سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: آلبانی کشور کوچکی است در جنوب شرقی اروپا که تنوع مذهبی و فرهنگی و قومیتی فراوانی دارد. فرهنگ و هنر و به ویژه سینما نیز از این فراوانی و پراکندگی بدور نبوده است.

سینمای آلبانی. قطار آمستردام

قبل از جنگ جهانی اول، سینما در آلبانی ظهور پیدا کرد. در این سالها تا بعد از جنگ جهانی دوم که حکومت این کشور کمونیستی شد، عمدتا اکران فیلم‌های خارجی و بیشتر کمدی‌های انگلیسی ، در سالن‌های سینما رواج داشت. چند سال پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۵۲ حکومت کمونیستی با تاسیس یک استودیوی سینمایی به نام "کینو استودیو شکوپریا" عملا صنعت فیلمسازی و توزیع آثار خارجی و اکران آنها را سرو شکل داد.

البته بعدها نام این استودیو به " تیرانا فیلم" تغییر یافت.بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۲۰۱۲ این استودیو حدود ۷۰۰ فیلم خرید و یا تولید کرد و سهم بسزایی در سروسامان گرفتن صنعت فیلم به ویژه در توزیع و خرید آن در آلبانی به دوش کشید.

با اینهمه اولین فیلم تولید شده در آلبانی با مساعدت عوامل فیلمسازی شوروی سابق تولید شد و دست برقضا فیلم باکیفیتی نیز بود. این فیلم که "اسکندر بیگ" نام داشت در فستیوال فیلم کن در سال ۱۹۵۳ نیز در بخش رقابتی حضور  داشت.

بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۶۵ عمده آثار ساخته شده در آلبانی حول محور جنگهای پارتیزانی و داستان‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم و سهم آلبانیایی‌ها در این جنگ اختصاص داشت.

در این سالها "دیمیتری آناگنوستی" که در مدرسه سینمایی مسکو تحصیل کرده بود به سردمدار سینمای آلبانی تبدیل گردید و اکنون به عنوان پدر سینمای این کشور شمرده می‌شود.فیلم‌ها و آثار آناگنوستی در دهه ۶۰ و ۷۰ عمدتا بر اساس فرهنگ آلبانیایی‌ها استوار بود.

سینمای آلبانی در دهه ۸۰ دیگر به قدرت چند سال پیش خود نبود با اینهمه نسبت به بضاعت این کشور کوچک سالیانه حدود ۶ فیلم تولید می‌کرد. در حال حاضر تولید تیرانا فیلم حدود ۱۲ تا ۱۴ فیلم در سال است. سالنهای فعال سینما در آلبانی نیز حدود ۳۰۰ سالن برآورد شده است.

از فیلم‌های مهم سالهای اخیر سینمای آلبانی آثاری مانند: بازار بالکان ساخته‌ی ادموند بودینا محصول ۲۰۱۱؛ فارماکن ساخته‌ی جونی شاناج محصول ۲۰۱۲ قابل ذکرند.ضمن اینکه درام اجتماعی "آگون" ساخته‌ی روبرت بودینا محصول ۲۰۱۲ نیز در اسکار ۲۰۱۴ به عنوان نماینده این کشور انتخاب شده بود.

قطار آمستردام  ساخته‌ی فاطمیر کوشی محصول ۲۰۱۴ جدیدترین محصول سینمای این کشور است که با توجه به اکران سراسری در اروپا با استقبال خوبی نیز روبرو گردید.

در آلبانی مدارس سینمایی نیز وجود دارد که مدرسه فیلم ماروبی ( آکادمی فیلم و مولتی مدیا) مهمترین آنهااست که از سال ۱۹۹۹ شروع به کار کرده است.

شرح عکس: نمایی از فیلم قطار آمستردام ساخته فاطمیر کوچی محصول ۲۰۱۴

کد خبر 266032

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha