همشهری آنلاین: دومین کنگره بین‌المللی نمک‌زدایی روز دوشنبه (۲۸ مهر ماه) با حضور متخصصان داخلی و خارجی این رشته در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز شد.

به گزارش ایرنا، انتقال تجربه، دانش و فناوری در حوزه نمک‌زدایی با کشورهای عضو اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IOR)، ایجاد فناوری‌های جدید و استفاده از تکنولوژی پیشرفته به منظور تبدیل آب‌های شور (آب دریا) و آب‌های لب شور (آب دریاچه و رودخانه‌ها) به آب قابل استفاده در کشاورزی، شرب و صنعت، مهم‌ترین اهداف برگزاری همایش نمک‌زدایی است.

این همایش با حضور احمد اکبری معاون وزیر علوم، تحقیقات و ناوری و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مهناز مظاهری معاون پژوهشی و آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از محققان داخلی و خارجی از کشورهای استرالیا، اسپانیا، کانادا، چین، موزامبیک، عمان، سریلانکا، ویتنام، یمن و بنگلادش آغاز شد.

این همایش بین‌المللی با حمایت مالی بانک توسعه اسلامی و همکاری اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند به میزبانی دومین دوره آن بر عهده سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار می‌شود.

دو روز آخر همایش به برپایی کارگاه‌های آموزشی با حضور استادان مطرح ایرانی و بین‌المللی در زمینه نمک‌زدایی اختصاص دارد.

این همایش با همکاری علمی دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس و شهید بهشتی و تعدادی از شرکت‌های دولتی و خصوصی فعال ایرانی برگزار شده و تا 30 مهرماه ادامه دارد.

نمک‌زدایی و ظرفیت‌های آبی موجود، فناوری‌های نوین در نمک‌زدایی (غشایی و حرارتی)، کاهش مصرف انرژی در شیرین‌سازی آب، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر در این صنعت، اثرات زیست محیطی واحدهای شیرین‌سازی، توسعه غشاهای جدید، واحدهای هیبریدی در شیرین‌سازی آب، نانوفناوری در نمک‌زدایی و مشکلات واحدهای صنعتی شیرین‌سازی محورهای اصلی این همایش است.

برپایی کارگاه‌های تخصصی پیرامون سیستم‌های هیبریدی در شیرین‌سازی آب، فناوری‌های نوین در نمک‌زدایی، نمک‌زدایی و محیط زیست، مدیریت منابع آب و نمک‌زدایی، نانوفناوری و نمک‌زدایی، پیشرفت‌های جدید در اسمز معکوس، مشکلات طراحی و بهره‌برداری از واحدهای شیرین‌سازی آب و شبیه‌سازی فرآیندهای نمک‌زدایی حرارتی و غشایی در کنار نیروگاه (CHP & CWP) با استفاده از نرم‌افزار ترموفلو نیز در این کنگره بین‌المللی بررسی می‌شود.

مقالاتی که در دومین کنگره نمک‌زدایی برگزیده می‌شوند برای شرکت در همایش دیگری که در همین زمینه به میزبانی کشور چین در اواخر امسال برگزار می‌شود معرفی خواهند شد.

کد خبر 275324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha