چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
۰ نفر

نفیسه مجیدى‌زاده: همه با هم توفان را تجربه کردیم، اول وحشت نداشت، کم‌کم ترسیدیم، اصلاً نمی‌دانستیم توفان است، شاید اگر می‌دانستیم بیش‌تر می‌ترسیدیم!

دوچرخه

گفته‌اند چنین شرایط جوی در تهران در نیم قرن گذشته بی سابقه بوده و توفاني با اين سرعت هر صد سال يك‌بار در تهران مي‌آيد، حالا اگر سريال توفان‌ها ادامه نداشته باشد توفان رفت تا صدسال ديگر...

از كجا آمد؟

كارشناسان علت اين شرایط جوی را، گرمای شدید تهران و ریزش هوای سرد و در نهایت ادغام این دو شرایط جوی با یکدیگر مي‌دانند.

توفان بي‌نام

توفان تهران مرموز بود، چون نه تنها قابل پيش‌بيني نبود و ناگهاني بود، بلكه اسم هم نداشت و محلي بود. در حالي‌كه اغلب توفان‌ها اسم دارند.

به گزارش خبر‌آنلاين، اولین تلاش رسمی برای نام‌گذاری توفان‌های اقیانوس اطلس، به بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در آن زمان از حروف نظامی برای نام‌گذاری توفان‌ها استفاده شد و بعد این حروف جای خود را به اسامی زنانه دادند. از سال 1979، اسامی زنانه و گاهی هم مردانه در فهرست نام‌های توفان‌ها وارد می‌شوند. البته فقط یک فهرست براي توفان‌ها  وجود ندارد. دو فهرست به توفان‌های شرق اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس اختصاص دارد و  هم‌چنین فهرست‌های دیگری برای شمال مرکزی اقیانوس آرام،‌ شمال غربی اقیانوس آرام،‌ منطقه‌ي استرالیا، منطقه‌ي فیجی،‌ منطقه‌ي پاپوآ گینه نو، منطقه‌ي فیلیپین،‌ اقیانوس هند شمالی و اقیانوس هند جنوبی وجود دارد.

اسامي به‌كار رفته در این فهرست‌ها هر شش سال یک‌ بار دوباره مورد استفاده قرار مي‌گيرند، ‌مگر این که توفانی آن‌قدر سهمگین بوده باشد که نامش برای همیشه از لیست کنار گذاشته شود. برای مثال، ‌هرگز در آینده هیچ توفانی دیگر نام کاترینا، کمیل، اندرو، آیکه و یا پالوما را نخواهد داشت. این نام‌ها در اصطلاح بازنشسته شده‌اند.

همراهان باد!

توفان‌هاي تهران با خودشان ذرات و گردوغبار آوردند، آيا همه‌ي توفان‌ها خاك مي‌آورند؟

محمد رستگاري، معاون نظارت و پايش سازمان حفاظت از محيط زيست استان تهران به دوچرخه مي‌گويد:«در فصل‌هاي گرم سال اين طبيعي است، چون سطح پوشش خاك، خشك مي‌شود و در نتيجه با وزش باد شديد و توفان، خاك بيابان‌هاي اطراف شهر بلند مي‌شود و در فضاي شهر قرار مي‌گيرد و هوا را آلوده مي‌‌كند.»

كاري مي‌توان كرد؟

دكتر محمد رشيدي، رييس مركز ملي هواي سازمان حفاظت از محيط زيست به ما مي‌گويد:« با توسعه‌ي كمربند سبز اطراف شهر مي‌توان پديده‌ي گردوخاك و ذرات همراه با توفان را كاهش داد.»

او معتقد است وضعيت اقليمي تهران طوري است كه اطرافش زمينه‌هاي مستعد گردوغبار وجود دارد. وقتي نيروي باد كم باشد، فقط هوا را جابه‌جا مي‌كند، اما وقتي نيروي باد از يك حدي بيش‌تر باشد، با آن نيرويي كه روي سطح زمين وارد مي‌كند، خاك‌هاي خشك را از روي زمين‌هاي باير اطراف شهر بلند مي‌كند و به شهر مي‌آورد.

غير قابل پيش بيني

در كشور ما كم‌تر توفان مي‌آيد، پس در زمينه‌ي پيش‌بيني آن تجربه‌ي كم‌تري داريم، هم‌چنین فناوری و وسايل پیش‌بینی هواشناسی کشور ما هم در اين زمينه پیشرفته نیست و فقط می‌توان یک تا دو ساعت قبل از بروز توفان، وقوع آن را پیش‌بینی‌كرد. البته توفان در ایران در مقیاس کوچک اتفاق می‌افتد و بر همین اساس اصلاً  قابل شناخت نیست و به‌راحتی نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد.

توفان تهران از زمان آغاز تا خاتمه کم‌تر از دو ساعت طول كشيد. در مقايسه توفان کاترینا در آمریکا یک هفته رصد می‌شد و... به هزار و يك دليل توفان قابل پيش‌بيني نيست پس خودتان مراقب باشيد،
همين!

چه‌طور مراقب باشيم؟

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هشدارهايي را براي آگاهي شهروندان و رعایت نکات ایمنی و آمادگی در برابر حوادث احتمالی منتشر کرده است.

در اين اطلاعيه توصیه شده که شهروندان در زمان وزش باد شديد، از تردد غیر‌ضروری پرهیز کنند، دوچرخه سواري نكنند، از كنار ساختمان‌های در حال ساخت، تابلوهای مستقر در سطح شهر، تیرهای برق و کابل‌های فشار قوی رد نشوند و تمام درها، دریچه‌ها و پنجره‌ها را بسته نگه
 دارند.

دوری از پنجره‌های فلزی، وسایل هادی برق و انرژی، کشیدن دو شاخه‌ي وسایل برقی از پریز، عدم تردد در محدوده‌ي بالكن و پشت بام از دیگر توصیه‌ها به شهروندان است.

و اگر بيرون از خانه هستيد، برای تنفس راحت‌تر و جلوگیری از ورود گرد و غبار به دهان و بینی دستمال مرطوب جلو دهان و بيني خود بگيريد.

کد خبر 263520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha