یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

زهرا خاندل*: روز بدون نایلکس تمام شد، اما قصه‌ی نایلکس‌ها و کیسه‌های پلاستیکی تمام‌شدنی نیست.

 عمر آن‌ها بیش‌تر از ماست

این کیسه‌های کوچک، همین پلاستیک‌های نازک و سبک می‌توانند تا ۲۵۰۰ برابر وزن خود را تحمل کنند! البته این از مزایای كیسه‌های پلاستیكی است، اما زور آن‌ها در طبیعت  بیش‌تر از این حرف‌هاست. پلاستیك‌ها می‌توانند چند برابر ما انسان‌ها عمر کنند و  ۱۰۰ تا ۴۰۰ سال در طبیعت باقی بمانند و تجزیه نشوند.

زور دیگرشان به پرنده‌ها و جانداران دریایی می‌رسد. در مواقعی جانوران پسماندهای پلاستیکی را می‌خورند و همین باعث مردن آن‌ها می‌شوند. به‌عنوان مثال لاک‌پشت‌های دریایی، پرندگان و حیوانات اهلی از این مواد ‌می‌خورند و به مرور زمان جان خود را از دست می‌دهند. چون  پسماندهای پلاستیکی در معده‌ی این حیوانات باقی می‌ماند و به آن‌ها احساس سیری کاذب یا دروغین دست می‌دهد. در نتیجه این حیوانات  چیزی نخورده و به مرور زمان ضعیف شده و در نهایت می‌میرند.

با توجه به تمامی این مشکلات دانشمندان تلاش‌های زیادی را برای تولید پلاستیک‌هایی به‌کارگرفته‌اند که پس از دور انداختن توسط انسان‌ها  به سرعت تجزیه شده و به طبیعت بازگردند. خوشبختانه تلاش این دانشمندان به تولید نوعی پلاستیک منجر شده که «پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر» یا «پلاستیك‌های گیاهی» نامیده می‌شوند.

در ساخت این پلاستیک‌ها، از موادی استفاده شده که یا پایه‌ی گیاهی دارند و یا از خاصیت تجزیه‌پذیری در مقابل نور خورشید برخوردارند.

شما هم می‌توانید با رعایت چند اصل مهم به حفظ محیط‌زیست خود کمک کنید. برای مثال هنگام خرید به بزرگ‌ترهای خود سفارش کنید کیسه‌ی خرید پارچه‌ای را فراموش نکنند. به یاد داشته باشید که پدران و مادران ما در گذشته در هنگام خرید از زنبیل و کیسه‌های کاغذی استفاده می‌کردند. می‌توانید پسماندهای پلاستیکی خود را پس از مصرف تمیز کرده و از سایر پسماندهای تر جدا کنید با این کار شما توانسته‌اید به بازیافت این مواد کمک کنید. کیسه‌های پلاستیکی اضافی را پس از نظافت در محلی نگه دارید تا در صورت نیاز، دوباره از آن‌ها استفاده کنید. به یاد داشته باشید که شما می‌توانید هنگام خرید از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به عنوان قهرمانان محیط‌زیست عمل کنید و بگویید « ممنونم؛ من کیسه‌ی پلاستیکی نمی‌خواهم»

-------------------------------

* کارشناس محیط زیست و مواد پلیمری

کد خبر 266376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha