یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیوید فینچر فیلمنامه‌نویس، کارگردان و تهیه کننده‌ی اهل آمریکااست. او به سبب کارگردانی فیلم‌های شاخصی مانند "هفت"، "اتاق وحشت" و "شبکه اجتماعی" شهرت دارد.

دیوید فینچر

دیوید اندرو لئو فینچر (به انگلیسی: David Andrew Leo Fincher) (زاده ۲۸ اوت ۱۹۶۲)، فیلمساز آمریکایی است که بخاطر سبک تریلرهای سیاهش مانند هفت، بازی، باشگاه مشت زنی و زودیاک معروف است. فینچر دو نامزدی اسکار بهترین کارگردانی و دو نامزدی گلدن گلوب بهترین کارگردانی برای فیلمهای مورد عجیب بنجامین باتن و شبکه اجتماعی را در کارنامه هنری خود دارد که برای فیلم شبکه اجتماعی، گلدن گلوب بهترین کارگردانی را دریافت نمود.

دیوید فینچر در دنور از ایالت کلرادو به دنیا آمد.وقتی وی دو ساله بود، به همراه خانواده‌اش به کالیفرنیا نقل مکان کردند یعنی جایی که فینچر در آنجا فارغ‌التحصیل شد. او با دیدن فیلم بوچ کسیدی و ساندنس کید به فیلم‌سازی علاقه پیدا کرد و در ۸ سالگی شروع به فیلم‌برداری با دوربین هشت میلیمتری خود نمود.

در سال ۱۹۹۲ پس از ساخت چند کلیپ موفق، فینچر فرصت ساخت قسمت سوم فیلم معروف "بیگانه" را بدست آورد. در آن زمان، فیلم بیگانه ۳، پرهزینه‌ترین فیلم ساخته شده توسط یک کارگردان تازه‌کار در تاریخ بود. فیلم نامزد اسکار بهترین جلوه‌های ویژه شد.

در سال ۱۹۹۵، فینچر کارگردانی فیلم هفت را بر اساس فیلمنامه اندرو کوین والتر به عهده گرفت. داستان فیلم درباره دو کاراگاه (با بازی برد پیت و مورگان فریمن) است که در تلاش برای دستگیری قاتل زنجیره‌ای هستند که بر اساس هفت گناه کبیره، قتل انجام می‌دهد.

پس از موفقیت خیره کننده در فیلم هفت، در سال ۱۹۹۷، فینچر تصمیم به ساخت فیلم بازی گرفت. فیلمی که از نظر ساختاری شباهت زیادی با فیلم قبلی فینچر داشت. فیلم داستان بانکداری (با بازی مایکل داگلاس) است که یک هدیه غیر معقول را از طرف برادر جوانترش (با بازی شون پن) دریافت می‌کند که وی باید در آن بازی کند در حالیکه ممکن است جان وی را بگیرد.

باشگاه مشت زنی محصول ۱۹۹۹، فیلم بعدی فینچر بود که داستان دو دوست (با بازی ادوارد نورتون و برد پیت) است که تصمیم می‌گیرند یک باشگاه مشت زنی زیرزمینی راه انداخته و زندگی جدیدی را شروع کنند.

اتاق وحشت تریلر بعدی فینچر بود که اصلاً نتوانست در حد و اندازه‌های فیلم‌های قبلی فینچر باشد و نقدهای معمولی دریافت کرد. داستان این فیلم که محصول سال ۲۰۰۲ بود، درباره مادر (با بازی جودی فاستر) و دخترش (با بازی کریستن استوارت) است که در یک اتاق مخفی از دست خلافکاران مخفی می‌شوند و....

پس از ۵ سال دوری از سینما و در سال ۲۰۰۷، فینچر تصمیم به ساخت زودیاک گرفت. فیلم که بر اساس داستان واقعی ساخته شده‌است، درباره قاتل زنجیره‌ای بنام زودیاک است.

در ۲۰۰۸  مورد عجیب بنجامین باتن توسط فینچر ساخته شد. این فیلم داستان زندگی فردی (با بازی برد پیت) است که بر عکس سایر مردم، وقتی به دنیا می‌آید، پیر است و در طی گذشت سال‌ها، جوان تر می‌شود. فیلم از همه نظر موفق‌ترین فیلم فینچر است. در گیشه فیلم فروش بسیار خوبی داشت و در مراسم اسکار نیز نامزد ۱۳ جایزه اسکار شد و فینچر برای اولین بار، نامزد اسکار بهترین کارگردانی گردید.

فینچر در سال ۲۰۱۰ فیلمی به نام شبکه اجتماعی را کارگردانی کرد که ماجرای درگیری‌های بین مارک زاکربرگ با موسسان فیس بوک را نشان می‌دهد. این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه را برد.

فینچر در سال ۲۰۱۱ کارگردانی فیلمی به نام دختری با خالکوبی اژدها (به انگلیسی: The Girl with the Dragon Tattoo) را بر عهده گرفت که البته نسخهٔ انگلیسی از فیلمی سوئدی با همین نام است که در سال ۲۰۰۹ عرضه شده‌است.

آخرین فیلم اکران شده فینچر یک تریلر پلیسی جنایی است به نام "دختر از دست رفته" که بین افلک و رزاموند پایک در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

  • فیلم های عمده:

بیگانگان/۱۹۹۲

هفت/۱۹۹۵

بازی/۱۹۹۷

باشگاه مشت زنی/۱۹۹۹

اتاق وحشت/۲۰۰۲

زودیاک/۲۰۰۷

مورد عجیب بنجامین باتن/۲۰۰۸

شبکه اجتماعی/۲۰۱۱

دختری با خالکوبی اژدها/۲۰۱۲

دختر از دست رفته/۲۰۱۴

منک/ ۲۰۲۰

  • افتخارات

۲  نامزدی جایزه گلدن گلوب برای فیلم های مورد عجیب بنجامین باتن و شبکه اجتماعی و کسب جایزه برای شبکه اجتماعی

۲ بار نامزدی اسکار بهترین کارگردانی برای مورد عجیب بنجامین باتن و شبکه اجتماعی

کد خبر 277266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha