سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

همشهری دو - نرگس خانعلیزاده: «از ۳شب پیش، منزلم را که ظرفیت ۲۰نفر را دارد، برای ماندن زائران آماده کرده‌ام؛ غذایم هم دارد کم‌کم حاضر می‌شود.»؛ این وصف حال یک پیرمرد ایلامی در شهر مهران است که نزدیکی‌های اربعین میزبان زائران می‌شود.

 حالا اين جامعه آماري كوچك و اين پيرمرد و اين خانه بيست نفره‌ و اين ديگ غذايش را بزرگ كنيد؛ آنقدر بزرگ كه به يك ستاد مخصوص ساماندهي زائران برسيد. آنجا قرار است چه اتفاقي بيفتد؟ چه تعداد زائر را جا بدهند؟ چه تعداد غذا بپزند؟ آنجا چه خبر است؟ روزهاي قبل از اربعين، ستاد بازسازي عتبات عاليات، عملا تبديل به ستاد ساماندهي زائران عتبات عاليات مي‌شود و هر چه در توان دارد براي اين روزها و زائران اباعبدالله خرج مي‌كند. اين يك گزارش خلاصه از برنامه‌هاي اين ستاد است؛ البته با كمك مردم. اين همه زائر و يك ستاد تنها؟ معلوم است كه نه!

  • براي اربعين چكار مي‌كنند؟

«در حقيقت، پشتيباني كل مراسم اربعين در كربلا برعهده ستاد عتبات است.» اين را اكبر هوشمند، معاون مديركل ستاد بازسازي عتبات عاليات مي‌گويد. اينطور كه آقاي هوشمند مي‌گويد، 11كميته در ستاد بازسازي عتبات‌عاليات فعاليت مي‌كنند كه هركدام از اين كميته‌ها وظايف خاص خودشان را دارند؛كميته‌هايي مانند مشاركت‌هاي مردمي، نذورات مردمي، بازسازي عتبه مقدسه و... . يكي از مهم‌ترين اين كميته‌ها، كميته ساماندهي مراسم اربعين در عراق است كه خيلي وقت است فعاليت خودش را شروع كرده‌است.البته آقاي هوشمند تأكيد مي‌كند كه ميزباني زائرين اربعين سيد‌الشهدا، با مردم خوب عراق و دولت عراق است و كاري كه ما انجام مي‌دهيم، همه در راستاي كمك و حمايت عراقي‌هاست وگرنه ميزبان اصلي آنها هستند. اين حمايت حتي به ارائه اينترنت واي‌فاي رايگان هم مي‌رسد.

  • نذري‌هاي‌مان را چطور برسانيم؟

«تعدادي كالاهاي اساسي بود كه از چند‌ماه قبل براي تهيه آنها اقدام كرديم و از ستاد استان‌ها خواستيم كه نذورات مردم را در 22قلم كالاي اساسي كه اعلام كرديم جمع‌آوري كنند.» آقاي هوشمند مي‌گويد بعد از اين اعلام، نذورات مردمي بود كه هر روز به دستمان مي‌رسيد؛ «راستش را بخواهيد، بدون كمك‌هاي مردم، خيلي كارها نشدني بود.» ستادهاي مركزي هر استان، بهترين راه رساندن نذورات غيرنقدي‌تان براي داشتن سهم كوچكي در برگزاري مراسم اربعين است. اما اگر نذرتان غيرنقدي است، مي‌توانيد از 2 راه اقدام كنيد؛ نخستين راه، واريز نذرتان به شماره حساب 1040بانك ملي و بانك ملت است كه درهمه شعب قابل واريز است و ديگري رمزگشاي بانك ملت است؛ همه مردم مي‌توانند از طريق سامانه #1040* 741* كمك‌هاي نقدي‌شان را واريز كنند تا به‌دست مسئولان ستاد بازسازي عتبات‌عاليات برسد.

  • با نذرهاي مردمي چكار مي‌كنند؟

جمع‌آوري نذورات نقدي و غيرنقدي مردم كشورمان هم در اين ستاد و در كميته خاص خودش انجام مي‌شود و نذورات اربعيني به كميته ساماندهي اربعين انتقال پيدا مي‌كند. براي اين موضوع، 122تفاهم‌نامه با خيرين و همه آنهايي كه علاقه داشتند تا نذوراتشان در كشور عراق باشد، بسته شده است كه مسئولان ستاد همه اين نذورات را در ساماندهي مراسم در عراق شركت داده‌اند. آقاي هوشمند مي‌گويد با اين پول‌ها، موكب‌هاي عراق را پشتيباني مي‌كنيم و در كنار آنها، به موكب‌هايي كه خود مردم ايران آنجا ايجاد كرده‌اند، رسيدگي مي‌كنيم. كلمه پشتيباني هم مي‌تواند معناي هرچيزي كه فكرش را مي‌كنيد بدهد؛ از فراهم كردن امكانات مخصوص بچه‌ها و نوزادان تا هر چيز ريز و درشتي كه هركسي ممكن است در اين سفر به آن نياز داشته باشد. ديگر تجزيه و تحليلش با خودتان!

  • فقط كالا؟ كمك نمي‌خواهيد؟

مديريت كردن چنين حجم جمعيتي در يك دوره چند روزه كوتاه، بدون مسئول و خادم تقريبا غيرممكن است. اربعين امسال، حدود 15هزار نفر نيروي خدماتي براي پذيرايي از زائران از طرف ستاد عتبات اعزام شده‌اند و به‌صورت كاملا افتخاري آنجا فعاليت مي‌كنند. در كنار اينها و بعد از خيرين كشورمان كه بدون كمك آنها، ساماندهي اين حجم از زائران و امكانات سخت مي‌شد، بسيج، شهرداري و مجموعه‌هاي ديگري هم هستند كه در اين مراسم به كمك ستاد بازسازي عتبات عاليات مي‌رسند. واقعيت اين است كه در اين چند روز، هركسي هر طوري كه مي‌تواند خودش را به امامش نشان مي‌دهد.

  • بعد از اربعين در اين ستاد چه خبر است؟

ماموريت اصلي ستاد بازسازي عتبات عاليات، براي بعد از اربعين، همان بازسازي عتبه مقدسه مخصوصا در كشور عراق است. مثلا صحن حضرت زهرا(س) كه در نجف ساخته مي‌شود و طرح بزرگي است كه امكان حدود 40هزار اسكان در اين صحن وجود دارد. بازسازي صحن عقيله بني هاشم، درست در كنار و در جوار حرم سيدالشهدا در حال كار است.بازسازي گنبد امام حسين(ع)، بازسازي كاظمين و حرم امام موسي‌بن‌جعفر، بازسازي سامرا و... هرچه كه در اين حوزه بگنجد و نياز به تعمير و مراقبت بيشتر داشته‌باشد؛ از در و ديوارها گرفته تا بخش آب و فاضلاب و برق و همه آنچه از دست ستاد بربيايد.البته از نظر آقاي هوشمند، ستاد عتبات يك وسيله است و همه اينها از هنر مردم و اعتقادي است كه آنها به ائمه دارند و بدون اينكه كسي از آنها چيزي بخواهد، كار مي‌كنند. مردم فقط مطلع شده‌اند كه مجموعه‌اي هست كه قصد انجام چنين كاري را دارد و بعد از آن ديگر همه به‌صورت خودجوش وارد فعاليت‌هاي ستاد شده‌اند و با عشق‌ و دل‌شان كار مي‌كنند.

  • از اربعين امسال چه خبر؟

خيرين هميشه حرف اول ستاد ساماندهي مراسم اربعين را مي‌زنند و هر سال بر تعداد آنها اضافه مي‌شود تا ستاد عتبات در برگزاري هرچه بهتر برنامه‌هاي اين ستاد ساماندهي، به هيچ مشكلي برنخورد. در 2‌ماه گذشته، 325هزارفضاي اسكان در نجف، كربلا و بين اين دو شهر ايجاد شده است؛ عددي كه به تعداد آن در سال گذشته اضافه شده است. امسال قرار است حدود 34ميليون غذا در 3 وعده صبحانه، ناهار و شام در 15روز براي زائران پخته شود. مسئوليت انتقال و رساندن همه اين محموله‌ها و تجهيزات به عراق هم بر عهده ستاد بازسازي عتبات عاليات است؛ مسئولان ستاد از چند وقت قبل از اربعين با گمرك مذاكره ‌كرده‌اند و بعد از آن‌ هم در نوبت‌هاي مختلف، همه وسايل را از طريق مرز مهران و شلمچه وارد كشور عراق كرده‌اند.البته هيچ‌وقت از اين بارها و محموله‌ها، آمار دقيقي وجود نداشته است. دليلش هم مشخص است؛ اين بارها فقط يك‌بار وارد عراق نمي‌شوند و تا آخرين روز حضور زائران در كربلا ادامه دارد. چيزي كه فعلا ستاد عتبات به‌طور رسمي گفته اين است كه حدود 14600تن كالاهاي مردمي وارد كشور عراق شده است. پتو، چادر، موكت، آب معدني، گوشت قرمز و سفيد، حبوبات و همه اقلام ضروري براي پشتيباني موكب‌ها وارد كشور عراق شده است. در كنار همه اينها، پخت روزانه 350هزار نان و تهيه600هزار صبحانه، 700هزار ناهار و 700هزار شام، چاي و شربت را هم اضافه كنيد. البته همه خودروهايي كه وارد عراق شده‌اند، براي توزيع مواد غذايي نبوده‌اند. در كنار مواد غذايي، خودروهاي زيادي براي كمك به حمل‌ونقل وارد عراق شده اند. آقاي هوشمند مي‌گويد: «اينها كارهاي مهمي است كه اگر هلال‌احمر، شهرداري، بنياد جانبازان و ساير نهادهاي دولتي و داخلي به ما كمك نمي‌كردند، حتما در آنها به مشكل مي‌خورديم. حدود 320دستگاه اتوبوس و تريلي بدون بار از مرز خارج شده‌اند تا در بحث حمل‌ونقل در مسير به زائران كمك كنند.»

کد خبر 315752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha