دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

نایب‌رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با استقبال از پیشنهاد ممنوع شدن شکار تا سال ۱۴۰۰ از آمادگی نمایندگان مجلس برای بررسی طرح «شکار ممنوع» خبر داد.

شکار


رئيس مجلس شوراي اسلامي هم كه هفتم مهرماه جاري براي بزرگداشت مقام محيط‌بان به دعوت رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در جمع محيط‌بانان حاضر شده بود با اشاره به اينكه هركس اسلحه داشت نمي‌تواند به‌گونه‌هاي ارزشمند كشور تعدي كند، بر ضرورت ممنوعيت شكار تأكيد كرد و افزود: بايد ضوابطي وضع شود تا طي 5سال هرگونه صيد و شكاري ممنوع شود. او گفت كه اگر سازمان حفاظت محيط‌زيست اين ممنوعيت را به مجلس پيشنهاد كند، مجلس از آن حمايت خواهد كرد.

ممنوع شدن شكار كه طي سال‌هاي اخير از سوي طرفداران حيات وحش پيگيري مي‌شود، چند شب پيش از سوي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مطرح شد و اكنون نظر برخي نمايندگان مجلس را نيز با خود همراه كرده است. اين طرح درحالي به يكي از مباحث داغ محافل زيست‌محيطي تبديل شده كه بنا به آمار اعلام شده از سوي دفتر حيات وحش و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست، جمعيت علفخواران حيات وحش كشور به 119هزار راس كاهش يافته است اما آنچه نگراني از شكار غيرمجاز را دوچندان مي‌كند كشتار برخي گونه‌هاي نادر حيات وحش ازجمله پلنگ، خرس و يوزپلنگ است كه از گلوله‌هاي مرگ‌آور شكاركش‌ها در امان نمانده‌اند.

اكنون مهرداد لاهوتي مي‌گويد كه افراط در برداشت گونه‌هاي گياهي و جانوري آسيب‌هاي جدي به اين حوزه وارد كرده و سبب شده تا وي به اين موضوع ورود پيدا كند. او به خبرگزاري مهر گفته است: بسيار بجاست كه چند سال به‌گونه‌هاي جانوري و گياهي تنفس داده شود. به‌عنوان مثال، گونه قرقاول كه از پرندگان زيبا به‌حساب مي‌آيد رو به انقراض است و چه اشكالي دارد كه شكار اين پرنده براي مدتي ممنوع شود.نماينده مردم لنگرود در مجلس تصويب هر طرح را نيازمند كار كارشناسي دانست و افزود:« البته بايد ممنوع شدن شكار را تفكيك كرد و لازم است در اين زمينه دقت لازم انجام شود. مثلا در حوزه صيد ماهي مي‌توان اين نكته را مطرح كرد كه به جاي صيد سنتي با آسيب‌هاي زياد، از صيد صنعتي و پيشرفته بهره گرفته شود.» بايد منتظر ماند و ديد كه سرانجام اين آرزوي ديرينه فعالان محيط زيست به كجا خواهد انجاميد.

کد خبر 275295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha