چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشگاه استنفورد به مناسبت بیست‌و پنجمین سالگرد شبکه تارگستر جهانی وب آرشیوی دیجیتال از صفحات وب قدیمی خلق کرده‌است، آرشیوی که حاوی اولین صفحاتی است که روی وب منتشر شده‌اند و می‌تواند مانند ماشین زمان،‌کاربران را به گذشته‌ها ببرد.

براساس گزارش لايو ساينس، اين آرشيو كه با نام مسير بازگشت استنفورد شناخته مي‌شود،‌ نسخه‌اي ويژه از سكويي منبع باز است كه توسط گروه Internet Archive ايجاد شده‌است.

اين آرشيو ديجيتال در كنار تمامي وب‌سايت‌ها، حاوي وب‌سايت لابراتوار شتابگر ملي SLAC نيز هست، وب‌سايتي كه در سال 1991 ايجاد شد و يكي از اولين وب‌سايت‌هاي شناخته شده در آمريكا به‌شمار مي رود.

به گفته نيكلاس تيلور مدير بخش آرشيو كتابخانه‌هاي استنفورد، خوشبختانه تعدادي از كارمندان SLAC كه در ايجاد اولين صفحات وب نقش داشته‌اند، فايل‌هاي آن را به همراه چندين نسخه از وب‌سايت خود ذخيره كرده‌اند.

اين ابزار شامل مجموعه‌اي از وب‌سايت‌هاي آرشيو شده است و به علاقمندان امكان مقايسه نسخه سال 1995 وب‌سايت SLAC با نسخه سال 1999 آن و جستجو در ميان 435 ميليارد صفحه وب آرشيو شده را فراهم آورده‌است.

اين ماشين علاوه بر اينكه امكان مشاهده اولين صفحات سايت‌ها را در طول تاريخ وب ايجاد مي‌كند، بخشي از برنامه ابتكاري گسترده‌تر با عنوان برنامه آرشيو وب است كه هدف آن حفظ كردن و ايجاد دسترسي به محتواي صفحاتي از وب است كه در معرض به‌روز‌رساني، جايگزيني و يا پاك شدن قرار دارند. تمركز اصلي اين برنامه آرشيو كردن محتواي وب‌سايت‌هايي است كه مي‌توان از آنها براي انجام تحقيقات استفاده كرد و يا به عنوان منبع آموزشي مورد استفاده قرار داد. اين منابع شامل وب‌سايت‌هاي دولتي از سرتاسر جهان،‌وب‌سايت‌هاي بازي‌هاي ديجيتال، و صفحات شبكه‌هاي اجتماعي است.

به گفته تيلور، صفحات اوليه وب شايد به نظر كاربران امروزي ابتدايي و كسل‌كننده به نظر بيايند، اما ديدگاهي فوق‌العاده را از تاريخ وب، عملكرد، تغييرات و روند‌هاي آن در اختيار كاربران قرار خواهد‌داد.

يكي از طرح‌هاي اين برنامه آرشيو كردن و مستند‌سازي كامل تمامي وب‌سايت‌هاي كانديد‌هاي اوليه كنگره و انتخابات عمومي آمريكا است.

کد خبر 276886

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha