همشهری آنلاین: بیانیه پایانی ششمین کنفرانس جهانی شدن برای صلاح عامه (GCGI) در استانبول منتشر شد و بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

متن کامل بیانیه این کنفرانس که با نام راه غیر خشونت بار برای حل مناقشات و ایجاد صلح برگزار شدبه شرح زیر است:
همه راهها به استانبول ختم می‌شوند، استانبول میعادگاه دو قاره و پایتخت دو امپراطوری است (بیزانس و عثمانی)، استانبول در واقع برای مدت نزدیک به 1800 سال چهارراه فرهنگ‌های مختلف بوده است. این شهر محلی است برای رفع اختلافات میان و ایجاد درک و مفاهمه میان شرق وغرب. ما در دانشگاه فاتح گرد هم آمده‌ایم، ما به نمایندگی از شش مذهب و از کشور‌های متعدد با تجربیات گوناگون در دانشگاه "فاتح" حضور یافته‌ایم  تا راه‌هایی را برای رسیدن به جهانی سازی جهت دستیابی به صلاح عامه بیابیم. در ترکیه ما تنوع‌های زیستی موجود در جهان و تنوع فاخر فرهنگ بشری را تجربه می‌کنیم. حضور ما در ترکیه کاملا الهام بخش و عمیقا برانگیزاننده بوده است و گقت و گوهای ثمر بخشی را به بار آورده است.

در ششمین دوراز سری نشست‌های بین‌المللی جهانی‌شدن (جهانی‌سازی) برای صلاح عامه ما مجددا بر تعهد مشترکمان مبنی بر ارائه قطعنامه‌ای بر مبنای مناقشات غیر خشونت بار و تلاش برای ایجاد فرهنگ‌های صلح در سراسر جهان تاکید می‌کنیم. باید درگیری و خشونت را که یکی از مناطق جهان به طور اخص به آن گرفتار شده را به فوریت به چالش کشید.

زمان اتخاذ استراتژی دموکراتیک غیر خشونت بار برای انعکاس واقعیات جهانی، منطقه‌ای و محلی – فرهنگی فرا رسیده است. ما از آرزوی دیرین جامعه بشری در زمینه  استقرار هارمونی و هماهنگی در عین پذیرش تنوع  و کثرت مطلع هستیم. این منبع اصلی قدرت است. ما از وابستگی مفاهیمی نظیر صلح با عدالت و منابع طبیعی آگاهی کامل داریم. ما نیاز به ایجاد زمینه ‌های لازم برای تسریع در گفت وگو میان ادیان و میان ادیان و علوم و میان ادیان و قشر‌های سکولار را درک می‌کنیم. امتزاج این ابعاد انسانی در صورتی که ما خواستار حل مسائل بحرانی در آستانه ورود به جهانی سازی باشیم ، حیاتی است.

ما تعلیم و تربیت را به مثابه کلید گشاینده  در جهانی سازی به روی خیر و صلاح همگانی می‌دانیم. ما بویژه خواستار نوعی تعلیم و تربیت هستیم که ثمره آن درک متقابل مذهبی، فکری و آگاهی از وابستگی میان ارزش‌های اخلاقی و شهروندی جهانی باشد.

این عناصر اصلی،  مبنای  تصمیمات بشر درباره مسائل اجتماعی، نگرانی نسبت به وضعیت زندگی دیگران و احترام به دیگر انسان‌ها در سراسر جامعه جهانی خواهند بود. نهضت حرکت از مبدا  افسانه خشونت‌های (به اصطلاح) رهایی بخش به سمت احیای عدالت الهام بخش مذاکرات و جلسات ما بوده است.

ما خواستار مورد شناسایی قرار دادن بعد معنوی مشکلات جهانی در قرن 21 و مولفه‌های معنوی هستیم که باید در راه حل‌هایی که ارائه می‌دهیم لحاظ شده باشند.

ما بر این باوریم که تغییرات پایدار تنها از راه همکاری فعالانه مردان و زنان میسر خواهد بود. فعالان دور اندیش نیز باید جهت انجام تغییرات در ارزش‌های مبنایی، بویژه آن دسته از ارزش‌هایی که مربوط به قدرت بخشیدن بیشتر به زنان می‌شود، تلاش کنند.

ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که نسبت به چالش‌های بحرانی زیر که قرن 21 را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند وقوف کامل داریم. هرکدام از این چالش‌ها منبعی برای ترویج خشونت هستند. اما اگر ما به هرکدام از این چالش‌ها که رسیدگی به آن‌ها از فوریت برخوردار است بپردازیم؛ آنگاه موفق شده‌ایم سر آغاز خوبی را برای صلح رقم بزنیم. راه رسیدن به این هدف (صلح ) احترام گذاشتن به دیگری و ملاقات توام با حترام، گفت وگوی آزاد و همکاری مشترک برای پرداختن به مشکلاتی است که در قرن 21 با آن روبرو هستیم.

عمده ترین چالش‌های تهدید کننده قرن 21 :

• فقر جهانی، گرسنگی و برآورده نشدن نیاز‌های زندگی برای مردم.
• نظامی گری بین‌المللی  و  صرف هزینه‌های نفرت انگیز (بسیار بالا) در بخش نظامی.
• ساختار‌های ناپایدار قدرت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی.
• بی عدالتی اجتماعی و اقتصادی و نقض سیتماتیک حقوق بشر در جهان.
• نابرابری جنسیتی در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، قانونی.
• خشونت سرکوبگرانه علیه زنان و کودکان و وادار کردن کودکان به شرکت در جنگ‌ها.
• فرسایش تدریجی زیست بوم و نادیده گرفتن قداست کل زندگی بشری.
• ترس و نفرت و عدم اعتماد میان فرهنگ‌ها.

ما باید نفوذ  اکثریت ابنا بشر را که در آرزوی صلح به سر می‌برند،  تقویت کنیم. ما قاطعانه از تلاش‌هایی که بر مبنای اتحاد خرد جمعی جهت ساخت مفهوم جهانی سازی از پایه تا بالاترین سطح صورت می‌‌گیرند، با هدف ایجاد اشتراک مساعی جهت تعهد برای دستیابی به صلاح عامه، حمایت می‌کنیم.  در این راه ما برای اولین بار حاکمیت خود را بر جهان  و شهروندی جهانی خویش را اعلام می‌کنیم.

ما خواستار اشتراک نظر بر سر بسط وتو سعه طرح عمل جهانی هستیم که با  مشورتی  چند جانبه و چند منظوره به دست آید و به دیدگاهی مشترک جهت خاتمه دادن به فقر، بازگرداندن شرایط آب وهوایی به حالت گذشته، سرمایه گذاری پایدار جهت توسعه و ایجاد اصلاحات ساختاری در عرصه تجارت جهانی و سیاست انرژی حاکم بر جهان انجامد.

همانگونه که پیش از آن مورد تاکید قرار گرفته بود، ما در مقام شرکت کنندگان در اجلاس جهانی سازی برای خیر همگانی (GCGI) تعهد فردی و جمعی خود را در حمایت از موارد زیر اعلام می‌کنیم:

• حمایت از شبکه‌ای از سازمان‌ها که قصد دارند هم صدا با اعضای  GCGIعمل کنند..این شبکه اینترنتی اشتراک دیدگاه‌ها، اطلاعات، و بر پایی دوره‌های  عمل سازنده را تسهیل خواهد کرد.
• حمایت ازایجاد– در سایت اینترنتی GCGI و ژورنال جهانی سازی برای صلاح عامه - یک فهرست گسترده با نام  "چه چیز‌هایی به کارمان می‌آید" در برگیرنده: ابتکار عمل‌ها، پروژه‌ها و اسامی سازمان‌های مدنی که جهت دستیابی به صلاح عامه همکاری می‌کنند.
• حمایت از یافتن راه‌هایی جهت جذب جوانان از سراسر جهان برای مشارکت دادن آن‌ها به صورت کاملا فعالانه در "برنامه‌های جهانی سازی برای صلاح عامه"، بر همین اساس می‌توان آن‌ها را در نشست‌های آتی  GCGI، برنامه‌های تبادلی بین‌المللی، مطالعات بین مذاهب و تفکرات و گفت و گو در عرصه بین‌الملل نیز مشارکت داد.

جهانی سازی برای صلاح عامه در شش سال اخیر با برگزاری 6 کنفرانس و ایجاد وب سایت و روزنامه‌ای که روز به روز به نفوذشان در عرصه جهانی افزوده می‌شود پیشرفت شگرفی را برای خود رقم زده است. ما گروه‌های مختلفی از محققین، روسای سازمان‌های مدنی، رهبران مذهبی و فعلان عرصه جهانی سازی را با ارزش‌های جهانی سازی و صلاح عامه آشنا کرده‌ایم  و از افرادی که با ما تشریک مساعی دارند دعوت می‌کنیم به ما بپیوندند.

کد خبر 26705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز