یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاتالونیا (Catalonia) بخشی خودمختار در شمال شرقی کشور اسپانیا است و تقریباً با ناحیهٔ تاریخی کاتالونیا منطبق است. کاتالونیا به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهم‌ترین بخش خودمختار اسپانیا به شمار می‌رود.

catalonia

مرکز کاتالونیا شهر بارسلون است. این بخش از چهار استان تشکیل شده است که عبارتند از: استان بارسلون؛ استان خرنا، استان لریدا،  استان تاراگونا.

در بخش خودمختار كاتالونيا از دو زبان کاتالان و اسپانيايي استفاده می‌شود.

  • گاه شمار رویدادهای مهم در تاریخ کاتالونیا

یازده سپتامبر 1714: پایان جنگ‌های جانشینی اسپانیا با شکسته شدن محاصره بارسلون. کاتالانها که متحد دودمان «هاپسبورگ» (کارل ششم دوک اتریش و متحد بریتانیا و هلند) بودند در این جنگ از قوای مادرید (اتحاد فیلیپ پنجم و فرانسه) شکست خوردند. جشن ملی کاتالونیا هر سال در تاریخ یازدهم سپتامبر و به یادبود کشته شدگان سال 1714 برگزار می‌شود.

سال‌های 1939-1931: جمهوری دوم اسپانیا، پارلمان مادرید در تاریخ پانزدهم سپتامبر 1932، نخستین عنوان «خودمختاری» کاتالونیا را تصویب کرد.

سال‌هاي 1939-1975: تحت حکومت فرانکو کاتالونیا خودمختاری خود را از دست داد و استفاده از زبان کاتالان ممنوع شد.

بیست و پنجم اکتبر 1979: در جریان یک همه پرسی 88.1 درصد کاتالان‌ها به خودمختاری از دولت مادرید رای دادند. نتیجه این همه پرسی به تایید پارلمان اسپانیا رسید و از آنزمان به بعد «کاتالان» بعنوان یک «ملیت» مورد شناسایی قرار گرفت و زبان «کاتالان» در کنار زبان اسپانیولی به عنوان زبان رسمی پذیرفته شد.

هجدهم ژوئن 2006: اعطلای درجه جدیدی از خودمختاری به کاتالونیا در پی برگزاری یک همه پرسی.

دهم ژوئیه 2010: دادگاه قانون اساسی بخش های زیادی از این خودمختاری را حذف کرد. بعنوان نمونه خظاب کردن کاتالانها بعنوان یک «ملت» هیچ بار و ارزش حقوقی نخواهد داشت.

یازدهم سپتامبر 2012: بیش از یک و نیم میلیون نفر با فریاد «کاتالان، یک دولت جدید اروپایی» به خیابان‌های بارسلون آمدند.

بیستم سپتامبر 2012: ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا با «میثاق مالی»، یکی از طرح هایی که پارلمان کاتالونیا در ژوئیه همان سال تصویب کرده بود، مخالفت کرد.

بیست و پنجم سپتامبر 2012: چند روز پس از این اقدام دولت مادرید، پارلمان کاتالونیا منحل و برگزاری انتخابات پیش از موعد در دستور کار قرار گرفت.

بیست و ششم نوامبر 2012: استقلال طلبان در انتخابات به پیروزی رسیدند.

هجدهم دسامبر 2012: آرتور ماس، شماره یک کاتالونیا اعلام کرد برای برگزاری همه پرسی تعیین سرنوشت، توافقات ابتدایی حاصل شده است.

پنجم مارس 2014: دادگاه قانون اساسی اسپانیا برگزاری چنین همه پرسی ای را مغایر قانون اساسی کشور تشخیص داد.

نوزدهم سپتامبر 2014: قانونی که اجازه مراجعه به آرای مشورتی مردم در مورد استقلال را می داد توسط پارلمان کاتالونیا تصویب شد.

بیست و نهم سپتامبر 2014: دادگاه قانون اساسی اسپانیا در پی شکایت دولت ماریانو راخوی، این مراجعه مشورتی را به حالت تعلیق درآورد.

سی ام سپتامبر 2014: هزاران کاتالان در اعتراض به تصمیم دادگاه قانون اساسی اسپانیا در معلق کردن همه پرسی پیش رو، به خیابان آمدند.

بيست و هفتم سپتامبر 2015: استقلال طلبان در انتخابات منطقه‌ای کاتالونیای اسپانیا به پیروزی رسیدند

ششم آوریل 2018: پوجدمون رئیس سابق منطقه کاتالونیا به قید وثیقه آزاد شد

کد خبر 308676

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha