یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

سمیه شرافتی: وبا همچنان در کنار مرزهای غربی ایران حضور دارد و طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد این بیماران در ایران هم به 43 نفر رسیده است.

سؤال اینجاست که به‌رغم اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت در استان‌های غربی و مرزی، علت عمده افزایش تدریجی این بیماری در کشور چیست؟

دکتر محسن زهرایی، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با همشهری، با اشاره به اینکه عمده این بیماران در استان کردستان شناسایی شده و به عراق رفت و آمد داشته‌اند، می‌گوید: مشکل اساسی ما اپیدمی وبا در کشور عراق و به‌خصوص استان‌های شمالی این کشور است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری ابتدا از شهرهای کرکوک، سلیمانیه و اربیل شروع شد و در حال حاضر در حال گسترش به استان‌های دیگر عراق است، می‌گوید: این خود تهدید بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود؛ چون این شهرها به‌خصوص سلیمانیه با موارد فراوان مبتلایان، در مسیر ترددهای محلی قرار دارند.

در حال حاضر و بر اساس اطلاعات موجود تعداد مبتلایان به اسهال آبکی در کشور عراق حدود 30 هزار نفر تخمین زده می‌شود که ممکن است همگی آن‌ها به بیماری وبا مبتلا نباشند، اما وزارت بهداشت عراق پس از آزمایش، ابتلای 3315 نفر از این افراد را به بیماری وبا تأیید کرده است.

در همین حال، گزارش سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که تاکنون14 نفر نیز در کشور عراق بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد: این بیماری 2هفته پیش به بغداد رسیده و اکنون در استان‌های همسایه بغداد است، موارد متعددی از اسهال که به‌نظر می‌رسد بر اثر وبا باشد، گزارش شده است.

به گزارش این سازمان این وضعیت تمامی اقدامات پیشگیرانه در زمینه مبارزه با وبا را با شکست مواجه ساخته است و به‌نظر می‌رسد این تلاش‌ها هیچ‌گونه تأثیری در کنترل این بیماری نداشته‌اند.

اما با وجود ترددهای مردم به کشور عراق، ناکافی بودن اقدامات پیشگیرانه در این کشور و افزایش موارد تک‌تک این بیماری در کشور ما، وضعیت هشدار تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد؟

دکتر زهرایی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: متأسفانه درجه حرارت هوا در عراق در حال حاضر کاملا برای شیوع وبا مناسب و مطلوب است و با توجه به زیر‌‌‌ساخت‌های اجتماعی در این کشور، نگرانی در مورد گسترش وبا بالاست.

وی ادامه می‌دهد: اگر شیوع همه‌گیری در جنوب غرب این کشور تشدید شود، وبا نیز گسترش خواهد یافت ولی با سرد شدن هوا و نزدیک شدن به فصل زمستان بیشتر می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

وی با اشاره به گزارش موارد جدیدی از وبا در استان‌هایی از کشور عراق که در مسیر تردد زوار قرار دارند، تأکید می‌کند: در گذشته، اپیدمی، محدود به استان‌های شمالی بود چراکه کمتر در معرض تردد زوار عتبات عالیات قرار داشتند و عمدتا ترددهای محلی علت انتقال بیماری به ایران محسوب می‌شد، اما اکنون اپیدمی در مسیر تردد زوار هم وجود دارد.

وی با بیان این که با گسترش بیماری وبا به مناطق جنوبی و مرکزی عراق هم احتمال افزایش سرعت اپیدمی وبا، طی 2 ماه آینده در این کشور وجود دارد، از مردم می‌خواهد تا قبل از مهار اپیدمی وبا در عراق، سفرهای زیارتی خود را به تعویق بیندازند و چنانچه ناگزیر به سفر هستند، در قالب کاروان‌های زیارتی اعزام شوند.

دکتر زهرایی در پاسخ به این سؤال که در این شرایط و با وجود هشدارهای پی‌در پی در مورد عدم رفت‌و آمد مسافران به کشور عراق، چرا کنترلی روی این رفت‌وآمدها تا به حال صورت نگرفته و همه چیز در حد هشدار باقی‌ مانده است، توضیح داد: مشکل ما فقط کنترل تردد مسافران نیست، چون به هر حال این ترددها وجود دارند و ما نمی‌توانیم به‌طور کامل جلوی آنها به‌خصوص مسافرانی که به صورت قاچاق رفت‌و‌آمد می‌کنند را بگیریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پیشینه بیماری وبا در ایران به 40 سال می‌رسد و این بیماری در کشور ما یک بیماری نوپدید نیست، می‌گوید: وبا در ایران تقریبا دیگر بومی شده و در این شرایط ما فقط می‌توانیم سامانه‌های بهداشتی را روز به روز تقویت کنیم؛ سامانه‌های بهداشتی در کشور ما بر خلاف کشور عراق مطلوبند، ولی باز هم می‌بینیم که وبا در ایران یک بیماری تهدید‌کننده است.

به عقیده وی در این شرایط سامانه‌های بهداشتی در کشور باید همیشه در حالت آماده‌باش باشند تا حتی شاهد ابتلای موارد تک‌تک این بیماری نباشیم.

به این ترتیب، اظهارات رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های منتقله از آب و مواد غذایی وزارت بهداشت، حاکی از آن است که تا پایان فصل پاییز نگرانی از همه‌گیری وبا همچنان ادامه دارد.

کد خبر 33398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز