همشهری آنلاین: جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به سالروز حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایرباس ایرانی در سال ۶۷ گفت: با وجود عذرخواهی مسئولان آمریکا بر اینکه هواپیما را اشتباه گرفته‌اند، تقدیم مدال افتخار به فرمانده این ناو، دهن‌کجی به انسانیت است.

سردار علیرضا تنگسیری

سردار علیرضا تنگسیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج‌فارس، با بیان اینکه "پس از گذشت 25 سال هنوز یاد شهدای حادثه هواپیمای مسافربری بندرعباس - دبی در میان مردم زنده است"، اظهار کرد: امروز ما در حالی خلیج فارس را گلباران می‌کنیم که پیکر پاک 100 تن از شهدای این حادثه در آب‌های خلیج فارس باقی مانده است.

وی با بیان اینکه "شهدای ما هیچگاه زیر بار زور نرفتند و در یک لحظه سوختند و جاودانه شدند"، تاکید کرد: امنیت امروز کشور ما مدیون خون شهداست.

تنگسیری با اشاره به ادعاهای آمریکا درباره اشتباه ناو وینسنس در هدف قرار دادن هواپیمای مسافری ایران، افزود: اولین ادعای آنان این بود که اعلام کردند ما فکر می‌کردیم این هواپیما، جنگی و از نوع "اف 14" بوده در حالی که این مسأله نمی‌تواند درست باشد، چون رادارها به خوبی اندازه بزرگ اکوی هواپیمای مسافری را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: نکته بعدی اینکه، سرعت این هواپیما همانند یک جنگنده نبوده و نوع مانور آن نیز متفاوت بوده است. در ضمن این هواپیمای مسافری در مسیر پروازی بندرعباس به دبی در حال حرکت بود و در راستای حرکت ناو وینسنس حرکت نمی‌کرد که تهدیدی برای آنها محسوب شود. این هواپیمای مسافری در یک مسیر تعریف شده بین‌المللی در حال حرکت بود که تمامی ناوها و رادارهای آنان این مسیر را می‌شناسند و ادعای اشتباه در این خصوص نمی‌تواند درست باشد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه افزود: از اکوی هواپیما معلوم بود که هواپیما مسافربری است در حالی که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ما در آب‌های جمهوری اسلامی ایران نبودیم اما چهار سال بعد روزنامه رویترز به اذعان خود آمریکایی‌ها اعلام کرد ما در آب‌های سرزمین ایران بودیم. با وجود عذرخواهی مسئولان آمریکا از اشتباه خود، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به راجرز فرمانده ناو وینسنس مدال افتخار می‌دهد و این دهن‌کجی به انسانیت است.

تنگسیری در ادامه تصریح کرد: با توجه به رادارهایی که روی این ناو وجود داشته است، نباید بگویند مکالمه با خلبان را نشنیدیم. گفته بودند ما قادر به شناسایی هواپیما نبودیم اما رادارهایی که روی این ناو است به راحتی می‌توانسته حتی با هواپیمایی که از تهران بلند می‌شود صحبت کند.

وی با بیان اینکه "این حادثه نشان داد که آمریکایی‌ها برای رسیدن به منافع و مقاصد شوم خود حتی حقوق بشر را زیر پا می‌گذارند"، گفت: اگر ما در دنیا حرف برای گفتن داریم به خاطر خون پاک شهیدان است. کسی که برای کسب روزی خانواده‌اش از دنیا برود شهید است؛ کسی که در آب غرق می‌شود یا در آش بسوزد شهید است.

کد خبر 264675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha