سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۱
۰ نفر

محمد باریکانی: وضعیت تملک ساختمان سابق کتابخانه ملی در همسایگی موزه ملی ایران که معماری آن همخوان با ساختمان موزه ملی و از یادگارهای آندره گدار در ایران است هنوز مشخص نیست .

موزه ملی ایران

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي همين 2روز پيش در آيين گشايش موزه دوران اسلامي كه طلسم گشايش آن پس از 10سال شكسته شد، در حضور معاون اول رئيس‌جمهور گفت كه سيدرضا صالحي‌اميري، رئيس كتابخانه ملي ايران واگذاري ساختمان قديم كتابخانه ملي به سازمان ميراث فرهنگي را اعلام كرده‌است.

ساختمان قديم كتابخانه ملي ايران در خيابان سي‌تير تهران در قسمت شمال موزه ملي ايران قرار گرفته است. بناي اين ساختمان به سال 1315هجري شمسي بازمي‌گردد. آنطور كه در سايت كتابخانه ملي ايران نيز اشاره شده زمين باير قسمت شمال اين موزه به مساحت حدود 3500مترمربع محل احداث كتابخانه تخصصي براي موزه ايران باستان شد. همچنين از آندره گدار، باستان‌شناس و معمار فرانسوي كـه نقشـه موزه ايران باستان را نيز تهيه كرده بود خواسته شد نقشه كتابخانه را ارائه بدهد تا سبك معماري2ساختمان شبيه يكديگر شـود. گدار نقشه را تهيه كرد و در سال 1316كار ساخت ساختمان كتابخانه موزه ملي به پايان رسيد.

مسعود سلطاني‌فر درحالي از رايزني با سيدرضا صالحي‌اميري و موافقت او براي بازگرداندن ساختمان كتابخانه كه متعلق به موزه ملي ايران و كتابخانه تخصصي اين موزه بود، خبر داده است كه سيدرضا صالحي‌اميري در 2اظهارنظر در روز 17مردادماه و گفت‌وگويي ديگر كه همين ديروز در خروجي خبرگزاري مهر منتشر شد هيچ اشاره‌اي به‌احتمال واگذاري ساختمان تاريخي كتابخانه ملي ايران به سازمان ميراث فرهنگي نكرد.

صالحي‌اميري از ديدار خود با وزير علوم خبر داده و گفته است كه با وزير علوم صحبتي داشتيم و مقرر شد موزه علوم به مكاني مناسب در يكي از دانشگاه‌هاي تهران منتقل شود تا بتوانيم ساختمان قديم كتابخانه ملي را كه ريشه كتابخانه ملي است همين امسال به موزه كتاب و كتابت تبديل كنيم.

پيگيري‌هاي همشهري نيز مشخص كرد كه كتابخانه ملي تصميم دارد پس از بازپس‌گيري ساختمان قديم موزه ملي ايران، موزه قرآن را به يكي از طبقات اين ساختمان منتقل كند و در طبقه ديگر موزه چاپ و كتابت و اسناد را راه‌اندازي كند. همچنين گفته مي‌شود مكاتبات ميان كتابخانه ملي ايران و وزارت علوم نيز بر سر بازپس‌گيري ساختمان قديم كتابخانه ملي كه از ابتدا با هدف تبديل شدن به كتابخانه تخصصي موزه ملي ايران تاسيس شده بود انجام شده است.

براساس اطلاعات رسيده به همشهري، سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران كه ساختمان مدرن آن در تپه‌هاي عباس آباد تهران قرار دارد نه تنها هيچ برنامه‌اي براي بازگرداندن ساختمان قديم اين كتابخانه به موزه ملي ايران ندارد بلكه مي‌خواهد از ساختماني كه شباهت بسيار به ساختمان موزه ملي ايران دارد براي جذب گردشگر استفاده كند.

تلاش‌هاي همشهري براي گفت‌وگو با سيدرضا صالحي‌اميري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران براي اعلام موافقت او به نتيجه نرسيد.

کد خبر 305690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha