پنج‌شنبه‌ ،۳۰ آبان، ۱۲ تندیس «کومِش» یا همان آهوی سمنان به ۱۲ نویسنده‌ی کودک، نوجوان و جوان اهدا و به‌طور ویژه از فریدون عموزاده‌خلیلی تجلیل شد.

آهوی سمنان، در دست نویسندگان

در این روز، سمنان میزبان شماری از نویسندگان، مترجمان و کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان کشور بود که از تهران و دیگر شهرهای کشور برای حضور در مراسم پایانی نخستین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی کومِش آمده بودند.

در این آیین غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم پیشکسوت و ‌نامدار کشور و روح‌الله مهدی‌پور‌عمرانی، نویسنده و منتقد باتجربه نکاتی درباره‌ی شخصیت ادبی و ویژگی داستان‌های عموزاده‌خلیلی بیان کردند و به‌ویژه به داستان دو خرمای نارس او اشاره کردند که برخاسته از یک درد واقعی در جامعه است و اثری جسورانه تلقی می‌شود. 

محمدرضا یوسفی، نویسنده‌ی باتجربه‌ی کشورمان نیز در این مراسم از تجربه‌های نوشتن برای جمع حاضر سخن گفت. محمدحسن جواهری، نویسنده‌ی باتجربه‌ی سمنانیِ حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، امیر رسولیان، رئیس اداره‌ی فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان سمنان و اسماعیل همتی، دبیر جایزه‌ی کومش نیز دیگر سخنرانان این مراسم بودند و فریدون عموزاده خلیلی هم در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از دست‌اندرکاران جایزه‌ی کومش، فراهم شدن فرصتی برای شنیدن داستان‌ها و شعرهای کودکان نویسنده‌ و مهم‌تر از آن گرد‌هم آمدن گروهی از نویسندگان و گفت‌وگوها وتبادل نظر آنان را اقدامی مثبت و شایسته‌ دانست. در این مراسم علاوه بر اهدای جوایز شرکت‌کنندگان برگزیده، به نشانه‌ی قدرشناسی از کوشش‌های قابل احترام فریدون عموزاده‌خلیلی در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان، تندیس کومش (آهوی سمنان) به همراه هدایایی به او تقدیم شد.

یادآور می‌شود فریدون عموزاده‌خلیلی مؤسس و نخستین سردبیر هفته‌نامه‌ی دوچرخه است. گفتنی است جمعی از اعضای انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز به‌دعوت برگزارکنندگان در این مراسم حضور پیدا کرده بودند که از میان آن‌ها می‌توان به غلامرضا امامی، مجید راستی (رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن)، محمود برآبادی، جمال‌الدین اکرمی، شهلا انتظاریان، سپیده خلیلی، محمدرضا یوسفی، حدیث لزرغلامی، لاله جعفری، هدا حدادی، ژیلا سربازی، فاطمه زمانی، تهمینه حدادی، ریحانه جعفری، روح‌الله مهدی‌پور‌عمرانی، پرویز دهنوی و حسین شیخ‌الاسلامى اشاره کرد.

در مراسم پایانی و هم‌چنین در مرحله‌ی اول نشست جایگاه «ادبیات کودک و نوجوان»، چند تن از برگزیدگان، از جمله چند کودکِ نویسنده  داستان‌ها‌ و شعرهای خود را خواندند که با استقبال و تشویق شرکت‌کنندگان روبه‌رو شدند.

در بخش آثار کودکانِ نویسنده، به ترتیب داستان‌های کنسرت جیرجیرک‌ها نوشته‌ی سیده سارا کاظمی، ۱۱ ساله از شهر کرد، موش قهرمان اثر فاطمه طاعتی، ۱۵ ساله از اراک و مرغک گلی نوشته‌ی گلناز عبدی، ۱۲ ساله از گرگان شایسته‌ی کسب رتبه‌های اول تا سوم و داستان مسافرت نوشته‌ی سیده سحر کاظمی، شش ساله از شهرکرد، شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش داستان‌های ویژه‌ی مخاطب کودک، داستان‌های اسکلتی به نام اسکولوتس به قلم بنفشه چاپاری از تهران، پای جدید اردک کوچولو نوشته‌ی مریا یزدانی از تهران و اگر مترسک نبودم اثر مرضیه جوکار از شیراز، رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش داستان‌های ویژه‌ی مخاطبان نوجوان نیز، داستان‌های باغچه‌ی جادویی نوشته‌ی تارا نیکنام از یاسوج، باندولا از جزیره‌ی بومبا اثر سمیه‌سادات موسوی از تهران و چوب‌خور به قلم فرهنگ روات‌زاده از اهواز به رتبه‌های اول تا سوم دست یافتند.

هم‌چنین در بخش ویژه با موضوع کارآفرینی که پشتیبان آن پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان است، داستان‌های سیاره‌ی کلاه رنگی‌ها اثر مریم متقی از تهران، دیشب خواب دیدم به‌قلم مرضیه علی‌محمدی از مهدی‌شهر و کارآفرین کوچک نوشته‌ی کیانا احمدی، هشت ساله از گرمسار به‌ عنوان‌ داستان‌های شایسته‌ی رتبه‌های اول تا سوم معرفی شدند.

به گفته‌ی اسماعیل همتی، دبیر این جایزه، آیین اختتامیه و اهدای جوایز برگزیدگان به منزله‌ی پایان کار نیست. او افزود: «ما قول داده‌ایم آثار برتر را منتشر  کنیم و حالا مرحله‌ی دوم کار ما آغاز می‌شود که هماهنگی، ویرایش، تدوین و انتشار آثار برتر به‌طور مستقل و مجموعه است.»

گفتنی است تشکیل کارگاه تخصصی تصویرگری کتاب کودک با مدیریت جمال‌الدین اکرمی و هدا حدادی و برپایی نشست جایگاه ادبیات کودک و نوجوان ایران با حضور شماری از نویسندگان و پژوهشگران این حوزه نیز از برنامه‌های جنبی نخستین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی کومش بود.

جایزه‌ی ادبی کومش با شعار «بعضی‌ها گم‌شده‌ای دارند و نمی‌دانند که آن یک داستان است» با هدف افزایش آثار تألیفی و دست‌یابی به داستان‌های نو، متفاوت و مورد نیاز امروز و فردای کودکان و نوجوانان کشور طراحی و برگزار شد. پس از انتشار فراخوان جایزه در خرداد ۱۳۹۲، دبیرخانه‌ی جایزه ۵۳۱ اثر دریافت کرد. آثار دریافتی در سه مرحله مورد داوری قرار گرفتند و در نهایت یک گروه ۱۵ نفره متشکل از چهار گروه سنی، اجتماعی و شغلی، ۱۲ داستان برگزیده را معرفی کرد.

نخستین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی کومش را مؤسسه‌ی فرهنگی سمنگان با همکاری اداره‌ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سمنان برگزار کرد. البته از بخش دولتی و عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری سمنان، اداره کل امور کتابخانه‌های استان سمنان و حوزه‌ی هنری استان سمنان و از بخش خصوصی هم درمانگاه تخصصی دندان‌پزشکی ظفر، مجتمع تولیدی سیم و کابل مغان، شرکت مهندسی مشاور به‌سازان ساباط سمنان و شرکت یاران هم‌افزای صنعت کویر پشتیبانان این جایزه‌ی ادبی بوده‌اند.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۳

عکس‌: پرویز دهنوی / از راست: روح‌الله مهدی‌پور‌عمرانی، غلامرضا امامی، محمدحسن جواهری، فرامرزی (راهنمای تور) و محمود برآبادی

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۳

عکس‌: پرویز دهنوی / از راست: محمدرضا یوسفی، غلامرضا امامی و فریدون عموزاده خلیلی

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۳

عکس‌: پرویز دهنوی / تعدادی از دانشجویان هنر در کارگاه تخصصی تصویرسازی کتاب کودک شرکت کردند

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۳

عکس‌: پرویز دهنوی / اهدای جوایز برگزیدگان جایزه ی ادبی کومش

دوچرخه
عکس‌: م.راستی / اهدای جوایز برگزیدگان جایزه ی ادبی کومش

دوچرخه
عکس‌: م.راستی / اهدای جوایز برگزیدگان جایزه ی ادبی کومش

دوچرخه
عکس‌: م.راستی / اهدای جوایز برگزیدگان جایزه ی ادبی کومش

کد خبر 240951
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز