شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست گفت: روزانه ۴۹ هزار تن زباله خانگی در کشور تولید می‌شود که از این حجم عظیم فقط هفت درصد آن تفکیک می‌شود.

فقط ۷ درصد زباله‌های کشور تفکیک می‌شود

به گزارش ايرنا، محمدجواد سروش گفت: 93 درصد زباله‌ها با همه مواد ویژه، صنعتی، خطرناك و عفونی دفن و فقط 40 درصد زباله‌ها به صورت مكانیزه جمع‌آوری می‌شود در حالی كه بحث انتقال زباله از لحاظ اصول بهداشتی یك بحث بسیار مهم است.

وی اظهاركرد: البته تولید زباله یك موضوع طبیعی است و در همه جوامع جهانی وجود دارد اما مساله اصلی نحوه برخورد با آن است؛ بسیاری از كشورها با برنامه‌ریزی صحیح از زباله بهره‌برداری می‌كنند كه كشور ما در این زمینه موفق نبوده است.

وی تاكید كرد: مساله مهم بحث بازیافت است، نباید زباله را به صورت دورریز ببنیم؛ زباله یك سرمایه ملی است كه می‌تواند دوباره به چرخه تولید برگردد؛ در اقتصاد مقاومتی نیز بحث همین است كه باید دورریز و خارج كردن منابع معدنی و مادی را به حداقل برسانیم و بتوانیم بارها در چرخه تولید و استفاده مجدد قرار دهیم.

سروش با بیان این كه استفاده مجدد یكی از برنامه‌های جهانی است گفت: برای رسیدن به هدف سه بحث كاهش پسماند، استفاده مجدد و بازیافت مطرح است كه باید در چارچوب آن حركت كنیم.

وی افزود: امروز فقط 22 درصد پسماندها بازیافت می‌شود كه باید در برنامه پنج ساله ششم به 80 درصد برسد در این مسیر برنامه‌های زیادی داریم؛ حمایت از مراكز بازیافت و تهیه ضابطه‌هایی برای مدیریت پسماندهای عادی، پزشكی و الكترونیكی برخی از این برنامه‌هاست.

سروش، پلاستیك را یكی از معضلات بزرگ جهانی در زمینه پسماند برشمرد زیرا یك ماده تجزیه‌ناپذیر است و تا هزار سال در طبیعت باقی می‌ماند؛ همچنین عوارض بسیار مخربی به همراه دارد، بر این اساس ضابطه پلاستیك‌های تجزیه‌پذیر را تدوین كرده‌ایم.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم امسال دستگاه‌هایی مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای را مجاب كنیم تا به جای كیسه‌های پلاستیكی از كیسه‌های تجزیه‌پذیر استفاده كنند كه این می‌تواند در بهبود شرایط محیط زیستی كشور تاثیرگذار باشد.

مدیر كل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: آمار دقیقی از حجم پلاستیك‌ها وجود ندارد اما با توجه به وجود حدود 49 هزار تن زباله كه درصد بسیار بالایی از آن‌ها پلاستیك است، اگر این میزان بالای 10 درصد باشد روزانه نزدیك به پنج هزار تن پلاستیك تبدیل به زباله می‌شود؛ بنابر این آمار بسیار زیادی از پسماندها پلاستیك‌ها هستند.

وی اظهار كرد: چون پلاستیك‌ها از مواد پلیمری ساخته شده‌اند وقتی در طبیعت قرار می‌گیرد سبب تخریب محیط زیست و از بین رفتن تنوع زیستی می‌شود؛ در نتیجه موجب از بین رفتن شرایط استاندارد خاك می‌شود یا در محیط زندگی روی موجودات تاثیر منفی می‌گذارد.

سروش با تاكید بر مدیریت صحیح پسماندها و تفكیك آنها از مبدا گفت: آلودگی دارای جنبه‌های شیمیایی، فیزیكی، عفونی و میكروبی است كه آلودگی‌های شیمیایی و فیزیكی حاصل از پلاستیك‌ها زیاد است اما پسماندهای بیمارستانی یا شیرابه‌ها بیش‌تر آلودگی‌های میكروبی دارند و هر كدام از این آلودگی‌ها در جایگاه خودشان می‌توانند آسیب‌ها و خسارات زیادی به محیط زیست وارد كنند.

وی اظهار كرد: حدود 60 تا 70 درصد پسماندها تر است و به مرور به مایع تبدیل می‌شوند كه با این روند دریایی از شیرابه به راه می‌افتد كه آب‌های زیر زمینی را آلوده می‌كند یا این كه به گازهای خطرناكی مانند دی اكسید كربن و منواكسید كربن تبدیل می‌شوند كه می‌توانند منبع آلودگی بالایی باشند كه موجب آلودگی هوا می‌شود.

سروش، به برنامه‌های در دست اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مدیریت پسماند اشاره كرد و گفت: سازمان محیط زیست قوانین و ضوابط خوبی را در این زمینه تهیه كرده كه اجرای آنها نیازمند همكاری همه دستگاه‌های مرتبط است.

وی با بیان این كه دفن زباله یك امر ضروری است، افزود: نمی‌توان همه زباله‌ها را بازیافت كرد مگر برخی كشورها كه شرایط خاص و ویژه‌ای دارند؛ از این رو مهندسی دفن بهداشتی زباله بسیار مهم است.

سروش ادامه داد: به عنوان مثال در شهرهای شمالی با توجه به شرایط، دفن بهداشتی نداریم و روزانه حدود سه هزار تن زباله در مازندران تولید می‌شود در حالی كه دفن بهداشتی در كل این استان حدود هفت درصد است و 50 تا 60 درصد باقی‌مانده به شیرابه تبدیل می‌شود؛ بنابر این یكی از برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان محیط زیست دفن بهداشتی و تهیه اماكن دفن پسماند بهداشتی است كه در حال طراحی آن هستیم.

وی تاكید كرد: همه استان‌ها الزام دارند این كار را انجام دهند زیرا اجرای آن تا حد زیادی از خسارت‌های زیست محیطی می‌كاهد، البته اجرای آن ملزم به همكاری همه دستگاه‌های مرتبط است.

سروش، به اهمیت تفكیك زباله از مبدا نیز اشاره كرد و گفت: زمانی كه پسماندها از مبدا تفكیك شوند عملیات بازیافت راحت‌تر و با صرف هزینه كم‌تری انجام می‌شود اما زمانی كه از مبدا تفكیك نشود این كار امكان‌پذیر نیست.

وی اظهار كرد: البته همه پسماندها قابلیت بازیافت و بازچرخانی را ندارند؛ برخی باید دفن شوند، حجمی بازیافت شود و میزانی نیز به انرژی تبدیل شود؛ در همه دنیا این گونه است، مدیریت ایجاب می‌كند بر اساس نوع و شكل ماده پسماند یكی از این روش‌ها را داشته باشیم.

سروش گفت: یكی از راهكارهای بازیافت پسماند تبدیل آن به كود یا كمپوست است اما مواد اولیه كود یا كمپوست نیز باید تفكیك شده باشد و مواد خارجی مانند پلاستیك، باتری یا شیشه از آن خارج شده باشد، می‌توان با این كار میزان دوریز را به حداقل رساند.

  • روز جهانی زمین پاك

از سال 1969 روز 22 آوریل روز جهانی زمین پاك نام‌گذاری شد كه برای اولین بار توسط یك فعال صلح یعنی "جان مك‌ كانل" در همین سال در اجلاس یونسكو معرفی و توسط سناتور آمریكایی "گیلورد نلسون" به عنوان یك جلسه آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد كه از آن سال به بعد كشورهای زیادی این روز را پاس می‌دارند.

22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت ماه است اما به دلیل كبیسه بودن امسال، این روز با سوم اردیبهشت مصادف شد؛ اما به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست، چون ذهنیت‌ها در كشور همان دوم اردیبهشت است به همین علت همین روز به عنوان روز زمین پاك اعلام شد.

شعار امسال روز جهانی زمین پاك "درختان برای زمین و زمین برای زندگی" است. 

کد خبر 331472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha