سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

سمیه شرافتی: به دنبال خبر شیوع وبا در کشورهای همسایه و هشدار متخصصان مبنی بر احتمال شیوع این بیماری در ایران از طریق رفت‌و‌آمد مسافران، اکنون چند روزی است که مسئولین وزارت بهداشت ضمن تأکید تقریباً هر روزه بر این مطلب که تا کنون هیچ موردی از وبا در کشور ما مشاهده نشده، اقدامات پیشگیرانه را در مرزهای کشور آغاز کرده‌اند.

انتشار خبر مشاهده 4 بیمار مبتلا به وبا در مرزهای غربی کشور نیز با واکنش روابط عمومی‌وزارتخانه مواجه شد که طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ‌کدام از منابع ابتلای بیماران به این بیماری در کشور ما نبوده و تمام موارد بیماری مربوط به کشور عراق بوده است.

این در حالی است که نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با اعلام مشاهده مواردی از این بیماری در سقز، نسبت به شیوع بیماری وبا در شهرستان‌های مرزی غرب کشور هشدار جدی داد.

دکتر فخرالدین حیدری وضعیت شهرستان‌های مرزی در غرب کشور را بحرانی خواند و افزود: در صورتی که نسبت به مقابله جدی با این بیماری، اقدامات عاجل صورت نگیرد، امکان افزایش موارد ابتلا به وبا در این مناطق وجود دارد.

در‌حالی‌که هم اکنون پست‌های قرنطینه و بیمار‌یابی در مرزها مشغول اقدامات پیشگیرانه در زمینه وبا هستند و در‌حالی‌که نظارت کامل روی رفت‌وآمد اتباع عراقی به کشور صورت می‌گیرد، متخصصان عفونی هشدار می‌دهند که احتمال اپیدمی ‌این بیماری در ایران همچنان وجود دارد.

دکتر حمید عمادی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیأت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تأکید بر اینکه رفت‌‌و‌آمد اتباع همسایه به ایران قطع شده ولی احتمال شیوع 
و‌با همچنان در ایران وجود دارد، به نحوه بروز بیماری وبا اشاره می‌کند و می‌گوید: وبا یک بیماری اسهالی است که در آن بیمار دچار اسهال شدید می‌شود. با این حال هر کسی که وبا بگیرد دچار علائم جدیدی می‌شود ولی در هر صورت از هر 10 نفر که به این بیماری مبتلا می‌شوند، فقط یک نفر دچار علائم شدید بیماری می‌شود به گونه‌ای که در اثر از دست دادن مقدار زیادی آب از بدن دچار نارسایی شدید کلیوی و در نهایت مرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه 9 بیمار دیگر که دچار اسهال می‌شوند، خود به خود و با گذشت زمان علائمشان از بین می‌رود، خاطر‌نشان می‌کند: وبا درمان خاصی ندارد؛ فقط باید به ازای آب از دست رفته، آب به بدن فرد برسانیم که این کار از طریق سرم و مایعات انجام می‌شود.

دکتر عمادی با تأکید بر این‌که این بیماری در عراق شایع شده و زائران ما که از این کشور به ایران می‌آیند، ممکن است دچار علائم پنهان باشند، می‌گوید: برای همین باید نسبت به احتمال شیوع این بیماری حساس باشیم.

وی با اشاره به راه‌های انتقال وبا ادامه می‌دهد: انتقال وبا از طریق دهانی و مدفوعی است. این اتفاق با خوردن آب و غذای آلوده می‌افتد یا ممکن است از طریق تماس آب آشامیدنی با فاضلاب این بیماری شایع شود و این در حالی است که در سال 77 که وبا در ایران شایع شد، فاضلابی که پای مزارع سبزی می‌رفت و سبزی‌ها را آلوده می‌کرد، مهم‌ترین علت شیوع وبا بود.

وی در ادامه با توضیح این که اقدامات پیشگیرانه در جلوگیری از اپیدمی‌این بیماری، تنها راه مؤثر هستند، می‌گوید: برای همین اولاً باید از آبی که می‌خوریم مطمئن باشیم و به غذاهای آماده بیرون اعتماد نکنیم؛ مخصوصاً در این دوره زمانی که این بیماری شایع شده است، بهتر است از خوردن سالاد، به این دلیل که حرارت نمی‌بیند و در کوهستان از خوردن آب رودخانه خودداری کنیم.

به گفته وی این اقدامات باید در کل کشور اتفاق بیفتند چون زائران ما مطمئناً متعلق به کل کشور هستند.

دکتر عمادی با ابراز تأسف از اینکه مشکل اساسی ما رعایت نکردن بهداشت فردی و نبودن امکانات کافی در بیمارستان‌هاست، ادامه می‌دهد: بیمارستان‌های ما باید امکانات کافی را در پذیرش بیماران مبتلا به وبا داشته باشند چون این بیماران احتیاج به مقادیر زیادی سرم دارند که این سرم باید حاوی الکترولیت و پتاسیم کافی باشد ولی در حال حاضر مشکل بیمارستان‌های ما این است که این مواد را به اندازه کافی ندارند تا جوابگوی تمام بیماران باشد و این در حالی است که در صورت احتمال شیوع وبا تمام بیمارستان‌های کشور از لحاظ امکانات باید در آماده‌باش کامل باشند و نه فقط بیمارستان‌های مناطق مرزی.

کد خبر 30613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز