همشهری آنلاین: سومین کارگاه تخصصی با موضوع گرافیک اطلاع رسان ۲ (اینتر اکتیو) ۱۸ آبان از مجموع کارگاه‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها دکتر مریم سلیمی مدرس دانشگاه پس از اشاره به نقش حضور گرافیک اطلاع رسان در زندگی انسان‌ها و ارائه تعریف گرافیک اطلاع رسان، به تشریح انواع دسته بندی آن پرداخت و گفت: گرافیک اطلاع رسان مبتنی بر شیوه نمایش (ایستا، برهم کنشی، دیجیتالی، آنلاین/اینترنتی، ویدئویی، تأتو، فیزیکال، لیزری و نوری و...)، مبتنی بر ماهیت محتوایی (فوری/خبری و غیرفوری) و مبتنی بر تأکید عناصر (متن محور و تصویر محور) به سه دسته مختلف قابل دسته بندی هستند.

وی با اشاره به علل و ضرورت کاربرد گرافیک اطلاع رسان و خبری، به ارائه نمونه هایی از پیوند بین انواع رسانه ها با گرافیک اطلاع رسان پرداخت و با اشاره به فضای انتخاباتی آتی کشور، به نامزدهای انتخاباتی پیشنهاد کرد تا از توان گرافیک اطلاع رسان و خبری در مسیر معرفی خود و اطلاع رسانی و اطلاع یابی در این حوزه بهره گیرند.

وی با ارائه نمونه هایی از توان بهره گیری گرافیک اطلاع رسان در انتخابات گفت: هفته قبل از انتخابات عمومی 2015 انگلیس، یک استودیوی طراحی به همراه فیسبوک، چرخ و فلک لندن را به یک نمودار حلقه‌ای غول پیکر نوری از احزاب سیاسی انگلستان تبدیل کردند (آبی نشان دهنده حزب محافظه کار و قرمز نشان دهنده حزب کارگر ). از دیگر نمونه های اجرا شده در جریان انتخابات 2015 انگلستان، نمونه های گرافیک اطلاع رسان فیزیکال و حجمی بودند که به ارائه آمار مقایسه ای قیمت مسکن، اجاره بهای مسکن، و...در سطح شهر لندن پرداخته بودند.

سلیمی با ورود به بحث گرافیک اطلاع رسان 2 به تعریف برهم کنش پرداخت و گفت: برهمکنش، رابطه ای است که کاربر با یک شیء (لمس شدنی یا مجازی) برای دستیابی به هدفی برقرار می کند

وی با بیان اینکه هدفِ محوری طراحی برهم کنشی، بهبود تجربۀ کاربر است، به تبیین اصول 5 گانه برهم کنشی پرداخت و از نمایانی، همخوانی، بازخورد، امکان دهی یا توانمندسازی و محدودسازی در این خصوص یادکرد.

وی در تشریح سه گونه برهم کنشی به فرماندهی، هدایت و کاوشگری اشاره کرد و گفت: نوع کاوشگری به سبب هزینه بالا و مسایل خاص فنی آن، کمتر در رسانه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

سلیمی همچنین از چندین تکنیک مرورگری گرافیک اطلاع رسان تعاملی یاد کرد که از جمله آنها رول اور، بزرگنمایی، حرکت به عمق و... قابل اشاره اند.

وی با معرفی تیم گرافیک اطلاع رسان نیویورک تایمز، به تشریح کامل طراحی تا اجرای یک نمونه برهم کنشی در نیویورک تایمز پرداخت.

این مدرس دانشگاه با دعوت رسانه‌ها به بهره گیری از گرافیک اطلاع رسان به ویژه گرافیک اطلاع رسان 2 گفت: کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان (دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها) و گرافیک اطلاع رسان 2 (انتشارات سروش) کمکی خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گرافیک اطلاع رسان سطح یک و دو هستند.

کد خبر 313427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha