همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه اعلام کرد: اقدامات آمریکا و متحدان غربی این کشور ساختار امنیتی جهانی را از بین برده و ثبات جهان را به خطر انداخته است.

پوتین: اقدامات آمریکا ساختار امنیت جهانی را ازبین برده است

به گزارش ایرنا، پوتین روز جمعه در نشست باشگاه بین المللی والدای در شهر بندری سوچی روسیه در ساحل دریای سیاه گفت: در جهان اختلافات زیادی انباشته است و سیستم امنیتی که بتواند از مناقشات مسلحانه جلوگیری کند، وجود ندارد.

وی افزود: این سیستم بر اثر اقدامات نظامی غرب و آمریکا و یکجانبه گرایی این کشورها از بین رفته است.

پوتین گفت: سیستم امنیت جهانی پس از پایان جنگ دوم جهانی به وجود آمد که نه تنها بر موازنه قوا بلکه احترام متقابل کشورها به یکدیگر استوار شده بود.

وی اضافه کرد: این سیستم اجازه می داد که مسایل و اختلافات در عرصه جهانی حل و فصل شود.

پوتین با بیان این که نمی بایست این سیستم را از بین می بردند، گفت: این سیستم باید نوسازی شود.

وی ادامه داد: آمریکا که خود را برنده جنگ سرد می داند در اصلاح و نوسازی این سیستم نیازی نمی بیند و به جای تقویت سیستم امنیتی به برهم زدن موازنه قوا پرداخت.

رییس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: جنگ سرد پایان یافته اما این امر به تقویت امنیت جهان منجر نشده است.

وی آمریکا و غرب را متهم کرد که به جای استفاده از فرصت به دست آمده به نابودی سیستم امنیتی جهان پرداختند.

پوتین افزود: غرب به جای واقع گرایی به تحریف واقعیت ها می پردازد و شاهد هستیم که آمریکا و متحدان و کشورهای تحت الحمایه اش به نسخه پیچی در مسایل بین المللی می پردازند و خود را به جای جامعه جهانی معرفی می کنند.

وی افزود: در واقع آمریکا فرمولی ارائه کرده که هر قدر کشوری نفوذ بیشتری داشته باشد امکان برای قانونی کردن اقداماتش افزایش می یابد.

پوتین گفت: آمریکا و غرب به جای تکیه بر قوانین بین المللی به مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر می پردازند.سازمان های اطلاعاتی امریکا به استراق سمع در مورد سران برخی کشورها می پردازند و این مساله تاثیر منفی بر روابط بین المللی گذاشته است.

وی با طرح این سوال که زندگی کردن در این سیستم چقدر خوب است و آیا انحصارگرایی آمریکا به نفع کشورهای جهان است؟، گفت : معلوم است که این طور نیست و تحمیل اراده بر دیگر کشورها نتایج معکوس دارد آنها به جای دمکراسی از افراط گرایی حمایت می کنند.

وی اضافه کرد: تعجب می کنم شرکای غربی بارها به تکرار اشتباهات پرداخته اند. آمریکا در دوره شوروی از سازمان تروریستی القاعده در افغانستان حمایت کرد.

رییس جمهوری روسیه با متهم کردن آمریکا به حمایت از تروریست ها در سطح بین المللی خاطرنشان کرد: واشنگتن فقط پس از حادثه تروریستی سال 2001 مبارزه با تروریسم را پذیرفت.

وی افزود: آنها با درخواست ما برای مبارزه با تروریسم موافقت کردند اما با گذشت اندک زمانی شاهد بودیم که در عراق و لیبی مداخله نظامی کرده و این مساله موجب شد منطقه خاورمیانه جولانگاه تروریست ها شود.

پوتین، گفت: آمریکا و متحدانش از تروریست ها و جنگجویان در سوریه حمایت کردند که بر اثر اقدامات آنها این کشور با خطر بی ثباتی مواجه شد و هزاران نفر از ساکنان آن کشته شدند.

وی گفت: شرکای ما به درخواست های مکرر ما برای خودداری از حمایت از تروریست ها در سوریه توجه نکردند و حمایت آنها از تروریست ها همچنان ادامه دارد.

کد خبر 275755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha