سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶
۰ نفر

همشهری دو - مهدی صالح‌پور: بیست‌و‌یکمین نمایشگاه الکامپ یا همان نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک، هفته گذشته در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر تهران برگزار شد؛ نمایشگاهی که در آن، شرکت‌های کوچک و بزرگ حوزه فناوری اطلاعات، فرصت و بهانه‌ای پیدا کرده بودند تا از خدمات جدیدشان رونمایی و فصل جدید کاری خود را آغاز کنند.

کسب و کار از راه دور!

 اگر از اپراتورها كه مثل هميشه صف دريافت سيم‌كارت رايگان به راه انداخته بودند و شركت‌هاي ارائه خدمات اينترنت كه با ارائه تخفيف‌هاي عجيب و غريب دنبال مشتري‌هاي بيشتر بودند، بگذريم، شركت‌هاي كوچك و بزرگي هم بودند كه بي‌سروصدا در سالن‌هاي سرد اما شلوغ نمايشگاه، خدمات متنوع و كاربردي ارائه مي‌كردند و چرخ نمايشگاه را مي‌چرخاندند. در آخرين روز الكامپ21، سراغ چند شركت فعال اين حوزه رفتيم تا ببينيم در دنياي كسب و كار آنلاين چه مي‌گذرد؛ مديران و كارشناسان اين شركت‌ها از وضعيت فعاليت در اين حوزه و كسب و كار در دنياي مجازي برايمان گفتند كه نشان مي‌دهد اين بازار جديد، هنوز خيلي جا براي كار دارد و بخش‌هاي دست نخورده زيادي از آن، منتظر ايده‌هاي خلاقانه و متفاوت شماست.

  • 1- از اين بازار 600 ميليون دلاري غفلت نكنيد!

مجيد ناقدي‌نيا معتقد است شركت‌هاي غربي براي حضور در ايران لحظه‌شماري مي‌كنند اما بايد شركت‌هاي ايراني از تجربيات خود استفاده كرده، اين موقعيت را از دست ندهند و از سرمايه‌گذاري در اين بخش نترسند. مدير اين مجموعه نرم‌افزاري مي‌گويد: «شركت ما دانش‌بنيان است و محصولي كه توليد كرده، نرم‌افزار يكپارچه تحت وب است كه همه حوزه‌هاي اداري، مالي و پرسنلي سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌ها را پوشش مي‌دهد. با استفاده از اين نرم‌افزار مديران مي‌توانند بهره‌وري كاركنان خود را افزايش بدهند.» وي توضيح مي‌دهد كه اين نرم‌افزار كه حدود يك سال‌ونيم قبل به بهره‌برداري رسيده، مي‌تواند جزئيات عملكرد كارمندان دولتي، كارگران صنعتي و كاركنان شركت‌هاي مختلف را ثبت، بررسي و آناليز كند. به گفته ناقدي‌نيا، نرم‌افزارشان حاصل تلاش جمعي از جوانان متخصص نخبه و خلاق دانشگاه‌هاي معتبر كشور از سال88 تا‌كنون است و آمده تا به‌عنوان يك نرم‌افزار ملي، جايگزين نمونه‌هاي غربي مانند مايكروسافت ديناميك شود. به گفته او، يك شركت مطرح آلماني، بازار نرم‌افزارهاي مديريت منابع انساني در ايران را 600ميليون دلار ارزيابي كرده كه نرم‌افزارهاي ايراني مي‌توانند طي 5 سال آينده، در كنار رقباي بزرگ جهاني، جاي خود را در ادارات دولتي و شركت‌هاي بزرگ باز كنند؛ به‌خصوص اينكه تا امروز، شركت‌هاي بزرگ زيادي تصميم گرفتند مديريت را با طعم نرم‌افزارهاي داخلي تجربه كنند.

  • 2- اين روزها همه سايت مي‌زنند شما چطور؟

يكي از بازارهاي پرطرفدار سال‌هاي اخير، كسب درآمد از طريق طراحي سايت، فروش فضاي ميزباني و دامنه اينترنتي است. يكي از شركت‌هايي كه در اين حوزه ورود پيدا كرده و توانسته به موفقيت برسد، شعار «طراحي سايت بدون نياز به كدنويسي» را براي خود انتخاب كرده و جاي خود را در ميان كاربران پيدا كرده است. علي آجودانيان از مديران اين شركت معتقد است، شايد سرمايه اوليه زيادي براي شروع كار نياز نباشد اما پوسته‌هاي آماده و رايگان موجود در اينترنت و همچنين اطلاعات كم مديران سايت‌ها، امكان فعاليت مناسب از طريق طراحي سايت را كم كرده. با وجود اين، اگر فعاليت حرفه‌اي و مناسب داشته باشيد، احتمال موفقيت هم متناسب با آن بيشتر مي‌شود. طبق گفته اين فعال اينترنتي، طرح «سي‌ام‌ اس ملي» با ارائه راهكار در حوزه آسان‌سازي طراحي سايت و همچنين طراحي پوسته‌ها و قالب‌هاي متفاوت و جذاب در زمينه‌هاي مختلف و مهم‌تر از اينها با ارائه يك تجارت آسان و كوچك، موفق شده جزو معدود شركت‌هاي پربازده اين حوزه باشد و زمينه فعاليت را براي چندين جوان فراهم كند. يكي از كارشناسان اين شركت مي‌گويد اگر قصد ورود به اين حوزه را داريد، نياز به چند نيروي خلاق و كاربلد خواهيد داشت كه به همراه هزينه اجاره سرور و زيرساخت، ماهي نزديك به 10ميليون تومان حداقل هزينه‌ها خواهد بود اما با توجه به توسعه اين فضا و استقبال گسترده‌اي كه از طراحي سايت مي‌شود، مي‌شود هزينه‌ها را جبران كرد و به سوددهي خوبي هم رسيد.

  • 3- دنيا، دنياي تبليغات آنلاين است

يك مجموعه ديگر متولي يكي از غرفه‌هاي شلوغ نمايشگاه امسال بود. محمد ياري از مشاوران اين شركت درباره شروع فعاليت اين مجموعه مي‌گويد: «مجموعه ما سال79 با بحث آگهي‌نامه محلي و تقريبا بدون سرمايه اوليه، آغاز به‌كار كرد. سال82 توسعه پيدا كرد و حمايت از استارت‌آپ‌هاي كوچك را در دستور كار قرار داد و اواخر دهه80 مجلات چاپي متنوعي به روي كيوسك آورد. از سال90 وارد حوزه رسانه‌هاي ديجيتال شد و الگوي توسعه رسانه‌هاي كاغذي را به دنياي مجازي وارد كرد. در اين مسير با راه‌اندازي يك سايت و بعدها سايت‌هاي متنوع در حوزه‌هاي مختلف و همچنين راه‌اندازي سامانه‌هاي تبليغات اينترنتي، فصل جديدي را رقم زد و اين روزها، در پانزدهمين سال فعاليت خود، براي بيش از 1000نفر در 54گروه مختلف شغل ايجاد كرده است. به گفته ياري، اين شركت اين روزها از توليدكنندگان محتواي فارسي در اينترنت حمايت مي‌كند و در حوزه تجاري‌سازي سايت‌ها هم وارد شده است، به‌گونه‌اي كه تاكنون 8سايت در موضوعات مختلف را به سوددهي رسانده و 18سايت ديگر هم در دست تجاري‌سازي دارد؛ شركتي كه نشان داده لزوماً سرمايه اوليه در آغاز فعاليت مؤثر نيست و مي‌توان با تفكر خلاقانه، كسب و كار پرسودي ايجاد كرد. به گفته آقاي ياري، اين روزها آگهي‌هاي آنلاين طرفداران بيشتري از تبليغات كاغذي دارد و به همين علت، آينده تبليغات را از آن خود خواهد كرد.

  • به فناوري شما شتاب مي‌دهيم!

احتمالا شما هم مثل ما به اين نقطه رسيده‌ايد كه ايده خلاقانه‌تان مي‌تواند دنيا را تكان بدهد اما حيف كه سرمايه نداريد و دنيا از خدمتي كه مي‌خواستيد انجام بدهيد، محروم شده است؟ در نمايشگاه الكامپ امسال شركت‌هايي بودند كه از استارت‌آپ‌هاي كوچك اما خلاقانه استقبال مي‌كردند و با سرمايه‌گذاري مادي و معنوي، به قول خودشان به ايده شما شتاب مي‌دادند. مجموعه‌هايي هستند كه اگر در حوزه بديعي وارد شويد كه بتواند در فضاي مجازي مخاطبان زيادي به‌خود جذب كند، از ايده شما حمايت كرده و با مشاوره‌هاي بازرگاني و مجموعه تبليغاتي كه براي سايت يا ايده شما به همراه مي‌آورد، مي‌تواند ايده شما را به درآمد برساند. يكي از اين شركت‌ها با مشاركت 9 مؤسسه بزرگ فعال در حوزه كسب و كارهاي اينترنتي، از ابتداي سال كار خود را آغاز كرده است. سهيل عباسي، مدير اجرايي اين شركت مي‌گويد هدف از به‌وجود آمدن اين مجموعه، حمايت از جوانان خوش‌فكر و خلاق كشور است كه در حوزه‌هاي مختلف نوآوري داشته باشند و كسب و كاري كه راه‌اندازي كرده يا مي‌خواهند بكنند، قابليت گسترش و توسعه داشته باشد. اين شركت با ارائه بسته‌هاي حمايتي شامل پكيج حمايت نقدي و غيرنقدي، امكان ايجاد فضاي كاري، تهيه زيرساخت‌هاي اينترنتي و ديتاسنتر و مهم‌تر از همه اينها، امكان آموزش توسط كارآفرينان و متخصصان در كمتر از 3 ماه، قصد دارد به توسعه فناوري‌هاي نوپا، شتاب بدهد. در مرحله اول هم از ميان 66 ايده، 6 ايده مورد حمايت قرار گرفته و قرار است به‌زودي ايده‌هاي بيشتري مورد شتابدهي قرار گيرند. شما هم اگر ايده خلاقانه‌اي داريد و به‌خاطر عدم‌سرمايه اوليه نااميدانه به آينده نگاه مي‌كنيد، با يك جست‌وجوي ساده در فضاي مجازي به يكي از اين شركت‌هاي حامي كسب و كارهاي كوچك سر بزنيد و براي موفقيت خود تلاش كنيد؛ ضرر ندارد.

کد خبر 318971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha