سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

پگاه شفتی: خطر برق‌گرفتگی، غرق‌شدن و آلودگی آب‌های آشامیدنی، این‌ها حوادثی است که «سای‌فاه»، یک پسرک تایلندی را با خطر مرگ یا به عبارتی گیم‌اُوِر شدن (باختن در بازی)، روبه‌رو می‌کند.

برنده! سیل تو راه نمی‌برد

داریم درباره‌ی یک بازی مخصوص تلفن‌های هوشمند و تبلت صحبت می‌کنیم. یك بازی تایلندی که به‌تازگی در بازار اندروید و آی‌فون در اختیار کاربران قرار گرفته و در همین مدت کم نسخه‌ی تایلندی آن هزار‌بار دانلود شده است.

سای‌فاه یک پسرک خوش‌خنده‌ی کارتونی است که بعد از وقوع سیل، باید به دیدن مادرش برود. او در راه رسیدن به مادرش با چالش‌هایی که سیل ایجاد کرده روبه‌رو می‌شود و روش مقابله با این چالش‌ها را می‌آموزد تا به مرحله‌ی بعدی برود.

بسیاری از كشورهای آسیایی (مخصوصاً شرق آسیا) خیلی در معرض سیل و آب‌گرفتگی هستند؛ به‌همین دلیل است که این بازی برای آسیایی‌ها به‌ویژه کودکان و نوجوانان طراحی شده که همواره در معرض این خطرات قرار دارند، این بازی طراحی شده تا روش سالم ماندن و مقاومت در برابر سیل را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

اگرچه سای‌فاه یک پسربچه است، اما این بازی برای تمام گروه‌های سنی طراحی شده و هدف آن آموزش مقاومت در برابر سیل است.

از دست و پنجه نرم کردن با تمساح‌های فراری، تا شناخت آب‌هایی با جریان کشنده‌ی برق، این بازی تمامی سکنه‌ی آسیا و اقیانوس آرام را هدف قرار داده تا چگونگی ایمن‌ماندن در برابر حمله‌ی سیل را به آن‌ها بیاموزد.

در سال ۲۰۱۱ یک سیل مرگبار در تایلند، جان بیش از ۸۰۰ نفر را گرفت. سازمان آموزشی،‌علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در بانکوک بعد از این واقعه‌ی مرگبار، تصمیم به همکاری با یک شرکت نرم‌افزاری در تایلند گرفت و پروژه‌ی راه‌اندازی یک بازی آموزشی برای مقاومت در برابر سیل کلید خورد.

به‌تازگی یک پژوهش گسترده درباره‌ی تایلندی‌ها ثابت کرده بازی‌های کامپیوتری در میان جوانان و نوجوانان بسیار محبوبیت دارند. براساس این پژوهش، حدود ۷۲درصد از جوانان دارای تلفن همراه هستند و ۴۹درصد از این تعداد به بازی با گوشی‌های همراهشان عادت دارند.

«ایچیر میازاوا» متخصص امور آموزش در دفتر یونسکو در بانکوک می‌گوید: «در تایلند مردم عاشق گوشی‌های اندرویدی و آی‌فون هستند، پس مخاطبان ما مشخص بودند. ما می‌خواستیم یک شخصیت کارتونی برای این نوع بازی خلق کنیم که مردم نسبت به آن دلبستگی پیدا کنند.»

ماه گذشته بازی سای‌فاه (به معنی جنگنده با سیل در زبان تایلندی) در دسترس کاربران تایلندی قرار گرفت و هفته‌ی گذشته هم نسخه‌ی انگلیسی این بازی در بازار اندروید و آی‌فون راه‌اندازی شد.

ناتالی ساجا، مدیر این پروژه در شرکت اُپن دریمر (Open Dreamer) شرکت سازنده‌ی بازی در تایلند، درباره‌ی این بازی می‌گوید: «بزرگ‌ترین چالش ما در طراحی این بازی، آمیختن سرگرمی با آموزش بود. هدف ما آموزش بود، اما این به تنهایی کافی نبود، چرا که ما می‌خواستیم کاربران هم آموزش ببینند و هم از این بازی لذت ببرند.»

این بازی شامل ۲۲ درس است که کاربر در هر مرحله با یکی از آن‌ها آشنا می‌شود و همه‌ی ماجراها نیز بر اساس سناریوهای واقعی ساخته شده‌اند. مثلاً در یک مرحله به کاربر می‌گویند که به‌علت وجود سد، شهر در امن و امان است، اما ناگهان سد درهم می‌شکند و سیل به شهر هجوم می‌آورد. واقعی‌بودن این سناریو که زمانی اتفاق افتاده است، به کاربر آموزش می‌دهد که در صورت بروز این واقعه با چه شرایطی روبه‌رو می‌شود. آن‌ها هم‌چنین نسبت به بعضی خطرهای داخلی مثل بیرون‌زدن آب فاضلاب از لوله‌ها در خانه‌ها آگاه می‌شوند و روش مقابله با آن را یاد می‌گیرند.

میازاوا معتقد است: «برنامه‌های فراوانی هستند که به کاربر مدلی از مقاومت در برابر حوادث مختلف را آموزش می‌دهند، اما این اولین بار است که ما در قالب یک بازی سرگرم‌کننده این کار را انجام می‌دهیم. بازی‌ای که در جریان آن، کاربر بسته به نوع تلاشش می‌تواند پاداش بگیرد و به مرحله‌ی بعد برود یا با هیجان عبور از مرحله‌های مختلف روبه‌رو شود.»

ماه گذشته اداره‌ی آموزش و پرورش تایلند برای آزمایش این بازی، آن را برای اولین بار در اختیار دو نوجوان تایلندی گذاشت. ناچالیتا که اولین بازیکن این بازی است و توانست تمام مراحل بازی را با موفقیت پشت سر بگذارد، درباره‌ی آن می‌گوید: «خیلی سرگرم‌کننده بود. من با انجام این بازی مهارت‌هایی را یاد گرفتم که دانستن آن‌ها برای زنده ماندن در برابر سیل لازم است. من فکر می‌کنم این بازی، با تمام بازی‌های کامپیوتری فرق دارد، چراکه روش‌های زنده‌ماندن در یک سیل مرگبار را به‌طور عملی به ما می‌آموزد و حتماً بازی کردن با سای‌فاه را به دوستانم توصیه می‌کنم.»

میازاوا امیدوار است که این بازی با همکاری اداره‌ی آموزش و پرورش تایلند، به‌زودی در تمام مدارس کشور نصب شود و از آن‌جایی که برای همگانی کردن آن به تبلت نیاز است، او در حال رایزنی با مقامات آموزشی تایلند است تا بیش‌تر مدارس این کشور را به تبلت مجهز کند.

او می‌گوید: «ما درک می‌کنیم که استفاده از تبلت در مدارس تایلند هنوز نهادینه نشده، اما چه‌قدر اوضاع فرق می‌کرد اگر تمام مدارس می‌توانستند یک تبلت در اختیار چند نفر از دانش‌آموزان قرار دهند. در این‌صورت آن‌ها می‌توانند با هم بازی کنند و در کنار بازی به بحث درباره‌ی خطرهای احتمالی سیل بپردازند و هرچه بیش‌تر آگاهی‌شان را درباره‌ی این بلای طبیعی که هرلحظه تهدیدشان می‌کند، بالا ببرند.»

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۶

کد خبر 262800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha