پیشرفت فناوری وپیدایش فناوری‌های جدید، زندگی ما را آسان‌تر کرده و آسان‌تر می‌کند.

دوچرخه شماره ۸۱۷

اما از سوي ديگر، هريك از وسايل و ماشين‌هايي كه دستاورد اين فناوري‌ها هستند، روزي كهنه و فرسوده مي‌شوند و آن‌وقت بايد به اين توجه كنيم كه دور انداختن اين وسايل چه قدر خطرناك‌ است و بازيافت اين مواد به‌شكل مناسب، چه‌قدر مهم است.

مثلاً تا حالا فكر كرده‌ايد وقتي گوشي تلفن همراهتان خراب مي‌شود با آن بايد چه‌كار بكنيد؟ آن را مثل يك پسماند معمولي به سطل زباله مي‌اندازيد؟

پسماندهای الکترونیک، در دسته‌ي  پسماند‌هاي خطرناك جاي مي‌گير‌ند. هرروز در گوشه‌اي از اين كره‌ي خاكي، عمر چندين دستگاه مانند گوشي‌‌هاي همراه، يخچال‌ها، رايانه‌ها،‌ نمابرها، دستگاه‌هاي كپي،‌ ماكروويوها، تجهيزات روشنايي مثل لامپ، كابل‌ها و... به‌سر مي‌رسد.

در اين حالت، نبايد اين وسايل را با پسماندهاي ديگر مخلوط كرد. اين پسماند‌ها باعث آلودگي آب و خاك مي‌شوند و تأثيرات خطرناكي بر بدن انسان و موجودات زنده‌ي زمين مي‌گذارند. البته سازمان مديريت پسماند شهرداري تهران، در هريك از مناطق شهر غرفه‌هاي بازيافت داير كرده است و اين پسماند‌ها را تحويل مي‌گيرد؟

 هنگامه قديري، كارشناس مركز آموزش تخصصي و نمايشگاه‌  دائمي سازمان مديريت پسماند درباره‌ي اين زباله‌ها مي‌گويد:« اين زباله‌ها، فلزات سنگيني مثل جيوه، سرب، آرسنيك، كادميم و فلزات سنگين ديگر دارند كه  از طريق ورود به آب، وارد زنجيره‌ي غذايي خواهند شد و به بدن انسان‌ و حيوانات صدمه مي‌زنند. اين فلزات در بدن ايجاد حساسيت و سرطان‌زايي مي‌كنند و براي زنان باردار و جنين‌ آن‌ها خيلي خطرناك‌اند.»

به گفته‌ي اين كارشناس «اين مواد ايجاد سم مي‌كنند و اين سم‌ها گياهان را آلوده مي‌كنند. براي مثال كادميم موجود در يك باتري گوشي همراه مي‌تواند600 متر مكعب آب را آلوده كند.»

دفع و بازيافت اين پسماند‌ها كار پيچيده‌اي است. كارشناسان محيط‌زيست بر اين باورند كه اگر بسیاری از قطعات دستگاه‌های رایانه‌ای  كه «الکترومگنتیک» هستند، درست و کارشناسانه دفع نشوند با تشعشعاتی که از خود بروز می‌دهند، سلامتی انسان‌ها را با خطر جدی روبه‌رو خواهند کرد.

در قطعات «الکترومگنتیک» امواج به‌صورت عمود بر هم منتشر می شوند که برای انسان‌ها بسیار خطرناکند. درست مانند کاری که دستگاه‌های مایکرووِیو انجام می‌دهند و مواد غذایی را از درون می‌پزند، این تشعشعات نیز می‌توانند تأثیرات خطرناک و مخرب ژنتیکی بر بدن انسان‌ها گذاشته و علاوه بر آسیب رساندن به اندام‌های داخلی بدن، موجب متولد‌شدن کودکان ناقص‌الخلقه نیز مي‌شوند.

در ضمن در اين وسايل كلي فلزات باارزش مثل طلا و نقره هم وجود دارد كه مي‌تواند يك ثروت ملي باشد.

کد خبر 320742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha