چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

فناوری> آیدا ابوترابی: دنیای امروز، دنیای ایده‌های نوست. ایده‌هایی که بعضی‌هایشان آن‌قدر ساده‌اند که بعد از دیدنشان با خودمان خواهیم گفت که چرا به ذهن ما نرسیده‌اند!

از پشم‌ زیستی تا گچ ضدآب

بعضی‌هایشان هم آ‌ن‌قدر پیچیده و عجیب و غریب‌اند که حتماً لازم است در رشته‌ی خاصی مهارت کافی داشته باشیم تا از پس ساختنشان برآییم. اما مهم نیست ایده‌های ما آسان و جذابند یا پیچیده و دشوار؛ مهم این است که از نیازی برآمده‌اند. یعنی نیازی وجود داشته است که به دنبال آن راه‌حلی به وجود آمده و در نهایت ایده‌ای جدید خلق و به واقعیت تبدیل شده است.

مسابقه‌ی طراحی «جیمز دایسون» مسابقه‌ی ایده‌ها و طراحی‌های جدید است. دانشجویان زیادی از سراسر دنیا در آن شرکت می‌کنند و ایده‌هایشان را برای زندگی امروز به نمایش در‌می‌آورند. امسال این مسابقه با شرکت ۶۵۰ اثر از دانشجویان طراحی صنعتی و گروه‌های مهندسی از ۱۸ کشور برگزار شد. بعضی از طراحی‌های برگزیده‌ی این مسابقه با هدف کمک به محیط‌زیست بودند. مثل چمدانی که با استفاده از ضایعات پشم یا پشم‌زیستی ساخته می‌شود.

کامیون قابل ردیابی و کنترل، طرح برگزیده‌ی دیگری است که در این مسابقه خوش درخشید. این کامیون به کمک جی‌پی‌اس هدایت می‌شود و نیازی به راننده ندارد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

طرح ساده اما جذاب دیگر نوعی گچ است که برای بستن عضو شکسته‌ی بدن به‌کار می‌رود. این گچ را می‌توان به کمک پرینترهای سه بعدی ساخت. مزیت این گچ قابلیت بازیافت و سبک و ضد آب بودن آن است. ضمن این که طراحی آن به گونه‌ای است که انگار یک تهویه دارد و هوا به خوبی در آن جریان پیدا می‌کند و مانع از عرق کردن عضو و بروز حساسیت می‌شود.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۲۱

بعضی دیگر از اختراعات جالب این مسابقه مربوط به شاخه‌ی پزشکی بودند. مثل ژاکتی ضد آب که نه تنها فرد را روی آب شناور نگه می‌دارد بلکه از شوک سرما جلوگیری کرده و با نگه‌داشتن گرمای بدن مانع از یخ زدن و سکته می‌شود.

اختراع جالب دیگراین مسابقه یک دست روباتیک است که به بیماران نقص عضو شده کمک می‌کند با انگشتان روبایتک کارهای زیادی انجام دهند. اهمیت این دستگاه ساخته شدن آن به وسیله‌ی چاپگرهای سه بعدی است که امکان تکثیر آن را فراهم می‌کند. هم‌چنین این روبات را می‌توان با گوشی‌های همراه شارژ کرد.

کد خبر 238801
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز