همشهری‌آنلاین: نود و هفتمین شماره فصلنامه رسانه با عنوان سواد رسانه‌ای (ویژه زمستان ۱۳۹۳) از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

رسانه ۹۷

به گزارش روابط‌عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در این شماره از فصلنامه، 7 عنوان مقاله پژوهشی از پژوهشگران حوزه ارتباطات و روزنامه‌نگاری در حوزه سواد رسانه‌ای به چاپ رسیده است.

بررسی نقش رسانه در نظام تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش: تأکید بر ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای/ شهناز هاشمی

در مقاله نخست فصلنامه، سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و نقش رسانه‌ها در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله ضمن معرفی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تعامل بر بندهای مرتبط با رسانه‌ها، به بررسی ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای برای نیل به اهداف متعالی سند تحول پرداخته شده است.

سواد رسانه‌ای و شیوه‌های نظارتی مادران بر مصرف تلویزیون‌های ماهواره‌ای و نوجوانان/ مهدی منتظرقائم و فاطمه حاجی کاظم ‌طهرانی

این پژوهش با توجه به تأثیر شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای بر نوجوانان و نقش مادران در کنترل و نظارت بر مصرف تلویزیون ماهواره‌ای در نوجوانان انجام شده است. داعیه این پژوهش پاسخگویی به این پرسش است که کنترل و نظارت بر مصرف تلویزیون‌های ماهواره‌ای نوجوانان چگونه صورت می‌گیرد و سواد رسانه‌ای مادران چه نقشی در انتخاب شیوه‌های نظارتی‌شان بر استفاده نوجوانان از تلویزیون‌های ماهواره‌ای دارد.

بررسی جایگاه رسانه‌ها در ارتقای سواد رسانه‌ای به منظور تحقق جامعه دانایی‌محور/ سیدرضا نقیب‌السادات و پریسا فرهادی

در عصر کنونی و جامعه دانش‌محور، کم کردن شکاف اطلاعاتی و بهره‌مندی مؤثر از رسانه‌ها و فناوری به‌عنوان زیربنای توسعه انسانی ضروری است. بنابراین آموزش یکی از فرآیندهای اصلی جامعه دانایی است. در این مقاله با بهره‌گیری از روش پیمایشی به بررسی اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و کارکردهای رسانه‌ها در ارتقای سواد رسانه‌ای به منظور تحقق جامعه دانایی‌محور پرداخته شده است.

نقش سواد رسانه‌ای در توسعه انسانی: مطالعه موردی (کتاب سیاست‌های اجرایی سازمان صداوسیما و سند تحول وزارت آموزش‌وپرورش)/ حسن بشیر و رامین چابکی

این پژوهش با استفاده از روش اسنادی تحلیلی به تبیین نقش سواد رسانه‌ای در توسعه انسانی جمهوری اسلامی می‌پردازد و سیاست‌های دو نهاد مهم وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان صداوسیما در مقوله سواد رسانه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهد. در مراحل بعدی پژوهش، نسبت این سیاست‌‌ها با توسعه انسانی مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است.

نقش سواد رسانه‌ای دبیران و خبرنگاران در ارتقای سطح تولیدات خبری/ محمد سلطانی‌فر و شیرین پورآزادی

آگاهی خبرنگاران و دبیران خبر برای اینکه چگونه با دنیای اطلاعات در فضای مجازی، ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شوند، لازم و ضروری است. پژوهش حاضر به بررسی سواد رسانه‌ای دبیران و خبرنگاران و نقش آن در ارتقای کیفی تولید خبر می‌پردازد. ارتقای سواد رسانه‌ای دبیران و خبرنگاران به‌عنوان بدنه اصلی تولید خبر نه تنها از منفعل بودن یا تدافعی عمل کردن آنان جلوگیری می‌کند، بلکه باعث می‌شود جریان خبری را هدایت کنند.

بررسی نقش و جایگاه سطح سواد رسانه‌ای مخاطبین در مقابله با سبک زندگی ارائه شده توسط شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان (مطالعه موردی: شبکه‌های من و تو و جم تی‌وی)/بهاره نصیری و مرحمت سلماسی

در این مقاله رابطه مفهوم سبک زندگی با مفهوم مصرف رسانه‌ای یا فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است. شناخت سطح سواد رسانه‌ای مخاطبین در مقابله با سبک زندگی ارائه شده توسط شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان من و تو و جم ‌تی‌وی هدف اصلی مقاله را تشکیل می‌دهد. در این پژوهش از چهار رویکرد نظری در سطح سواد رسانه‌ای مخاطبین در مقابله با سبک زندگی ارائه شده توسط دو شبکه تلویزیونی مذکور استفاده شده و در انتها به ارتباط فرضیه‌ها با الگوی نظری پرداخته شده است.

ارتقای سواد رسانه‌ای لازمه تحقق جامعه مدنی/ نفیسه زارع ‌کهن

در این پژوهش که به روش مطالعه‌ای اسنادی و کتابخانه‌ای صورت گرفته ضمن بررسی ویژگی‌های جامعه مدنی از یک سو و مؤلفه‌های سواد رسانه‌ای از جانب دیگر به‌دنبال پاسخگویی به این سؤال است که ایا سواد رسانه‌ای می‌تواند در شکل‌گیری و رشد جامعه مدنی تأثیر‌گذار باشد.

بخش‌ دیگر فصلنامه رسانه به انعکاس گزارش دو نشست تخصصی ضرورت‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران و چالش‌های رسانه‌های محلی در برابر رسانه‌های سراسری که به ترتیب در روزهای 2 مهر ماه و 12 آذر ماه سال جاری در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شده بودند، اختصاص دارد.

همچنین، فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات و چکیده مقالات فصلنامه به زبان انگلیسی نیز مطالب دیگر این شماره از فصلنامه را تشکیل می‌دهند.

علاقه‌مندان به تهیه شماره 97 فصلنامه رسانه می‌توانند به واحد فروش کتاب، واقع در طبقه همکف ساختمان دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها مراجعه کنند.

کد خبر 291202

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha