همشهری آنلاین: خاطرات ویلیام سولیوان،آخرین سفیر آمریکا ذر ایران از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار کتاب عرضه شده است.

خاطرات سولیوان

به گزارش روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستاي رسالت خويش در خصوص تدوين تاريخ انقلاب اسلامي کتاب «مأموریت به ایران_خاطرات سولیوان، آخرین سفیر آمریکا در ایران» ترجمه دکتر ابراهیم مشفقی فر را منتشر كرد.

در این مؤسسه،در ميان منابع مطالعاتي و تحقيقاتي انقلاب اسلامي ايران، کتب خاطرات که توسط بازيگران و ناظران اين واقعه‌ی مهم تاريخ معاصر ايران نوشته شده اهميت ويژه‌اي دارند. خوشبختانه چنين آثاري هم توسط ايرانيان بازيگر نقش در انقلاب، اعم از وابستگان به حکومت پهلوي و مخالفان آن و هم توسط خارجي‌‌‌‌‌‌‌‌هاي صاحب نقش در اتفاقات انقلاب انتشار يافته است. اين آثار زواياي پنهان تاريخ ايران عصر پهلوي دوم به‌ويژه واپسين سال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های آن را تا حدود زيادي روشن کرده است. يکي از اين آثار ارزشمند کتاب مأموريت در ايران است. اين کتاب با توجه به ويژگي‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، موقعيت و نقش نويسنده‌ آن در تحولات انقلاب ايران و نوع اطلاعات موجود در کتاب از اهميت خاصي برخوردار است.

همچنين نويسنده نگاه تحليلي و گاه انتقادي به برخي مسائل اين دوره به‌ويژه برنامه‌هاي اقتصادي و فرهنگي حکومت پهلوي دوم دارد. با وجود نقاط قوت کتاب‌، ضعف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و آسيب‌‌‌‌‌‌‌‌هاي آن نيز قابل انکار نيست که برخي از آنها آسيب‌‌هايي ‌است که به طورعام بر خاطره­‌نويسي عارض است و اين کتاب نيز از آن مصون نيست. این روابط عمومی می افزاید،خاطرات سوليوان، هرچند برخي ضعف‌ها و كاستي‌هایی دارد كه مترجم به برخي از آنها در پيشگفتار اشاره كرده است، ولي تا حدودي پشت پرده‌ی سياست آمريكا در ايران را به نمايش مي‌گذارد و ضمن بيان شيوه‌ی تعاملات في‌مابين دو كشور، آخرين تلاش‌هاي دولت آمريكا و ناكامي آن را در جلوگيري از فروپاشي رژيم پهلوي بازگو مي‌كند.

پست سفارت آمريكا در تهران از آذر ماه 1354 دسامبر 1976 كه ريچارد هلمز از سمت سفارت آمريكا در ايران استعفا كرده بود خالي مانده بود و به همين جهت دولت كارتر عجله داشت سفير جديدي جايگزين شود. سوليوان در اين هنگام فرصت نداشت كه از تعطيلي و استراحت قبل از عزيمت به اين مأموريت استفاده كند.وي روز ۲۰ فروردين ۱۳۵۶ خورشيدي/9آوريل1977 به عنوان سفير آمريکا در ايران تعيين شد و در روز ۱۸ خرداد/8 ژوئن در شرايطي که محمدرضا پهلوي در سرمايه‌گذاري مالي خود براي کمک به پيروزي مجدد جمهوري‌خواهان آمريکا شکست خورده بود، وارد تهران شد و در ۲۴ خرداد ۱۳۵۶/14 ژوئن1977 به عنوان سفير جديد آمريکا در تهران، استوارنامه‌ی خود را به شاه تقديم کرد.

او هنگام ورود به تهران ۵۶ ساله بود. در اين موقع سفارت آمريکا در تهران فعاليت وسيع و پردامنه‌اي داشت. تعداد کارکنان سفارت به اضافه‌ی مأموريني که در قسمت نظامي کار مي‌کردند بالغ بر دو هزار نفر بود که با اعضاي خانواده‌هايشان به پنج هزار نفر مي‌رسيدند. هنگام ورود سوليوان به تهران بيش از ۳۵ هزار آمريکايي در ايران سرگرم کار بودند.

مأموریت در ایران در شمارگان 1000 نسخه و 316 صفحه در قطع وزیری و به قیمت ده هزار تومان  روانه بازار نشر گردیده است.

به گزارش همشهری آنلاین پیش از این محمود طلوعی برگردان فارسی این کتاب را از سوی انتشارات علم به بازار کتاب عرضه کرده بود.

کد خبر 280942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha