانشمند آمریکایی درخواست کرده بود که به خاطر عشق به ایران پس از مرگ در کشورمان دفن شود که من با آن موافقت کردم.

رییس جمهور با تاکید بر گسترش روابط دو ملت ایران و آمریکا گفت: سال گذشته پیشنهاد دادیم برای تجارت و تبادل علم و دانش پرواز مستقیم به مقصد نیویورک برقرار شود، اما دولت آمریکا موافقت نکرد.

رییس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه بوش باید رفتار خود را اصلاح کند و به مردم آمریکا احترام بگذارد، گفت: کدام پیامبر و مذهب گفته که 160 هزار نیرو به عراق ببرید و زنان و بچه‌ها را بکشید.

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به ادعای خبرنگار شبکه سی.بی.اس درباره مذهبی بودن بوش تصریح کرد: مذهبی بودن به کلیسا و مسجد رفتن نیست، مذهب یعنی دوستی، عشق به انسان، برادری و راستگویی که باید در عمل نمود پیدا کند.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به اظهارات خبرنگار شبکه سی.بی.اس مبنی بر اینکه بوش می گوید دکتر احمدی نژاد ملت خود را ایزوله و منزوی کرده است، گفت: بوش می تواند هر چیزی را که دلش خواست بگوید اما می‌توان بررسی کرد که چه کسی منزوی است؛ یکی از دوستان من و یکی از دوستان بوش در هر کشوری که وی می‌خواهد، بروند تا معلوم شود چه کسی منزوی است.

دکتر احمدی نژاد ملت ایران را از آزادترین و آگاه‌ترین ملت‌های جهان برشمرد و افزود: صدها خبرنگار خارجی و از جمله آمریکایی در ایران هستند، اما خبرنگاران ایرانی نمی‌توانند با مسوولان آمریکایی گفتگو کنند .

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه رییس جمهور آمریکا اگر می خواهد در انتخابات رأی بیاورد راه‌های ارزان‌تری هم وجود دارد، گفت: بوش اگر پول مردم آمریکا را خرج جنگ نکند و به فقرای کشورش رسیدگی کند، در آن صورت احتمال پیروزی حزبش وجود دارد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ملت‌ها با هم مشکلی ندارند، افزود: این سیاستمداران غیر اخلاقی هستند که مشکل ایجاد می‌کنند.

دکتر احمدی نژاد در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس قرار داد، اظهار داشت: آژانس وظیفه نظارت و حمایت از اعضا را برعهده دارد و جالب این است که در هیچکدام از گزارش های آژانس اعلام نشده که ایران از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای منحرف شده است؛ ضمن آنکه کشور ما بیشترین همکاری را با آژانس دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت آمریکا و برخی دیگر با مساله هسته‌‌ای ایران برخورد سیاسی می‌کنند، تصریح کرد: آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌‌ای همه کشورها سوال دارد و سوالات آژانس از آمریکا و برخی کشورها بیشتر و پیچیده‌تر است زیرا آنها بمب اتم دارند.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران نیازی به سلاح هسته‌‌ای ندارد، خطاب به همه سیاستمداران جهان تاکید کرد: هر کس منابع مردمش را برای بمب اتم خرج کند؛ اشتباه می‌کند؛ زیرا اگر بمب اتم کاربرد داشت، شوروی می‌ماند و مشکلات آمریکا و صهیونیست ها هم حل می‌شد.

رییس جمهور گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ایران از فعالیت های صلح آمیز هسته ای انحراف ندارد و بازرسان هم اعلام کرده‌اند که می‌توانند عدم انحراف را تایید کنند.

رییس جمهور افزود: کسانی که بمب دارند باید آن را کنار بگذارند و به راه درست برگردند و بی جهت نباید به دیگران مشکوک باشند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه متاسفانه دولتمردان آمریکا گزارش آژانس درباره ایران را محکوم کردند، اظهار داشت: مشکل سیاستمدارن آمریکا در مساله ایران و عراق خودخواهی است که دوره آن تمام شده است.

رییس جمهور با تاکید مجدد بر این مساله که ایران نیازی به سلاح هسته ای ندارد، گفت: ملت ایران دارای فرهنگ و تمدن است و به لحاظ دینی و اعتقادی هم ایرانیان مخالف بمب و کشتار هستند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ما با سیاست های زورگویانه و یکجانبه گرایانه دولت آمریکا مخالفیم، تاکید کرد: می‌شود جهان را با احترام، دوست داشتن ، قانون و عدالت اداره کرد .

رییس جمهور همچنین درباره ادعاهایی که در زمینه امکان صدور قطعنامه علیه ایران وجود دارد، تصریح کرد: اگر قطعنامه دیگری علیه ایران صادر کنند، عملاً مشکلات خودشان را زیاد کرده اند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ملت ایران 28 سال تحریم را به فرصت تبدیل و در علم و دانش پیشرفت کرده است، گفت: ملت ایران دارای منابع متفاوت قدرت و انسجام داخلی است و مسایل خود را حل می‌کند اما پرونده مخالفان سنگین‌تر می‌شود.

رییس جمهور با عنوان اینکه هیچ کس قادر نیست خواسته غیرقانونی خود را به ملت ایران تحمیل کند، یادآور شد: به نفع هیچ کس نیست خواسته خود را به ملت ایران تحمیل کند اما اگر بخواهند این کار را بکنند به ضرر خودشان است.

دکتر احمدی نژاد سپس در خصوص ادعاهای مکرر خبرنگار شبکه سی.بی.اس آمریکا مبنی بر احتمال وقوع حمله به ایران و یا دخالت کشورمان در عراق تصریح کرد: ادعا در مورد امکان وقوع حمله به ایران جنگ روانی است. دولتمردان آمریکا در هر جای جهان که به مشکل می‌خورند به جای حل اشتباهات، دیگران را متهم می‌کنند و امروز ایران بیشترین آسیب را از ناامنی در عراق می بیند.

رییس جمهور با بیان اینکه تهران اصولا جنگ را راه حلی برای مسایل نمی‌داند، گفت: مردم عراق ملتی متمدن هستند و قبلاً هم در مقابل اشغالگران ایستاده‌اند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ما از اینکه هم مردم عراق و هم سربازان آمریکایی کشته می شوند ناراحت هستیم، تاکید کرد: علت اصلی این کشتارها کسانی هستند که از هزاران کیلومتر دورتر به بهانه ایجاد دمکراسی و سرکوب دیکتاتور و انهدام سلاح های کشتار جمعی وارد عراق شدند، اما امروز که نه دیکتاتوری و نه سلاح کشتار جمعی کشف شده وجود دارد، همچنان به اشغالگری خود ادامه می‌دهند.

رییس جمهور با بیان اینکه دولتمردان آمریکایی که منافع خود را در اشغال عراق می‌بینند باید رفتار خود را اصلاح کنند، اظهار داشت: پوشاندن اشتباهات و متهم کردن دیگران مشکل دولت آمریکا را حل نمی‌کند و رسانه‌ها نیز باید حقایق را بیان و مسوولان آمریکا را مجبور کنند که واقعیات را بپذیرند.

رییس جمهور با تاکید مجدد بر این مساله که دولت آمریکا باید به حقوق ملت عراق احترام بگذارد، گفت: تکرار اشتباه در مسایل مختلف از جمله عراق به حل اشتباه منجر نخواهد شد.

دکتر احمدی نژاد تاکید کرد: دولت آمریکا می‌توانست پس از سرنگون کردن صدام سرنوشت مردم عراق را به خودشان بسپارد و به عنوان یک دوست در کنار ملت عراق و ملت‌های منطقه باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه صدام مورد حمایت دولتمردان آمریکایی بود اما آنها پس از مدتی برای تامین سیاست‌های خود وی را سرنگون کردند، گفت: بزرگترین اشتباه دولت آمریکا ماندن در عراق بود ولی هنگامی که سعی کردند حاکم آمریکایی انتخاب کنند و راه را برای حضور گروه های تروریستی در عراق باز نمودند، دوباره اشتباه کردند.

دکتر احمدی نژاد با اشاره به اینکه ما مخالف جنگ و ناامنی در عراق هستیم و ناامنی در این کشور به ضرر ماست زیرا مرز مشترک و طولانی با عراق داریم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اینکه مخالف مذاکره با آمریکاست ولی به خاطر مردم عراق با آنها گفتگو کرد.

رییس جمهور با بیان اینکه ما دوست همه مردم جهان هستیم و از اینکه هر انسان نظامی وغیر نظامی درعراق کشته شود ناراحت می شویم ، یاد آور شد: دولت انگلیس هوشمندانه بصره را خالی کرد، اما مشکل دولت آمریکا این است که امروز خود را در مقابل مردم عراق قرار داده است اما با این حال هر وقت این سیاست اصلاح شود، به نفع مردم عراق و منطقه است.

رییس جمهور در ادامه به نمونه دیگری از اقدامات اشغالگران اشاره نمودند وافزود: صهیونیست ها مردم فلسطین را آواره کردند و عده‌ای دیگر را نیز از دیگر کشورهای دنیا آواره و به فلسطین منتقل کردند و در این سال‌ها فاجعه‌ها، آفریدند به همین دلیل ما با سیاست‌های اشغالگری و ترور مخالف هستیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ کس قادر نیست به ملت ایران ضربه بزند زیرا همواره آماده است، گفت: اگر بوش رفتارش را در عراق و مسایل دیگر اصلاح کند، آن وقت مشکلات حزبش حل می شود.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه طبق نظرسنجی‌ها اکثریت مردم آمریکا معتقدند دولت این کشور از قبل در جریان حمله به برج های تجارت جهانی بوده است، اظهار داشت : سوال اصلی این است که چرا باید چنین اتفاقی بیفتد؟

دکتر احمدی نژاد، ملت ایران را زخم خورده تروریسم دانست و تصریح کرد: هیچ کس نمی‌تواند یک سند ارایه دهد که ملت ایران در اعمال تروریستی دخالت داشته است.

رییس جمهور افزود: تک تک انسان‌ها در هر کجای عالم محترم هستند و باید اجازه داد از حقوق یکسان برخوردار باشند و امیدواریم همه ملت‌های دنیا هر روزشان با شادکامی و دوستی همراه باشد.

دکتر احمدی نژاد با طرح این سوال که زندان‌های مخفی را چه کسی در اروپا ایجاد کرده است؟، تاکید کرد: همان‌هایی که زندان مخفی ایجاد کرده اند از تروریست ها هم حمایت می کنند.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه در ایران یهودی، مسیحی و مسلمان همه با هم دوست هستند، تاکید کرد: ما همه را دوست داریم و با اشغالگری و ترور مخالفیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه اختیار تصمیم گیری در مساله فلسطین با ملت فلسطین است، گفت: راه حل ما برای فلسطین، انسانی و سیاسی است و هر تصمیمی که ملت فلسطین در یک رفراندوم آزاد بگیرند، آن را قبول داریم.

کد خبر 32219

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز