همشهری‌آنلاین: یوری اوشاکوف مشاور رئیس جمهور روسیه اعلام کرد درباره درخواست ایران برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای پس از لغو تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل علیه این کشور اعمال کرده است تصمیم گیری خواهد شد.

به گزارش واحد مركززي خبر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ،يوري اوشاكوف،مشاور ولاديمير پوتين،رئيس‌جمهور روسيه با اعلام اين مطلب افزود: پس از رایزنی، چارچوب زمانی برای پیوستن ایران به این سازمان تعیین خواهد شد.

سازمان همکاری شانگهای یک ائتلاف سیاسی، نظامی و اقتصادی متشکل از روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است.

مغولستان، ایران، هند، پاکستان و افغانستان در این سازمان جایگاه ناظر را دارند. هند و پاکستان دسامبر 2014 به طور رسمی خواستار عضویت در این سازمان شدند.

اوشاکوف در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: « ایران نیز درخواست رسمی خود را برای عضویت در این سازمان ارائه کرده است. این تقاضا در دست بررسی است، اما تصمیم‌گیری در این‌باره پس از پایان موفقیت آمیز مذاکرات هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل انجام خواهدشد، و به عقیده ما، پس از آن، همه فرصت‌ها برای پیوستن فعالانه ایران به همکاری با ما فراهم خواهد شد.»

مشاور رئیس جمهور روسیه افزود: پس از آن‌که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شود، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای رایزنی‌ها را آغاز، و چارچوب‌های ملحق‌شدن ایران به این سازمان را تعریف خواهند کرد.

کد خبر 300393

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha