همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی از طرح مطالبی مبنی براین که برداشته شدن تحریم ها روی کاغذ است، انتقاد کرد و گفت: اصل این موضوع را وارونه جلوه می دهند و می خواهند در جامعه اضطراب ایجاد کنند. برخی از خوشحالی مردم ناراحت هستند.

لارجان

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در همایش اقتصاد مقاومتی که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسین (ع) افزود: ایشان تاکید بر عقل و دین داشتند و گفته‌اند عقل در پناه دین به تکامل می‌رسد، پس التزام بخشی به زندگی فردی و اجتماعی باید براساس عقل باشد و به همین دلیل پایه کار در کشورداری نیز باید مبتنی بر منطق بوده و در پرتو عقلانیت بتوان کشور را اداره کرد به همین دلیل نمی توانیم عقلانیت را در عده‌ای محدود کنیم و باید از تمامی عقلای کشور استفاده کرد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اعضای اتاق بازرگانی نقدهایی در حوزه اقتصاد و شرایط اقتصادی بیان کرده اند که برخی از آنها روشن و برخی دیگر احتیاج به نگاه خاص در حوزه اقتصادی دارند.

لاریجانی افزود: مهم ترین مساله‌ای که در مجموعه مباحث می توان مطرح کرد این است که باید در کشور یک تغییر رویکرد در اقتصاد را پیگیری کنیم که پایه این کار باید براساس عقلانیت در اداره کشور باشد.

  • تصمیم گیری درباره برنامه هسته‌ای فردی و لحظه‌ای نبوده است

رئیس دستگاه قانونگذاری با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و روند آن اظهار داشت: در شرایط امروز باید بدانیم یک مصاف 12 ساله در حوزه هسته‌ای داشتیم و در سه سال اخیر نیز مصاف تنگاتنگی با طرفهایمان داشتیم اما مطمئنا این کار براساس نظر فردی و تصمیمی لحظه‌ای نبوده است.

لاریجانی در پاسخ به کسانی که مذاکرات هسته‌ای را نظری فردی و تصمیمی لحظه‌ای می‌دانند گفت: سه سال مذاکرات اخیر به صورت فشرده انجام شد و شورای هسته ای بیش از 20 جلسه داشت اما برخی می‌گویند جلسات کم فایده و غیر راهبردی بوده است در صورتی که در این جلسات تصمیماتی گرفته شد که حتی تا چند ماه آینده مسیر مذاکرات را مشخص می‌کرد.

  • لغو تحریم و استفاده صلح آمیز هسته‌ای هدف اصلی مذاکرات

وی با اشاره به هدف اصلی مذاکرات گفت: هدف اصلی این بود که تکنولوژی هسته‌ای صلح آمیز داشته باشیم و تحریم‌ها را نیز برداریم البته وضعیت کنونی اقتصاد کشور به سوء مدیریت و زیرساخت‌ها نیز برمی گردد و تحریم‌ها در حاد کردن این مشکلات سهم مهمی داشته‌اند.

عضو شورای عالی امنیت ملی افزود: در مجموع و پس از مذاکرات هسته ای توانستیم دانش هسته ای خود را داشته باشیم، تحقیق و توسعه انجام دهیم و پیشرفت کنیم و البته محدودیت های قابل قبولی هم داریم که با اعمال این محدودیت ها بخشی از تحریم ها لغو و بخشی دیگر متوقف می شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر به گفته برخی‌ها لغو این تحریم‌ها و کارهای آنها صوری است ما هم قانونی تصویب کرده‌ایم که در صورت اجرا نکردن تعهدات آنها اجرای برجام را متوقف می‌کنیم و اگر تحریم‌ها را بردارند که جلسه آن نیز از روز گذشته شروع شده است ما نیز به راه خود ادامه می‌‌دهیم.

وی با بیان این که اگر مذاکرات را در مجلس رد می کردیم حریف می گفت که خودتان رد کردید و حالا می خواهیم تحریم های جدید اعمال کنیم اما نظر دیگر بر این بود که برجام را اجرا کنیم اما یکسری شرایط در مسیر اجرا بگذاریم.

  • فعالیت هسته‌ای ایران متوقف نمی‌شود

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: این که گفته می‌شود فعالیت های هسته ای ما متوقف شده باید به اهل فن آن مراجعه کرد و باید کسی باشد که در این زمینه دانش کافی داشته باشد که رئیس سازمان انرژی اتمی در صدر این موضوع است و وی گفته که محدودیتی برای کار ما و دانش هسته‌ای ایجاد نمی‌شود.

لاریجانی در پاسخ به سخنان برخی که می گویند پذیرش این کار تسلط بیگانگان را در کشور ایجاد می کند، اظهارداشت: ما نیز می‌گوییم که چندین سال است که نظارت‌ها را پذیرفته‌ایم و کشورهای دیگر نظارت های بیشتری را قبول کرده اند و قانون نیز وضع کرده‌ایم که اگر آنها خواستند کار نامربوطی کنند دولت می‌تواند آنها را راه ندهد.

وی با تاکید بر این که کشور با چشم باز مذاکرات را انتخاب کرد و بحث های دقیق فنی در این زمینه انجام شد، گفت: پس از این بحث ها کشور پذیرفت که برخی محدودیت‌هایی که به مسیر کار ما لطمه نمی‌زند وجود داشته باشد و در همین مسیر آینده اقتصادی کشور را نیز ترسیم کرد که در آینده در مسیر آن حرکت می‌کنیم.

  • به دقت مسیر اجرای برجام را رصد می‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در آینده نباید با خوش خیالی در مسیر مذاکرات حرکت کرد، گفت: ما به دقت مسیر اجرای برجام را بررسی می کنیم.

  • چرا مي‌گوييد برجام روي كاغذ قابليت اجرايي دارد

لاریجانی ادامه داد: برخی از خوشحالی مردم ناراحتند. حالا اگر دولت های دیگر مطابق برجام آن را اجرایی کرده و تحریم‌ها را لغو کردند، چرا می‌گویید این طرحی روی زمین است و بر روی کاغذ قابلیت اجرایی دارد و می‌خواهید مسایل را جور دیگری به مردم بگویید.

وی گفت: در مسیر مذاکرات نظر آنها بر این بود که به صورت مرحله ای تحریم‌ها لغو شود. گفتند که هر قدمی شما برمی‌دارید ما نیز یک قدم برمی‌داریم و این یک پروسه یک سال بود ولی ما گفتیم که باید تحریم‌ها یکباره لغو شود و اولین قدم را هم شما باید بردارید بعد ما قدم‌های اعتمادساز را انجام می‌دهیم.

  • برخی می خواهند در جامعه اضطراب ایجاد کنند

عضو شورای عالی امنیت ملی افزود:ابتدا آنها قطعنامه صادر کردند و حالا نیز آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تحریم ها را لغو و متوقف کردند. پس آن که گفته می‌شود برجام روی زمین و کاغذ است، درست نیست و برخی در داخل اصل این موضوع را وارونه جلوه می‌دهند و می‌خواهند در جامعه اضطراب ایجاد کنند.

  • موضوع هسته‌اي يك موضوع قبيله‌اي نيست

لاریجانی با تاکید بر این که موضوع هسته‌ای یک موضوع قبیله ای نیست، ادامه داد: این موضوع یک مساله ملی است که در آن منافع ملی وجود دارد.

وی نگاه خود به آینده کشور را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این گام برای حل مسایل دیگر کشور راه های جدیدی ایجاد می کند و ما نباید روش های قبل را که در دهه 80 انجام می شد، تکرار کنیم البته می توانیم با اجرای آنها حتی رشد 5 درصدی داشته باشیم اما برای کشور تولید ایجاد نمی کند.

لاریجانی گفت: آرمان ها در مسایل اقتصادی می تواند خیلی متعالی باشد ولی موتور حرکت آن اقتصاد سالم است پس نمی شود درها را به روی دنیا ببنیدم بلکه باید ثروت آفرین باشیم.

وی با اشاره به موضوع پرداخت یارانه ها و اجرای آن نیز گفت: همین یارانه ها در اصل چیز بدی نبود ولی بد اجرا شد البته در بعد نظارت ها نیز ایراد داریم که باید در آینده فصل جدیدی در اقتصاد کشور باز کنیم.

  • برخی فقط فریاد می‌زنند؛ با فریاد نمی‌توان حکومت کرد

رئیس قوه مقننه با بیان این که برای ساختار جدید کشور باید حول محور تولید برنامه ریزی کرد، اظهار داشت: ساختار اقتصادی کشور باید به شکلی برنامه ریزی شود که برای چندین دهه آینده تغییری در آن ایجاد نشود و دولت‌ها مسئول اجرای آن باشند نه این که به دنبال فلسفه بافی بروند پس باید از زمان و فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

لاریجانی با تاکید بر این که برای حل مشکلات اقتصادی باید سمت و سو داشته باشیم، اظهار داشت: برخی در کشور فقط فریاد می‌زنند در حالی که با فریاد نمی‌توان حکومت کرد و باید بگوییم چنین مشکلاتی وجود دارد و راه حل آن نیز چنین است.

وی از اعلام آمادگی مجلس برای همکاری با اتاق بازرگانی درباره تغییر رویکرد اقتصاد کشور خبر داد و گفت: نیازمند کمک از بخش خصوصی هستیم و من تا جایی که اطلاع دارم دولت نیز پذیرای نظرات بخش خصوصی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: یک ستاد با حضور معاون اول دولت و نایب رییس مجلس تشکیل شده که در آن کارشناسان اقتصاد نیز حضور دارند.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این نشست، رئیس اتاق بازرگانی شهرستان کاشان درباره بیمه و تامین اجتماعی، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران درباره صادرات و واردات، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی درباره مشکلات بخش صنعت و معدن، نایب رئیس اتاق ایران درباره نقد نظام تضمینی کشور از دیدگاه بخش خصوصی و محسن جلالپور رییس اتاق ایران درباره مشکلات بخش خصوصی در اقتصاد کشور سخنرانی کردند.

کد خبر 310930

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha