همشهری آنلاین: فهرست واحد ملی گرایان کاتالونیا باعنوان 'درکنارهم برای رای آری' در انتخابات ایالتی با۶۲ کرسی به اکثریت نسبی دست یافت. جدایی طلبان برای پیروزی قاطع به ۶۸ رای نیاز داشتند.

 جدایی طلبان کاتالونیا ۶ کرسی تا اکثریت مطلق و استقلال

به گزارش ایرنا، احزاب حاکم (CDC)، چپ جمهوری خواه (ERC)، دموکرات های کاتالونیا و نیز حزب جنبش چپ ها، لیست واحد 'در کنار هم برای رای آری' را تشکیل می دهند. به رغم این پیروزی، لیست واحد نیاز به 68 کرسی داشت تا به اکثریت مطلق دست یابد.

حزب CUP که حزب چپ ضد سرمایه داری جدایی طلب کاتالونیا است و برغم وحدت نظر درخصوص استقلال کاتالونیا، حاضر به قرار گرفتن در این لیست مشترک نشد. این حزب در این انتخابات 10 کرسی به دست آورد.

احزاب جدایی طلب کاتالونیا که به خاطر مخالفت قاطع دولت مرکزی اسپانیا موفق نشدند سال گذشته همه پرسی مورد نظر خود را درخصوص استقلال از این کشور برگزار کنند، تصمیم گرفتند برای اعلام یکجانبه استقلال از اسپانیا راه برگزاری 'رفراندوم' را در پیش بگیرند.

جدایی طلبان براین اساس با اعلام برگزاری انتخابات پیش از موعد در این ایالت از سوی آرتور مس رئیس دولت کاتالونیا برای 27سپتامبر(5 مهر)، فهرستی واحد برای این انتخابات ارائه کردند تا میزان رأی خود را به میزان محبوبیت استقلال این ایالت تفسیر و پروسه استقلال از اسپانیا را به استناد آن آغاز کنند.

حزب حاکم کاتالونیا که هم اکنون به لطف حمایت پارلمانی (نه ائتلاف) حزب چپ جمهوری خواه این ایالت هیچ مشکلی در برخورداری از اکثریت مطلق کرسی های پارلمان کاتالونیا (نصف بعلاوه یک کرسی) ندارد در حقیقت با برگزاری این انتخابات جدا از تحکیم آرای خود، به دنبال اخذ نظر مردم درخصوص استقلال به عنوان پشتوانه اقدامات آتی خود بود. ملی گرایان درهمین راستا اعلام کرده بودند درصورت کسب اکثریت مطلق کرسی های پارلمان، پروسه اعلام یکجانبه استقلال از اسپانیا را آغاز خواهند کرد.

براساس نتایج انتخاباتی، مجموع رای احزاب جدایی طلب(لیست واحد باضافه CUP) به 47درصد آرا رسیده که سه درصد با آرای50 درصد ماخوذه اختلاف دارد.البته با همین میزان رأی، جدایی طلبان و حزب CUP اکنون موفق شدند نظر به سیستم انتخاباتی این ایالت، اکثریت مطلق پارلمانی کاتالونیا را به خود اختصاص دهند. اتفاقا یکی از ایرادهایی که برخی منتقدان به قصد آرتور مس برای اعلام یکجانبه استقلال پس از برگزاری انتخابات کاتالونیا وارد کردند براین موضوع استوار است که علی رغم کسب اکثریت پارلمانی از سوی استقلال طلبان، آنها از منظر تعداد رای های ماخوذه به 50 درصد آرا نرسیدند و در نتیجه مشروعیت دموکراتیک چنین پروسه ای زیر سوال رفته است.

با این حال لیست واحد باضافه CUP)، پس از اعلام نتایج انتخابات گفتند که در مجموع 72 کرسی و در نتیجه مشروعیت دارند که روند جدایی طلبی را آغاز کنند.

از هفت میلیون و500 هزار جمعیت مقیم کاتالونیا، پنج میلیون و 500 هزار نفر واجد شرایط رای بودند که بامشارکت بیش از77 درصد رای دهندگان آماری بی سابقه در تاریخ انتخابات این ایالت بوده است.

احزاب مخالف سوسیالیست ، مردمی و لیست واحد 'کاتالونیا، ما می توانیم' به ترتیب 25، 16 و 11 کرسی را به دست آوردند.

کد خبر 308765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha