شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

پس از چند‌ماه کار رسانه‌ای و تبلیغاتی برای نشان‌دادن عمق بحران آب و کاهش مصرف آب، تلاش برای تأمین آب بخش‌های کشاورزی کشور که با کمبود آب مواجه هستند از سوی وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو آغاز شده است.

کشاورزی

به گزارش همشهري، در 2 سال اخير بحران كم‌آبي فشار مضاعفي را به بخش كشاورزي و كشاورزان وارد كرد به‌گونه‌اي كه بخش وسيعي از زمين‌هاي كشاورزي به‌طور طبيعي و يا برنامه‌ريزي شده رها شدند و اين مسئله جداي از زيان اقتصاد ملي، دخل و خرج خانوارهاي كشاورزي را با مشكل مواجه ساخت. شيوه‌هاي سنتي و غيراقتصادي آبياري در كشور و تداوم اين وضعيت باعث شده كه بخش كشاورزي متهم رديف اول مصرف بي‌رويه و به‌عبارت ديگر بحران كم آبي نام گيرد.

اين شرايط به‌ويژه در مواردي كه به‌صورت برنامه‌ريزي شده، تأمين آب زمين‌هاي كشاورزي متوقف شده، اعتراضات و انتقاداتي را برانگيخته است. براي پاسخگويي به اين اعتراضات و بهبود احتمالات افزايش بارندگي در سال آبي پيش‌رو، طرح‌هايي براي احياي زمين‌هاي كشاورزي و اصلاح شيوه‌هاي آبياري و شيوه كشت مورد توجه قرار گرفته كه نخستين آن جاري شدن آب در زاينده‌رود براي تأمين آب پاييزه و بهاره كشاورزان شرق اصفهان است.

به‌گفته يك مقام شركت مديريت منابع آب ايران، با رهاسازي آب در زاينده رود، افزون بر 600ميليون مترمكعب آب موردنياز كشاورزان اصفهان براي كشت پاييزه تأمين شد.

به گزارش ايرنا، مهرزاد احساني با بيان اينكه جريان آب در زاينده رود تا پايان خردادماه سال آينده ادامه خواهد داشت، گفت: درصورتي كه ميزان آب ورودي به سد زاينده رود بيشتر از يك ميليارد و 500ميليون مترمكعب باشد، اين امكان را خواهيم داشت كه جريان آب را در تابستان نيز داشته باشيم؛ اين درحالي است كه جريان ورودي به سد زاينده رود در سال آبي گذشته يك ميليارد و 33ميليون مترمكعب بود.

وي با تأكيد بر لزوم تغيير الگوي كشت در اين حوضه آبريز، گفت: در غرب اصفهان در زرين شهر و لنجان الگوي غالب كشاورزي كشت برنج است و اين كشت هم از نظر فصل كاشت وهم نوع محصول، به آب بسيار زيادي نياز دارد كه چنين محصولي با توجه به پتانسيل آبي منطقه براي كشت در فلات مركزي ايران مناسب نيست.

  • احياي كشاورزي خوزستان

وزير جهادكشاورزي از برگزاري مناقصه 307هزار هكتار باقيمانده از طرح احياي كشاورزي 550هزار هكتاري خوزستان تا پايان‌ماه جاري خبر داد و گفت: اجراي اين طرح از ابتداي امسال مشروط به تأمين آب مورد نياز توسط وزارت نيرو شد كه تاكنون منابع آبي 370هزار هكتار از اراضي طرح در شوراي‌عالي آب تصويب شده و در اختيار مجري قرار گرفته است. وزير جهادكشاورزي خاطرنشان كرد: با توجه به روند اجراي اين طرح ماهانه 3هزارو500تا 4هزارهكتار از اراضي اجرا شده در اختيار كشاورزان قرار مي‌گيرد و اميدواريم با تجهيز و فعال‌سازي كارگاه‌هاي ديگر، اين روند به 8هزارهكتار در‌ماه برسد. پيش از اين با پيگيري رئيس‌جمهور و عنايت ويژه مقام معظم رهبري به اين استان، مبلغ1.5 ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي براي ادامه اجراي طرح احياي اراضي كشاورزي خوزستان اختصاص يافته است.

کد خبر 277050

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha