همشهری آنلاین: معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از ورود سازمان به عرصه فوتبال با تشکیل کارگروهی مشترک با کمیته ملی المپیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر معصومه ابتکار در حاشیه دیدار با سپ بلاتر، رییس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) همچنین گفت: از بلاتر خواستیم که در همه فعالیت‌های فیفا از فرهنگسازی در بحث حفظ محیط زیست حمایت کند.

وی اظهار کرد: به هر حال همه می‌دانیم که ورزش در فضای سالم امکان پذیر است و در روزهایی که هوا آلوده است، امکان فعالیت‌های بدنی هم وجود ندارد. یک نوع پیوستگی عمیقی میان محیط زیست و ورزش وجود دارد و در توجه به حفظ محیط زیست رویکرد فوتبال و استفاده از ظرفیت‌های تبلیغاتی فوتبال اهمیت زیادی دارد. سازمان محیط زیست کارگروه مشترکی را با کمیته ملی المپیک تشکیل داده و بنا دارد در فوتبال هم فعالیت‌های قابل توجهی داشته باشد.

ابتکار گفت: در دیدار با سپ بلاتر به ایشان پیشنهاد خواهیم داد تا پیوند میان فوتبال و محیط زیست بیشتر در تبلیغات این ورزش در سطح جهانی قرار بگیرد و در تعریف رفتار ورزشکاران هم جایگاه مشخصی داشته باشد.

رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: بحث دیگری که با سپ بلاتر خواهیم داشت، بحث یوزپلنگ آسیایی است. سازمان محیط زیست ایران هفته‌ پیش پروژه دوم یوزپلنگ آسیایی را استارت زد و سازمان ملل هم اعلام کرد که ایران با همکاری یک سازمان غیر دولتی موفق شده جلوی انقراض یوزپلنگ ایرانی را بگیرد و نگرانی از این انقراض رفع شده است، اما فاز دوم یوز را افتتاح کردیم و در مذاکراتی که با فدراسیون فوتبال داشتیم، امیدواریم در تبلیغات تیم ملی برای حضور در جام جهانی بتوان از نام و لوگوی یوزپلنگ آسیایی استفاده کنند و این فرهنگ را بتوانیم حفظ کنیم. در این راستا حمایت رییس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) هم مهم است.

ابتکار در پایان گفت: از بلاتر می‌خواهیم در همه فعالیت‌های فیفا از بحث فرهنگسازی برای حفظ محیط زیست حمایت کند.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در جشنواره علم تا عمل خواستار همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و پژوهشگران برای حل معضلات محیط زیست کشور به خصوص در مدیریت صحیح منابع آب و انرژی و تنوع زیستی شد .

وی با بیان این که متاسفانه امروز کشور ما با مشکلات و چالش‌های عدیده محیط زیستی مواجه است، گفت: از سال 2006 میلادی گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند که ایران در زمینه رتبه‌بندی‌ها سقوط کرده است.

وی عدم مدیریت صحیح منابع آب به دلیل فقدان یک رویکرد صحیح در بحث مصرف آب به ویژه در بخش کشاورزی را یکی از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: در این زمینه ما نیازمند یک رویکرد فناورانه برای اصلاح بخش کشاورزی هستیم. چرا که بیش از 95 درصد منابع آب را بخش کشاورزی مصرف می‌کنند اما نگاه ما کماکان یک نگاه سنتی است.

وی تاکید کرد که در بحث مدیریت منابع آب باید به یک نوع فناوری نوین روی آورد و با ایجاد پیوند بین کشاورزی و صنعت رویه‌های موجود را تغییر دهیم و با بکارگیری فناوری‌های نوین در جهت رفع مشکلات موجود گام برداریم.

وی متذکر شد البته باید آثار فناوری‌های نوین بر روی محیط زیست نیز سنجیده شود تا از مشکلات موجود احتمالی جلوگیری گردد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سخنانش مشکل دوم محیط زیست را انرژی عنوان کرد و گفت: الگو ما در بحث انرژی نادرست است و شتاب مصرف ما با الگوهای جهانی مطابقت ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در گازهای گلخانه‌ای بسیاری از سرمایه‌های کشور را با الگو مصرف نادرست از دست داده‌ایم و در اینجا نیز ما نیازمند یک رویکرد نوین در اصلاح الگوهای مصرف از خانگی تا صنعتی هستیم و کشور ما با یک برنامه صحیح می‌تواند این کار را انجام دهد.

ابتکار تاکید کرد: در واقع یکی از راه حل‌هایی که می‌تواند ما را به سمت توسعه پایدار و نه به قیمت از دست رفتن منابع پایه سوق دهد فناوری‌های جدید است که امیدواریم با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و تمامی پژوهشگران در جهت حل معضلات محیط زیست کشور به خصوص در بحث مدیریت صحیح آب و انرژی و مدیریت تنوع زیستی گام برداریم تا به یک زندگی قابل قبول برای مردم ایران برسیم.

کد خبر 237960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز