همشهری آنلاین: لاریجانی با بیان انیکه در دولت قبل بسیار خلاف قانون عمل می‌شد، گفت: قصد مایوس کردن مردم را ندارم اما وضع اقتصادی کشور خوب نیست.

لاریجانی علی

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی یک برنامه زنده تلویزیونی، به مناسبت دهم آذر ماه روز مجلس، با بيان اننكه مجلس نهم دربعضی از زمینه‌ها خوب عمل کرد و توانست وظیفه خود را درست انجام دهد افزود: اهم حساسیت مجلس نهم بر مسائل اقتصادی بود.

رئیس قوه مقننه در ادامه صحبت‌های خود درباره وضعیت اقتصادی کشور نیز افزود: علاقه ندارم مردم را مأیوس کنم اما وضع اقتصادی کشور ما خوب نیست و اگر بپرسید مهم‌ترین مسأله برای تمرکز چیست می‌گویم مسأله اقتصادی است و اینکه رهبری ابتدای سال فرمودند کار تولید در کشور مثل کار مجاهدانه است، حرف بلند و دقیقی است.

لاریجانی ادامه داد: اگر به وضعیت ایران نگاه کنیم، حتی از نظر جایگاه بین‌المللی، آنجا که چالش داریم حوزه اقتصادی است که مشکل اصلی آن رکود است همچنین بخش‌های تولیدی فعال نیستند و در برخی نقاط، 30 درصد کارها خوابیده و بیکاری هم مشکل دیگری است که با بزک کردن قابل حل نیست لذا باید توجه کنیم عزت ملت ما و آینده کشور در گرو رونق تولید است از این رو فکر می‌کنم دولت، مجلس و بقیه بخش‌های کشور امروز یک مأموریت بیشتر ندارند که در اقتصاد مقاومتی تمرکز کنند و اگر می‌خواهیم بیکاری حل شود و درآمد مردم بالا رود که از سختی درآید باید به تولید توجه کنیم حتی بعضی از آسیب‌های اجتماعی که امروز در کشور ما وجود دارد باز هم بخشی از آن به خاطر عدم رونق تولید است که البته تحریم‌ها نیز بر آن اثر داشته است، با این حال تحریم تمام مسأله نیست.


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه همچنین در مورد علت اجرایی نشدن برخی قوانین در کشور و اینکه مجلس از بعد نظارتی چه کمکی می تواند به این مهم داشته باشد نیز گفت: البته دولت‌ها در اجرای قانون یک وضع ندارند، برخی از دولت‌ها در اجرای قانون سهل انگاری داشتند و برخی نیز در اجرای قانون عملکرد بهتری داشتند.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در دولت قبل بسیار خلاف قانون عمل می‌شد، تا جایی که مشاهده می شد رئیس مجلس مجبور به لغو بسیاری از آنها می‌شد اما در دولت فعلی این موضوع کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که در این دولت توجه به قانون بیشتر شده است.

لاریجانی ادامه داد: همچنین ما در حدود 400 هزار میلیارد تومان پروژه کلنگ زده داریم که البته از ابتدا کار غلطی بود اما به هر حال صورت گرفت، این در حالی است که بودجه عمرانی ما 20 تا 30 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست که البته اگر با احتساب تورم در نظر گرفته شود، 20 تا 30 سال طول می‌کشد که این پروژه‌ها محقق شوند.

لاریجانی در ادامه درخصوص راه‌های پر رونق شدن جریان اقتصادی کشور نیز گفت: مردم باید امیدوار باشند و فضا برای حضور مردم در اقتصاد فراهم شود، همه بخش‌ها مخصوصا رسانه‌ها باید ثقل کار خود را برای ایجاد صحنه فعال اقتصادی بگذارند که البته این امیدواری کاذبی نیست و با برداشته شدن تحریم‌ها شرایط برای حرکت اقتصادی باز می‌شود. دولت علاقمند به فعال کردن اقتصاد است که مجلس نیز در این رابطه کمک‌های مورد نیاز را ارائه می‌دهد.

رئیس قوه مقننه همچنین درباره اوضاع فرهنگی کشور، تصریح کرد: در کشور ما یک زیر بنای فرهنگی بسیار خوب وجود دارد؛ نمی‌گویم که در کشور معضلات فرهنگی وجود ندارد اما زیر بنای فرهنگی کشور به دلیل اینکه مردم آورده قوی دارند و اینکه محب اهل بیت هستند و نسبت به اهل بیت در قلبشان عشق وجود دارد آورده قوی ای است. روز گذشته در بازدیدی که از مرز داشتم پیر و جوان با روحیه‌ای سرشار از عشق به اهل بیت به پیاده روی برای رسیدن به حرم امام حسین (ع) می‌پرداختند که این یک آورده بزرگ و امر ساده‌ای نیست و یک روزه هم به وجود نمی‌آید.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه مدیریت فرهنگی ما به اندازه تراز کشور نیست، گفت: در کشور ما آسیب‌های اجتماعی متعددی وجود دارد، طلاق رو به رشد است و یکی از مولفه های آن مسائل اقتصادی است. در نشستی که با روانشناسان داشتم عامل طلاق را در ابتدا بیکاری و پس از آن اعتیاد دانستند که وزارت کشور نیز به همین عوامل رسیده است که بعد اقتصادی در این رابطه قوی است. ریشه اقتصادی در بروز اعتیاد قوی است و فرد بیکار با مستولی شدن یأس به سمت آن گرایش پیدا می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که در کشور فساد وجود دارد، گفت: برخی نمونه‌های فساد صورت گرفته، رسانه‌ای و برجسته شده؛ این فسادها عجیب و غریب است و نشان می‌دهد سهل انگاری‌هایی رخ داده برای مثال با موردی که اخیرا در تلویزیون هم منعکس شد، معلوم می‌شود این تصمیم گیری که مبلغ بالایی در اختیار یک فرد قرار دهند خلاف قانون است و طبیعی است که فساد ایجاد می‌کند و اینکه قانون می‌گوید این امر با شرایطی صورت پذیرد نیز به خاطر همین مسأله است.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه فسادهای خرد هم در کشور داریم که مثال آن رشوه گیری در ادارات است، تصریح کرد: فساد، از مشکلات سیستم‌های تنومند از نظر دیوانسالاری است که اگر حیثیت دولت را تبدیل به هدایت و نظارت کنیم و مقداری مکانیزه نیز شود حتما فساد کاهش پیدا می‌کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه بر بانک ها هم نظارت حاکمیت و هم نظارت درونی وجود دارد، گفت: با این حال مشکلات اقتصادی کشور ما به هم پیچیده شده و تک عاملی نیست؛ برای مثال سراغ بانک که می‌روید می گوید دولت به من بدهکار است و زمانی که می‌گوییم چرا به واحدهای تولیدی که مشکل دارند وام نمی‌دهید می گوید سرمایه من کفاف نمی‌دهد، از این رو مشخص است به نحوی از بانک‌ها استفاده شده که قدرت سرمایه گذاری زیاد ندارند البته بانک‌ها قدری محافظه کارانه هم عمل می کنند و برخی قسمت‌ها را درست عمل نمی‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به سیاست خارجی ایران در سطح منطقه نیز گفت: آنچه من می‌بینم این است که جمهوری اسلامی در مسائل منطقه ای بسیار داهیانه عمل کرده و تصمیمات آن بسیار سنجیده و دقیق بوده است و شاید این موضوع به دلیل این بود که اصولا مسائل استراتژیک در کشور ما زیر نظر رهبری معظم بحث و تصمیم گیری می‌شود که از پختگی برخوردار است.

وی در ادامه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «بحث اجرایی شدن برجام به موضوع پی ام دی گره خورده است، این موضوع در زمان مسئولیت شما در شورای عالی امنیت ملی شروع شد و در آن زمان به نتیجه نرسید، حال اکنون با این شرایط این موضوع به نظر شما به کجا خواهید رسید؟»، گفت: ابتدا باید یک توضیحی از پی ام دی داشته باشیم؛ آژانس به ایران بر سر مسایل هسته‌ای یک فهرستی را ارایه کرده بود که آن زمان یک طبقه بندی صورت گرفت و قرار شد که یک به یک این مشکلات مطرح شده و رفع گردد؛ بر این اساس 6 موضوع حل شد و پرونده‌های آن بسته شد و ورقه‌هایی از آژانس گرفتیم که موید آن باشد که این موضوعات با ایران به نتیجه رسید؛ اما هنوز یک موضوع باقی مانده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک موضوع این بود که برخی از کشورها دعوایی را مطرح کردند مبنی بر آنکه بر اساس برخی اطلاعات موجود ایران در دانش هسته‌ای منحرف شده و به سمت سلاح رفته است؛ البته اطلاعاتشان ناقص بود و ما نیز عنوان کردیم که استنادات خود را مطرح کنید که این استنادات ضعیف بود و البته به آن نیز پاسخ داده شد و این پرونده همچنان بین ما و آژانس ادامه داشت؛ حال که این پی ام دی را می‌گویند همین موضوع است.

وی افزود: در مذاکرات هسته‌ای اخیر به این موضوع نیز پرداخته شد چرا که اگر این مهم حل نشود همیشه می‌توانند یک دعوای جدیدی ایجاد کنند؛ البته به نظرم کار خوبی در دیپلماسی برجام صورت گرفت که این موضوع نیز می‌بایست حل می‌شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار شد آژانس به ما بگوید که چه چیزهایی از ما می‌خواهد تا ما اطلاعات مرتبط را در اختیار آنها قرار دهیم که یکی از آن این بود که «یوکیا آمانو» به تازگی از یکی از مراکز ما بازدید چند دقیقه‌ای داشت و زمانی که این کارها انجام شد، قرار بود آنها به هر نتیجه‌ای رسیدند بالاخره باید پرونده را ببندند که این مهم در مذاکرات سیاسی به نتیجه رسید و در برجام نیز مطرح و قرار شد تا گزارشی از سوی آژانس به شورای حکام ارائه شود و این شورا تکلیف این پرونده را روشن کند.

لاریجانی تصریح کرد: در بحث‌هایی که ما در شورای عالی امنیت ملی داشتیم این نکته را مطرح کردیم که گام‌های بعدی را زمانی برمی داریم که این پرونده روشن شده باشد؛ در بیانیه‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم ابلاغ کردند دو موضوع را منوط به همین مهم کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیچ مساله‌ای از سوی آژانس به ما ارایه نشد که ما پاسخ آن را نداده باشیم؛ حال اکنون زمان آن رسیده تا آنها به وعده خود عمل کنند و اگر این وعده‌ها عملیاتی شود راه برای سایر اقداماتی که ما در مورد برجام باید انجام دهیم باز می‌شود مانند اقداماتی که باید روی رآکتور اراک انجام دهیم یا در مورد مسایلی که مربوط به مواد غنی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه البته نگاه من به این موضوع مثبت است، گفت: به نظرم می‌رسد اکنون گام هایی که ایران و آنها برداشته‌اند دور از اصولی که در برجام دیده شده بود، نیست و آنگونه هم که در مورد شوراهای مربوط به مساله هسته‌ای بحث شد تا اینجا ما به وعده خود عمل کردیم و اقداماتی هم که آنها انجام داده‌اند نزدیک به اصولی بود که در برجام است؛ لذا می‌توان یقین کرد که ما در هر دو شکل آن فکر کرده و سناریو داریم لذا امیدواریم مسیر همانگونه که پیش‌بینی شده، پیش رود.

لاریجانی همچنین درخصوص بحث «نفوذ»، موضوعی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است، با تاکید بر اینکه مساله مهم بعدی بحث «نفوذ» است، افزود: وقتی کشوری از یک قابلیتی برخوردار باشد که غربی‌ها توان مقابله سخت با آن را نداشته باشند و آن کشور از یک قدرت بازدارندگی برخوردار است، غرب تلاش می‌کند راه دیگری را انتخاب کند.

لاریجانی با بیان اینکه اگر آنها توانایی براندازی ایران را داشتند تاکنون انجام می‌دادند، ادامه داد: غربی‌ها نمی‌توانند و قدرت براندازی ایران را ندارند، ایران از یک ظرفیت مهم و پشتیبانی ملی برخوردار است که نمی‌توانند با آن برخورد سخت کنند؛ نه اینکه دشمنی نمی‌کنند، بلکه دشمنی دارند اما با یک صخره مواجه هستند زیرا ایران به یک دژ مستحکم تبدیل شده و در شرایطی که در منطقه آشفتگی امنیتی وجود دارد، اما با یاری خداوند، ایران از یک امنیت پایدار برخوردار است.

وی در ادامه درخصوص اینکه چرا بحث نفوذ، دغدغه رهبری بوده است، تصریح کرد: وقتی دشمن با یک صخره سخت برخورد می‌کند و توانایی مصاف با آن را نداشته باشد باید به داخل آن رخنه کرده و فساد را از داخل ایجاد کند، همانگونه که «ارسطو» می‌گوید هر وقت بخواهی یک شیء را خراب کنی، عامل خارجی توانایی انجام چنین کاری ندارد و فقط می‌تواند به آن ضربه بزند و عامل از بین بردن شیء قوی، فساد در درونش است.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه ایران از یک قدرتی برخوردار است که مصاف بیرونی با آن جواب نمی‌دهد، ادامه داد: پس آن ها تلاش می‌کنند در درون آن رخنه کنند، باید برای جلوگیری از نفوذ مراقبت کنیم که این نفوذ وجوه مختلف دارد و ممکن است برای ایجاد نفوذ شبکه‌های جاسوسی همانگونه که در گذشته وجود داشته، ایجاد کنند.

لاریجانی افزود: آنها چون احساس می‌کنند نمی توانند با ایران نبرد کنند، شبکه‌های خود را وسیع‌تر می‌کنند که در این زمینه بخش‌های امنیتی کشور باید دقیق و قوی باشند و در موارد حساس بیشتر مراقبت کنند.

  • مشروح گفت‌وگو با رئيس مجلس شوراي اسلامي در سايت خبري مجلس شوراي اسلامي منعكس شده است.
کد خبر 315795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha