یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

محمد باریکانی: موزه دوران اسلامی که یک دهه پیش برای انجام فعالیت‌های تاسیساتی و ایجاد ویترین در یکی از ساختمان‌های موزه ملی ایران بسته شده بود‌، صبح دیروز پس از نزدیک به ۱۰سال طی مراسمی بازگشایی شد.

طلسم تعطیلی موزه دوران اسلامی شکست

موزه دوران اسلامي كه ساختمان آن با الهام‌گرفتن از كاخ ساساني بيشاپور به‌صورت هشت‌ضلعي و در 3طبقه در 4هزار مترمربع بنا شد، در سال75 افتتاح شده بود، در تيرماه85 براي بازسازي تعطيل شد.

در اين موزه آثار و كتيبه‌ها و قرآن‌هاي متعلق به دوره‌هاي صدر اسلام، دوران سلجوقي، دوره ايلخاني، تيموري، صفويه، زنديه و قاجار قرار دارد.

محراب مسجد جامع اشترجان در نزديكي اصفهان نيز كه متعلق به سال 708هجري قمري با برخورداري از تزيينات گچبري بسيار نفيس است، از ديگر آثار موجود در موزه دوران اسلامي است.

500موزه در ايران وجود دارد كه تنها نيمي از اين تعداد در اختيار سازمان ميراث فرهنگي است و 250موزه ديگر متعلق به ديگر سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي است.

اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور كه پيش از افتتاح موزه دوران اسلامي در موزه ملي ايران سخن مي‌گفت، موزه را يكي از بخش‌هاي مهم فرهنگي براي جامعه خواند و گفت: گسترش موزه‌ها نياز اصلي فرهنگي است.

معاون اول رئيس‌جمهور به اقدامات ضد‌فرهنگي داعش در عراق و سوريه و نابودكردن آثار تاريخي اين كشورها توسط اين گروه اشاره كرد و گفت: تخريب آثار تاريخي توسط داعش در عراق و سوريه جان هر انساني را به درد مي‌آورد.

مسعود سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي و جبرئيل نوكنده رئيس موزه ملي ايران نيز در گشايش موزه دوران اسلامي در سخناني از معاون اول رئيس‌جمهور خواستند تا به افزايش اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي براي حفاظت و صيانت از آثار تاريخي كشور توجه كند.

مسعود سلطاني‌فر كه پيش از شروع سال جديد قول افتتاح موزه دوران اسلامي را اعلام كرده بود، صبح ديروز با خوشحالي از آنكه اين قول همزمان با هفته دولت عملي شده است، از وجود 200هزار شيء و 120هزار سكه تاريخي در موزه ملي ايران خبر داد كه بخشي از آنها مربوط به دوران مفرغ و بخشي ديگر زرين هستند.

او گفت: وضعيت موزه ملي ايران به‌عنوان موزه مادر به‌گونه‌اي بود كه تنها يك طبقه از ساختمان‌هاي اين موزه فعال بود كه بازديد از تمامي اين موزه يك ساعت بيشتر وقت گردشگران را نمي‌گرفت.

وي گفت: اكنون با افزايش فضاي موزه‌اي در موزه ملي ايران گردشگران بايد يك روز را صرف بازديد از موزه ملي ايران كنند. مسعود سلطاني‌فر گفت كه تمام اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي كه از سوي دولت به اين سازمان اختصاص يافته، پاسخگوي تنها 3درصد از تلاش‌هاي اين سازمان است. او همچنين از اسحاق جهانگيري خواست تا به افزايش اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي كمك كند.

موضوع ديگري كه در گشايش موزه دوران اسلامي با اسحاق جهانگيري مطرح شد، مصوبه مجموعه موزه‌اي ميدان مشق تهران بود كه اكنون ساختمان‌هاي آن در اختيار وزارت خارجه و ديگر سازمان‌هاست.

محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي كشور از دولت خواست تا تدبير ويژه‌اي براي تبديل ميدان مشق به مجموعه موزه‌اي داشته باشد.

او از نهضت ملي راه‌اندازي موزه سخن گفت و خطاب به معاون اول رئيس‌جمهور افزود: 11موزه ديگر بايد راه‌اندازي شوند كه اگر اعتبار كافي براي آنها برسد، راه‌اندازي اين موزه‌ها نيز تسريع مي‌شود.

جبرئيل نوكنده، رئيس موزه ملي ايران نيز از معاون اول رئيس‌جمهور خواست تا مصوبه دولتي تبديل ميدان مشق به مجموعه موزه‌اي كشور در دولت تدبير و اميد اجرايي شود.

  • تشكيل شورا براي بررسي كمبودهاي اعتباري سازمان ميراث فرهنگي

معاون اول رئيس‌جمهور پس از افتتاح موزه دوران اسلامي و در پاسخ به سؤال همشهري كه دولت چه اقدامي براي افزايش اعتبارات در حوزه حفاظت و صيانت از آثار تاريخي انجام داده است گفت كه شورايي براي بررسي نيازهاي بودجه‌اي سازمان ميراث فرهنگي تشكيل شده تا در اين خصوص تصميم‌گيري كند. معاون اول رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه بايد به ميراث فرهنگي كشور توجه جدي داشت، گفت: متأسفانه گاهي غارت‌هاي گسترده از اشياي تاريخي ايران صورت گرفته و بخش‌هايي از ميراث فرهنگي نيز به خوبي مديريت نشد. او گفت: حفاظت و صيانت از آثار تاريخي وظيفه جدي دولت است و نبايد اجازه داد كه اتفاقات منفي در حوزه ميراث فرهنگي تبديل به فاجعه بزرگ شود.

کد خبر 305430

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha