همشهری‌آنلاین: کتاب هشتم نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شد. آثار صادق زیباکلام، کریم سنجابی، خاطرات پرویز راجی از جمله آثاری هستند که در این کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

هشتمین کتاب نقد انقلاب اسلامی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی  انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تاکنون هفت جلد از مجموعه‌ي نقد تاريخ‌نگاري انقلاب اسلامي منتشر شده‌است و کتاب حاضر هشتمين اثر از مجموعه‌ي مذکور و شامل هفت مقاله است.

اولين مقاله‌ي اين مجموعه، در نقد کتاب «تلقي فاشيستي از دين و حکومت» اثر اکبر گنجي، به قلم آقاي علي کردي نوشته شده‌است. ناقد، اثر فوق را در محورهايي با عناوين برخورد گزينشي با آثار شهيد مطهري، ادعاهاي دموکراتيک و مواضع مستبدانه، هويت‌سازي در پناه واژه‌ی مدرن و شبهه‌افکني‌هاي بدون استدلال و ضعيف، مورد نقد قرار داده است.

دومين مقاله‌ي اين مجموعه، در نقد کتاب «نيروهاي مذهبي و سلسله‌ي پهلوي»، توسط آقاي علي‌اصغر چاهيان بروجنی نوشته شده ‌است. کتاب ياد شده در واقع مجموعه مقالات با محوريت سلسله‌ي پهلوي و رابطه‌ي آن با نيروهاي مذهبي است که در آن نويسندگان با نگاه خاص و درجهت تبرئه‌ي قدرت‌هاي خارجي از يک طرف و تقديس چهره‌هاي مدافع غرب از طرف ديگر، سعي کرده‌اند حضور قدرت‌هاي خارجي در ايران و نقش آنان در تحولات سياسي ـ اقتصادی را طبيعي و ناشي از خواستِ مردم و نخبگانِ ايران جلوه دهند و اتهام دخالت در امور داخلي ايران را رفع کنند. تمجيد اين کتاب از چهره‌هايي چون: رضاشاه، محمدرضا شاه، احمد قوام و... از آن جمله است.
ديگر تلاش نويسندگان در کنار برخورد ايجابي، نگاه سلبي و تخطئه و يا ناديده گرفتن نقش مدافعانِ استقلال و نيز منافع ايران است. از جمله‌ي آن افراد و نيز جريان‌ها مي‌توان به جريان مذهبي و ناديده گرفتن نقش افرادي چون: آيات مدرس، کاشاني،‌ بروجردي و ‌امام‌خميني اشاره کرد.

مقاله‌ي سوم اين اثر، در نقد کتاب «خاطرات يک شورشي ايراني» به قلم آقاي مهدي حق‌بين نوشته شده‌است. کتاب مذکور در منظر اول يک اتوبيوگرافي می‌باشد اما در واقع، توصيف يک موقعيتِ ويژه است؛ وقايعي که پذيرش و باور آن در فرامتن سخت و دشوار است. در اين کتاب، مسعود بني‏صدر داوري نمي‌کند و بي‌آنکه آشکارا چيزي را به چالش بکشد و يا رجوي را در مرکز ثقل حوادث نقد کند، ما را با دنياي پيراموني و هژموني تشکيلاتي به استحاله‌ي ناگزير سازمان آشنا مي‌کند. در اين بستر، روايت به موقعيت‌هاي چالش‌برانگيزي نزديک مي‌شود.
به‌لحاظ محتوايي، نقد کتاب از دو جنبه حايز اهميت است: اولاً، کتاب سرگذشت نزديک به 20 سال فعاليت به‌عنوان هوادار، عضو و مسئول رده بالاي سازمان مجاهدين را نقل مي‌کند لذا سندي است سخت قابل مطالعه؛ چرا که تجربه‌ي نويسنده را از مراحل مختلف زندگي سازمان مجاهدين بازگو مي‌کند و مناسبات و تحولاتِ دروني آن را به نمايش مي‌گذارد. لذا يکي از محورهاي نقد، واکاوي و برجسته‌سازي مستندات ارائه شده از سازمان در کتاب است. در واقع، برجستگي کتاب استناد به ديالوگ‌هاي مستقيمي است که نويسنده با شخص مسعود رجوي داشته‌‌ است. اين امکان جز براي افراد باسابقه و رده بالا در سازمان به‌وجود نمي‌آيد و قطعاً سند و مدرک معتبري خواهد بود. ثانياً، اگرچه بني‌صدر از اعضاي جداشده‌ي سازمان مجاهدين خلق است، اما بر انتقادات و مخالفت‌ها با جمهوري اسلامي پافشاري دارد و در واقع، در برابر نظام جمهوري اسلامي ايران، بر مواضع پيشين خود اصرار دارد. لذا در جاي‌‌جاي کتاب مطالب غيرواقعي عليه جمهوري اسلامي بيان کرده‌است که به نقد آنها پرداخته مي‌شود.

در چهارمين مقاله‌ي اين مجموعه «خاطرات دکتر مظفر بقايي‌کرماني» با مقدمه و ويرايش محمود طلوعي، توسط آقاي حبيب‌الله مهرجو مورد نقد و بررسي قرار گرفته است. بقايي تلاش دارد نه تنها در خاطراتش از خود يك چهره‌ي ملي به نمايش بگذارد، بلكه خويشتن را مانند يک قهرمان ملي جلوه دهد كه در مسير مبارزاتش بارها مورد سوء قصد قرار می‌گيرد. ويژگي‌ ديگر بقايي كه از خلال خاطراتش پيداست، سلطنت‌طلب بودن و شاه‌دوستي وي است و اين خصيصه را تا پايان عمر نيز حفظ مي‌كند. آن‌گونه كه از خاطرات وي برمي‌آيد شاه در شرايط بحراني، نقش ويژه‌اي براي بقايي قائل بوده و سلسله ملاقات‌هايي براي رايزني و مشورت در مورد چگونگي مواجهه با شرايط بين آنها صورت مي‌گرفته است.

پنجمين مقاله‌ي اين مجموعه، نقد كتاب «خدمتگزار تخت طاووس: خاطرات پرويز راجي، آخرين سفير محمدرضاشاه پهلوي در لندن» مي‌باشد كه به قلم آقاي مصطفي جوان نوشته شده‌است. نويسنده‌ي كتاب يكي از افراد مورد اعتماد محمدرضا پهلوي و از دولتمردان با نفوذي بود كه با استفاده از موقعيت خود سعي در جلب متفكران و نويسندگان به حمايت از رژيم پهلوي داشت.
كتاب «خدمتگزار تخت طاووس» دارای اشتباهات تاريخي و مفهومي، تحريف واقعيت‌هاي تاريخي، دروغ‌پردازي و جانبداري از عناصر رژيم پهلوي، عدم ارائه‌ي سند و مدرك متقن براي ادعاهای مطرح‌شده است. در واقع كتاب شامل ادعاها و فرضيات گوناگون است كه توسط پرويز راجي ذكر شده و دليل يا سندي در اثبات آنها ارائه نشده‌است.

مقاله‌ي ششم اين مجموعه به قلم خانم معصومه سماوي، در نقد کتاب «اميدها و نااميدي‌ها (خاطرات سياسي دکتر کريم سنجابي)» نوشته شده‌است. اين کتاب حاوي مصاحبه‌ي پرويز صدقي با کريم سنجابي در دانشگاه هاروارد مي‌باشد که توسط احمد انوري گردآوري شده‌است. او در اين كتاب به بيان جزئيات رابطه و نفوذ آمريکا در ايران طي دوره‌ي پهلوي دوم پرداخته است که براي جمع‌آوري و بازخواني اطلاعاتِ سياسي، اقتصادي و نظامي آمريکا در ايران مفيد است. خاطرات سياسي سنجابي از منظر ملي‌گرايانه نوشته شده و بيشتر توأم با غرض‌ورزي است و همين امر باعث شده‌ تا در شرح وقايع نتواند بي‌طرفي لازم را رعايت کند و به تشريح دقيق حوادث بپردازد. وي ضمن تشريح شكل‌گيري جبهه‌ي ملي و

فعاليت‌ها، تحولات و سرنوشت آن، وقايع مختلف را به‌نوعي مرتبط با ملي‌کردن صنعت نفت بيان مي‌کند. سنجابي در اظهارنظرهاي خود درباره‌ی شخصيت و عملكرد دكتر مصدق، بارها و به‌دلايل مختلف، عملكردها و سياست‌هاي اتخاذ شده توسط مصدق را مورد تأييد قرار مي‌دهد. وي در بيان وضعيت سياسي كشور در خلال سال‌هاي نهضت ملي‌شدن صنعت نفت تا هنگام پيروزي انقلاب ‌اسلامي، فعاليت‌هاي تشكل سياسي احزاب و گروه‌هاي مختلف در ايران را بازگو مي‌کند و نقش ملي‌گرايان در مبارزات سياسي بر ضد رژيم پهلوي را پررنگ‌تر از اسلام‌گرايان مي‌داند.

هفتمين و آخرين مقاله‌ي اين مجموعه، نقد و بررسي کتاب «دانشگاه و انقلاب» اثر دکتر صادق زيباکلام است که توسط آقاي مهدي زرين‌ايل مورد نقد قرار گرفته است. اين کتاب در واقع مجموعه مقالاتي است که نويسنده در موضوع انقلاب اسلامي و دانشگاه تأليف و در اين مجموعه منتشر کرده‌است. کتاب «دانشگاه و انقلاب» با وجود نکاتِ مثبت و نقاط قوتي که دارد، داراي اشکالات و ضعف‌هايي است که از قدرتِ تحليلي کتاب کاسته است. نقطه‌ي محوري در اين کتاب، انقلاب فرهنگي است که منظور از آن، انقلاب آموزشي يا به عبارت بهتر دگرگوني در آموزش عالي بود و نويسنده با رو‌يکردي انتقادي به آن نگريسته است. ناقد در محورهايي مثل وحدت حوزه و دانشگاه، دستاوردهاي انقلاب فرهنگي، ماهيت غربي علوم انساني در دانشگاه‌ها به نقد اين کتاب پرداخته است.

کتاب هشتم نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی در  292 صفحه و به قیمت 9500 تومان منتشر شد.

کد خبر 274650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha