همشهری آنلاین: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست پس از حضور در صحن غیرعلنی مجلس گفت: برنامه کاهش آلودگی هوا برای سراسر کشور هفته آینده در جلسه شورای عالی محیط زیست و با حضور رییس جمهوری تصویب خواهد شد.

معصومه ابتکار

معصومه ابتکار ˈ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به حضور خود در صحن غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: چند وقت پیش سازمان حفاظت محیط زیست به مجلس شوراس اسلامی درخواست داد تا گزارشی از وضعیت محیط زیست ایران به مجلس ارایه دهد.

وی افزود: امروز - یکشنبه - به دعوت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در صحن غیر علنی گزارشی از وضعیت محیط زیست کشور ارایه شد و از مجلس درخواست کردیم تا از اجرای طرح ها و مصوبات زیست محیطی کشور به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کند.

ابتکار ادامه داد: در این جلسه به ارایه وضعیت آلودگی هوا در شهرها پرداخته شد و توضیح دادم که جلسات برنامه ریزی با دستگاه های مختلف برای کاهش آلودگی هوا در حال برگزاری است، مقدمات برنامه ها تدوین شده ، رایزینی ها صورت گرفته و برای نهایی شدن آماده است.

وی اظهارداشت: این برنامه ها هفته آینده در جلسه شورای عالی محیط زیست که با حضور رییس جمهوری برگزار می شود برای تصویب برنامه ملی کاهش آلودگی هوا استفاده خواهند شد و بعد از آن دستگاه ها مکلف می‌شوند تعهدات خودشان را برای استاندارد سازی سوخت، خودرو، صنایع، نیروگاه‌ها و تمام منابعی که آلاینده هوا هستند، اعلام و اجرا کنند.

ابتکار گفت: ما در سه موضوع مهم مدیریت منابع و مصارف آب، مصرف انرژی و بحث ریزگرد ها دچار بحران های جدی هستیم که باید با آنها به نحو درستی برخورد کنیم که در تمام این موارد نیازمند حمایت مجلس هستیم.

وی تاکید کرد: باید محیط زیست نقش خودش را در راهبری جریان توسعه پیدا کند، همه جای دنیا اینگونه است توسعه انجام می شود و در کنارش راهبری توسعه توسط محیط زیست انجام می شود در ایران هم محیط زیست باید جایگاه خودش را پیدا کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: رویکرد محیط زیستی در هر کشوری سبب جلوگیری از صدمات کمتر به محیط زیست در جریان توسعه می شود ، در کشور ما هم باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد که این جزو وظایف حاکمیت است و مجلس دراین زمینه در بخش تصویب قوانین و اجرای آنها می تواند نقش مهمی داشته باشد.

وی گفت: یکی از دلایل اینکه در بسیاری از طرح های زیست محیطی به نتیجه نرسیدیم، عدم استمرار در اجرای برنامه ها و قوانین است. متاسفانه سد سازی ها عملا به حدی رسیده که منابع آبی تالاب ها و رودخانه ها خشک شده اند و برداشت از آب های زیر زمینی بسیار افزایش یافته است.

  • نیازمند حمایت مجلس در حفاظت از محیط زیست کشور هستیم

ابتکار اظهارداشت: از مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم تا در حفظ محیط زیست با سازمان حفاظت محیط زیست همراه باشد و نسبت به تصویب برخی لایحه‌ها مانند لایحه خاک، ارزیابی زیست محیطی و موضوعات آلودگی هوا سرعت عمل بیشتری نشان دهد.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: از مجلس خواستیم در این زمینه بیشتر به سازمان محیط زیست کمک کند و هر نماینده ای موضوع محیط زیست را در دستور کار خودش قرار دهد تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم و این چالش ها را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: مجلس به عنوان عالی ترین رکن سیاست گذاری که در راس امور قرار دارد می تواند در تصویب قوانین زیست محیطی و اجرای آنها به سازمان محیط زیست کمک کند ، اگر نگاه مجلس نگاه سبزی باشد در حفظ محیط زیست بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

ابتکار گفت: بعد از پایان جلسه تعداد زیادی از نمایندگان آمادگی خود برای همراهی با محیط زیست را اعلام کردند.

کد خبر 244114
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز