یک میلیون اسلحه شکاری مجاز در دست مردم است. معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام این آمار در یک برنامه تلویزیونی، گفت که براساس برنامه چهارم توسعه قرار بود این میزان اسلحه کاهش داده شود اما این اتفاق عملیاتی نشد.

شکار

 درحالي‌كه سيدمحمد مجابي از آمار يك ميليون اسلحه مجاز خبر مي‌دهد برخي آمارهاي غيررسمي حاكي از آن است كه بيش از 2ميليون اسلحه مجاز و غيرمجاز در دست مردم است. كاهش جمعيت علفخواران حيات‌وحش به 119هزار راس بيش از هرچيز نشان از شكار بي‌رويه حيات وحش كشور دارد اين آماري است كه سال گذشته مديركل دفتر حيات وحش و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرد. معاون حقوقي سازمان محيط‌زيست با اشاره به شعب قضايي ويژه محيط‌زيست گفت: كار سنگيني براي مشاركت با قوه قضاييه انجام داديم تا شعب قضايي ويژه محيط‌زيست كه پيش از اين وجود داشت دوباره فعال شوند.

رئيس اداره اجرايي شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست هم با تأكيد براينكه ميزان شكارهاي غيرمجاز با شكارهاي مجاز قابل مقايسه نيست، گفت: سال گذشته تعداد پروانه‌هاي صادر شده براي شكار انواع چهارپايان قابل شكار در كشور زير ۳۰۰ پروانه بوده، درحالي‌كه ميزان شكار غيرمجاز چندين برابر اين تعداد است. رضا فرجي با اعلام اين خبر افزود: شكار غيرمجاز به حيات وحش آسيب مي‌زند درحالي‌كه شكار مجاز همانطور كه در كنوانسيون‌هاي بين‌المللي نيز مطرح شده ضرري براي حيات وحش ندارد.

او درباره زمان لازم براي ممنوعيت شكار در كشور هم به ايلنا گفت : با توجه به پيچيدگي اين بحث نياز است كه با در كنار هم قرار دادن نظرات متخصصان، شكارچيان قديمي و نام آشنا، سمن‌هاي اين حوزه و كار‌شناسان استان‌ها به جمع بندي مناسبي رسيد. به گفته وي، ۵ سال پيش در استان فارس به‌صورت پايلوت شكار ممنوع اعلام شد كه اكنون اثرات و تبعات آن ازجمله ضريب رشد تخلفات و درگيري‌ها بين محيط‌بانان و وضعيت حيات وحش اين منطقه در حال بررسي است تا نتايج آن مورد استفاده قرار گيرد.

کد خبر 274729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha