همشهری آنلاین: سرپرست پژوهشکده علوم جوی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت: توفانی که ۱۲ خرداد ۹۳ در تهران رخ داده بود، به توفان سرخ معروف شده و در این پژوهشگاه برای تعیین علت وقوع آن، مدل‌سازی شده است.

توفان سرخ تهران مدل‌سازی شده است

به گزارش ايرنا، پروین غفاریان روز دوشنبه گفت: معمولا پیش‌بینی پدیده‌هایی مانند توفان سرخ تهران که در محدوده‌ای کوچک اتفاق می‌افتد بسیار دشوار است، در واقع دغدغه هواشناسی پیش‌بینی توفان‌های بزرگ است.

وی اظهار کرد: توفان‌های بزرگ روی نقشه‌های هواشناسی قابل رویت هستند و به آسانی پیش‌بینی می‌شوند اما توفان‌هایی مانند توفان سرخ تهران روی نقشه‌ها دیده نمی‌شوند از این رو قابل پیش‌بینی نیستند و یا بسیار سخت است.

غفاریان ادامه داد: البته با توجه به دشواری بسیار زیاد پیش‌بینی این توفان‌ها، اگر رادار و ماهواره‌های پیشرفته در اختیار باشد شاید بتوان تا حدودی وقوع آن را پیش‌بینی کرد، زیرا پیش‌بینی آن به مدل‌هایی مبتنی بر سوپر ماهواره نیاز دارد، یعنی یک امکانات بسیار گسترده می‌خواهد تا بتوان یک توفان کوچک را آشکار کرد.

وی با بیان این که علت وقوع توفان سرخ تهران هنوز مشخص نشده است، گفت: دلایل احتمالی زیادی از جمله تغییر اقلیم، تغییر کاربری اراضی و یا عادی بودن وقوع چنین توفانی که ممکن است هر چند سال یک بار رخ دهد، در علت وقوع آن مطرح است اما برای فهمیدن علت اصلی، توفان سرخ را مدل‌سازی کرده‌ایم و در حال مطالعه و کار روی یافتن علت وقوع آن هستیم.

روز دوشنبه 12 خرداد 93، توفانی شدید حدود ساعت 17:30 آسمان تهران را تیره و تار کرد. در گزارش‌های اولیه، برخی سرعت وزش باد در اطراف فرودگاه مهرآباد تهران را تا 130 کیلومتر در ساعت برآورد کردند.

پیش از تهران نیز تندبادی با سرعت 108 کیلومتر در ساعت حوالی ساعت 16 روز دوشنبه شهر ساوه را درنوردیده بود و چون در مورد وقوع این توفان‌ها پیش‌بینی ارائه نشده بود، ساکنان این دو شهر کاملا غافلگیر شدند.

این توفان موجب کشته شدن 5 نفر و مصدومیت 44 نفر درتهران و اطراف شد و خساراتی نیز به تاسیسات برقی شهرهای همجوار استان تهران وارد کرد. 

کد خبر 334057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha