مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

هفتمین نمایشگاه عرضه محصولات کشاورزی سالم و ارگـانیک همزمان با برپایی جشنواره‌ای به همین نام از شنبه ۱۱ بهمن کار خود را در محل دائمی نمایشگاه‌های شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو آغاز کرد.

بوستان گفتگو محصولات ارگانیک

اين نمايشگاه و جشنواره تا 6 روز ديگر برپاست تا شهروندان علاقه‌مند به تهيه محصولات ارگانيك اقدام كنند.مهدي چمران، رئيس شوراي اسلامي شهر تهران طي سخناني در مراسم افتتاحيه جشنواره محصولات ارگانيك، سلامت جامعه را يكي از اصولي‌ترين مسائل زندگي دانست و تأكيد كرد كه سلامتي مردم فداي سودآوري نشود. به‌گفته چمران همه آن خوراكي‌هايي كه در توليد آنها از مواد شيميايي استفاده شده باشد ممكن است ظاهري آراسته داشته باشند اما درونشان آنچنان كه مي‌بايست نيست و ضرر فراوان دارد.

وي سياست تشويق روستاييان به استفاده از كودهاي شيميايي در توليد محصولات را منجر به تأثير نامطلوب روي جسم و جان انسان‌ها دانست وگفت: شوراي شهر تهران در سال88 روي اين موضوع حساس شد و مصوبه‌اي داشت كه براساس آن سيستم پايش در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار راه‌اندازي شد. نتايج به‌دست آمده از آن پايش خوب نبود و نشان داد كه محصولات عرضه شده آلوده به انواع سموم و فلزات سنگين است و از همان‌جا تلاش براي توليد و عرضه محصولات ارگانيك آغاز شد اما نمي‌دانم كه تا چه اندازه در ارگانيك كردن محصولات كشاورزي پيشرفت داشتيم.

چمران با اشاره به اينكه به صرف برگزاري همايش كارها درست نمي‌شود و نبايد به اين كارها بسنده كرد، گفت: براساس آمارهاي موجود تنها در يك‌دهم درصد از اراضي كشاورزي ايران محصولات ارگانيك توليد مي‌شود كه اين آمار نگران‌كننده است چون ما آب‌وهوايمان كه خوب نيست، محصولات غذايي‌مان هم ناسالم باشد نتيجه‌اش همين مريضي‌هاي فراوان است كه مشاهده مي‌كنيم. رئيس شوراي شهر تهران خطاب به مسئولان گفت: ما به 5غرفه عرضه محصولات ارگانيك در ميادين ميوه‌وتره‌بار اكتفا نمي‌كنيم بلكه بايد در سطح همه ميادين ميوه‌وتره‌بار اين غرفه‌ها راه‌اندازي شود تا امكان دسترسي راحت و آسان همه شهروندان به اينگونه محصولات فراهم باشد.

  • غذاي سالم چالش مهم جهان امروز

مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهري شهردار تهران نيز از حاضران در مراسم ديروز بود كه به‌عنوان مسئول اصلي در حوزه ارائه خدمات به شهروندان نكات مهمي را درباره اين جشنواره مطرح كرد. وي مهم‌ترين چالش امروز جهان را غذاي سالم و امنيت غذايي دانست و گفت: شوراي شهر تهران شهرداري را موظف به پايش محصولات كرده زيرا شهرداري تهران از طريق ميادين ميوه وتره‌بار بزرگ‌ترين توزيع‌كننده مواد غذايي، ميوه، تره‌بار و سيفي‌جات در شهر است.

به‌گفته عبداللهي تأكيد شهرداري تهران بر «آسمان آبي، زمين پاك»، به معني زمين پاك عاري از هرگونه سموم و محصولات شيميايي است كه متأسفانه به اين امر توجهي كه بايد نشده است. وي از برقراري ارتباطات دوجانبه ميان مديريت شهري با دولت، وزارت جهاد كشاورزي، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محيط‌زيست درباره مواد غذايي سالم خبر داد و افزود: موضوع غذاي سالم و ارگانيك بايد جزو مطالبات روزانه مردم از مسئولان قرار گيرد.

شهرداري تهران نيز آماده همه نوع همكاري با بخش خصوصي به‌منظور توليد محصولات ارگانيك است به شرطي كه در مسير درست و شفاف باشد. به اين معني كه ما مي‌گوييم محصول ارگانيك نبايد به معني عرضه اين توليدات با قيمت بالا باشد تا مردم نسبت به خريد اينگونه محصولات غذايي رغبت پيدا كنند.

يكي ديگر از مهمانان ويژه ديروز در جشنواره محصولات ارگانيك آيت‌الله عالمي نماينده ولي فقيه در وزارت جهادكشاورزي بود.
وي ضمن قدرداني از شهرداري تهران بابت راه‌اندازي چنين جشنواره‌هايي ظرف چند سال گذشته گفت: اميدوارم اين اقدام درآينده آثار و بركات خوبي براي مردم و اجر معنوي براي دست‌اندركارانش داشته باشد.

وي اظهار اميدواري كرد كه وزارت جهادكشاورزي نيز نسبت به توليد محصولات ارگانيك پرتحرك‌تر باشد زيرا بالاخره در اين حوزه وظيفه جهادكشاورزي سنگين‌تر از ساير نهادهاست. از نظر آيت‌الله عالمي تلاش براي حفظ شرايط ارگانيك وظيفه ديني و توحيدي است چون خداوند واحد خيرخواه انسان‌هاست و بيش از هزار آيه در قرآن مجيد دارد كه در آن به كشاورزي، سلامت محصولات كشاورزي و مصرف محصولات كشاورزي اشاره دارد. وي تأكيد كرد: وظيفه انساني همه ما نيز هست كه خير و صلاح مصرف‌كننده را ببينيم.

بنابراين كسي كه غذاي ناسالم را در شكل سالم در اختيار مردم قرار دهد در برابر ايمني مردم مسئوليت دارد و هر زياني كه مردم ببينند توليدكننده در آن شريك است و در پيشگاه خداوند بايد جبران كند.بنابراين گزارش اسكندر زند، معاون وزير جهادكشاورزي نيز در مراسم افتتاحيه جشنواره محصولات ارگانيك شركت داشت. وي نيز در سخناني با اشاره به اينكه يك درصد از سطح زيركشت دنيا به محصولات ارگانيك اختصاص دارد بر لزوم فرهنگ‌سازي‌ براي افزايش آگاهي عمومي نسبت به اهميت مواد غذايي سالم، مشاركت جمعي براي تأمين زيرساخت‌هاي لازم براي محصولات ارگانيك، به‌كارگيري مشاركت بخش‌خصوصي، تصويب قانون محصولات ارگانيك از طريق مجلس شوراي اسلامي و دست آخر تلاش براي پايين آوردن قيمت محصولات ارگانيك تأكيد كرد.

کد خبر 285918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha