همشهری‌آنلاین: نمایشگاه «هنر انسان دوستی» با نمایش آثاری از ۱۰۰ هنرمند صاحب نام هنرهای تجسمی و با هدف کمک به برنامه جهانی غذا در فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت.

نمایشگاه انساندوستی

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران، گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران، عصر روز جمعه 25 مهر 1393 میزبان مراسم افتتاح نمایشگاه «هنر انسان دوستی» بود.

نمایشگاه «هنر انسان دوستی» شامل آثار ۱۰۰ هنرمند ایرانی است که برای روزجهانی غذا و کمک به حل بحران گرسنگی برگزار می شود.

در ابتدای این مراسم سید عباس سجادی مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس فرهنگسرای نیاوران در سخنانی با خیر مقدم به حاضران در این مراسم اظهار کرد: در فرهنگ ما نوع دوستی یکی از ارزش‌های والای به ارث رسیده است.

او ادامه داد: در دولت اعتدال و امید، دیپلماسی فرهنگ از مواردی است که ما به آن توجه جدی داریم. من از دفتر برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد و همچنین کسانی که ما را در برپایی این نمایشگاه همراهی کردند تشکر می‌کنم.من به نمایندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی فرهنگسرای نیاوران برای برپایی هرگونه برنامه بین‌المللی را اعلام می‌کنم. ما برای برگزاری اینچنین برنامه‌هایی آماده هستیم و امیدوارم روزی بتوانیم جشن پایان گرسنگی را در این مکان برپا کنیم.

شکوفه ملکیانی مشاور هنری برنامه جهانی سازمان غذا یکی دیگر از سخنرانان این برنامه بود. ملکیانی گفت: باعث افتخار من است که به عنوان مشاوره هنری برنامه جهانی سازمان غذا و مدیر این پروژه در کنار هنرمندانی هستم که یک سال را با آنها زندگی کردم.

وی افزود: حضور این هنرمندان در کنار بزرگترین آژانس بشر دوستانه سازمان ملل متحد باعث افتخار ماست. جمع آوری مجموعه آثار ارزشمند عکاسی، مجسمه سازی، نقاشی و خطاطی از هنرمندان جوان و پیشکسوت باعث افتخار من است و روحیه انسان دوستی و سخاوت از سوی این استادانِ هنر و نوآوران این عرصه برای من الهام بخش است.

مشاور هنری برنامه جهانی غذا تاکید کرد: من و هنرمندانی که این مجموعه نفیس را گردهم آوردیم مفتخر به انجام این پروژه هستیم. من این پروژه را با 32 هنرمند آغاز کردم و امسال تعداد این هنرمندان به 100 نفر رسیده است. یکی از اصلی‌ترین اهداف پروژه انتخاب اثر و قیمت گذاری آن توسط خود هنرمندان است و باید بگویم این یک حرکت فرا گالری است و کارها مستقیما توسط خود هنرمندان انتخاب شده است.

ملکیانی درباره احساس مسئولیت هنرمندان در مسائل اجتماعی گفت: امیدوارم سال آینده شاهد بهتر برپا شدن این نمایشگاه باشیم و امیدوارم برنامه جهانی غذا بتواند نام هنرمندان ایرانی را در عرصه بین المللی بیشتر مطرح کند.

در ادامه این مراسم گری‌لوییس نماینده سازمان ملل متحد در تهران در ابتدای سخنان خود به زبان فارسی خطاب به حاضران گفت: سلام و عصر به خیر! سلام من را در این روز خاص بپذیرید. من از دیدار شما خوشبخت هستم.

او در ادامه گفت: موضوع گردهم‌آیی امروز ما گرسنگی و فقر غذایی است. در این زمینه بحث زیادی مطرح می‌شود ولی اخبار خوبی در این بین مطرح نیست. طبق اهداف توسعه هزار که مهم‌ترین هدف آن از بین بردن فقر و گرسنگی است باید کارهای زیادی را انجام دهیم.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران به چالش گرسنگی در جهان اشاره کرد و گفت: در میان چالش‌های بزرگ جهانی شاید بزرگترین چالش قابل حل مساله گرسنگی باشد. در حال حاضر مواد غذایی فراوان و بسیار زیادی در سیاره ما تولید می‌شود و اگر به صورت برابر این مواد غذایی توزیع شود، برای همه ما غذا وجود دارد.

او اظهار کرد: گرسنکی و فقر غذایی نه تنها در کشورهای فقیر بلکه در کشورهای ثروتمند نیز وجود دارد. برای مثال در این برنامه ما نمایندگان تمام بشریت هستم.متاسفانه در حال حاضر از هر 10 نفر یک نفر گرسنه سر به بالین می‌گذارد.
لوییس به برنامه‌های ایران برای مبارزه با فقر و گرسنگی اشاره کرد و گفت: با توجه به گزارش‌های ایران ظاهرا به اهداف هزاره در زمینه مبارزه با فقر و گرسنگی در ایران رسیده ایم.

او با بیان این تامین اجتماعی فراگیر و رشد اقتصادی دلیل کاسته شدن از میزان گرسنگی در ایران است، اظهار کرد:هنوز راه زیادی در این زمنیه باقی مانده است. برای اینکه باقی مانده این چالش حل شود، ایران خواستار آن شد که ما با آنهای همکاری کنیم.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران افزود: می‌خواهیم با بحران کمبود آب و بیابان زدایی هم با ایران همکاری کنیم و با آن بجنگیم. در حال حاضر دو نهاد سازمان ملل متحد در ایران به طور مشخص عهده دار تعداد زیاد پناهندگانی هستند که دولت ایران از آنها حمایت می‌کند.

لوییس خاطر نشان کرد: برنامه جهانی غذا و برنامه جهانی پناهندگان دو نهاد سازمان ملل متحد؛عهده دار این مسولیت‌ها هستند. در همین راستا ما امروز گرد هم آمدیم و به میزبانی سازمان جهانی غذا آثاری از 100 هنرمند را به نمایش درآورده‌ایم.

نماینده مقیم سازمان ملل متحد در تهران با بیان اینکه هر چه که در اینجاست در راستای تلاشی برای مبارزه با گرسنگی است، اظهار کرد: عواید فروش این آثار کمکی به 30 هزار کمپ مختلفِ افغانها، عراقی‌ها و دیگر پناهندگان در ایران است.

او در پایان سخنان خود گفت: از صمیم قلب از تمامی هنرمندانی که قلب و احساس خود را به نمایش گذاشتند، تشکر می‌کنم و از تمامی دیپلمات ها و سفرای کشورهای مختلف و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و اهالی رسانه‌ای سپاسگزارم.

در ادامه مراسم افتتاحیه نمایشگاه «هنر انسان دوستی» نگار گرامی نماینده دفتر برنامه جهانی غذا در ایران در سخنانی اظهار کرد: زمانی که می‌خواستیم برای نمایشگاه نام بگذاریم خیلی فکر کردیم که چه نامی را در خور هدیه هنرمندانی که به نمایشگاه داده‌اند، انتخاب کنیم و تنها نامی که به ذهن ما رسید، «هنر انسان دوستی» بود که به نظرم بهترین هنرها است. هنر جنبه بشر دوستانه دارد و خوشحالم که توانستیم این نمایشگاه را برپا کنیم.

در پایان با حضور هنرمندان و نمایندگان کشورهای خارجی در ایران، نمایشگاه «هنر انسان دوستی» افتتاح شد.

در نمایشگاه «هنر انسان دوستی» آثار از هنرمندانی چون آرمان استپانیان، مصطفی اسداللهی، رضا بانگیز، صادق تبریزی، پرویز تناولی، ابراهیم حقیقی، واحد خاکدان، بهرام دبیری، کوروش شیشه گران، کامران عدل، رضا عنصری، فخرالدین فخرالدینی، محمود فرشچیان، نیکول فریدنی، پرویز کلانتری، عباس کیارستمی، فرشید مثقالی، حسین محجوبی، نصرت الله مسلمیان، گیزلاوارگا سینایی و .. به روی دیوار رفته است و قرار است عواید حاصل از فروش آن صرف کمک به افرد نیازمند و فقیر شود.

علاقمندان می‌توانند تا روز دوم آبان از ساعت 10 الی 19 در نگارخانه شماره یک فرهنگسرای نیاوران از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند.

کد خبر 275135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha