همشهری آنلاین: کارشناس امور بین الملل فدراسیون فوتبال گفت: مخالفت فیفا با نصب لوگوی یوزپلنگ ایرانی برروی پیراهن بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران طبیعی و قابل پیش بینی بود

نصیرزاده: مخالفت فیفا با نصب لوگوی یوزپلنگ ایرانی قابل پیش بینی بود

به گزارش ایرنا، هوشنگ نصیرزاده با بیان اینکه پیش از امضای پروتکل معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت با سپ بلاتر رییس فیفا، تمامی موارد را به دوستان متذکر شده‌ایم، افزود: کارشناسان فیفا بر طبق قوانین خود عمل کرده و اگر موردی خلاف مقرارت فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا باشد به طور حتم با آن مخالفت می‌کنند.

وی ادامه داد: طبق مقرارت فیفا برروی پیراهن بازیکنان تیم ملی تنها دو لوگو نصب می‌شود یکی درسمت چپ که لوگوی فدراسیون کشور مربوطه است و دیگری در سمت راست که به سازنده پیراهن تعلق دارد.

کارشناس بین الملل فدراسیون فوتبال ادامه داد: هنگامی که مسوولان سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مورد از ما استعلام کردند طبق کتاب اصول برگزای مسابقات فیفا این نکات را به آنان متذکر شدیم با این همه همزمان با ورود بلاتر به ایران و بازدید از موزه حیات وحش ایران با کارشناسان فیفا پروتکلی را دراین رابطه تهیه کردیم تا نظر نهایی مسوولان فیفا را داشته باشیم.

به گفته وی از آنجا که ما تهیه کننده این پروتکل بودیم ابتدا دکتر ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست آن را امضا کردند و برای اخذ امضای دوم این نامه را برای بلاتر که برای حضور در مراسم اختتامیه قهرمانی جام بین قاره‌ای در مراکش حضور پیدا کرده بود فرستادیم.

نصیرزاده ادامه داد: رییس فیفا پس از تشکر جداگانه از مسوولان ایرانی به دلیل استقبال و پذیرایی مردم ایران در پاسخ به این پروتکل آورده بود، بازدید ازموزه حیات وحش ایران روز خاطره انگیزی برای من بود ولی مهم این است که ما به عنوان فیفا نمی‌توانیم وارد کمپین حمایت از یو زپلنگ ایرانی شویم چون به دنبال این موضوع تمام تیم‌های شرکت کننده گونه‌های درحال انقراض ونابودی خود را می‌خواهند از این طریق معرفی و خواستارحمایت فیفا می‌شوند.

بلاتر ادامه داده است: این که شما برای حفظ نسل یوزپلنگ خود تلاش می‌کنید قابل تقدیر است و من امیدوارم دراین امرخوب که مطابق با اصول طبیعی است موفق باشید اما این موضوع باید از طریق سازمان unep (پروژه‌های محیط زیستی سازمان ملل متحد) که مرکز آن درنایروبی کنیا است هماهنگ شود.

به گفته نصیر زاده با این پاسخ صریح، فدراسیون فوتبال ایران تنها این لوگو را می‌تواند بر روی اتوبوس بازیکنان تیم ملی،تی شرت‌هایی که احتمالا بین هواداران توزیع می‌شود آن هم درصورتی که کارشناسان فیفا به این نتیجه برسند که این تصویر بار تبلیغاتی ندارد استفاده کند.

وی اضافه کرد:فیفا برروی تمامی تبلیغات جام جهانی نظارت مستقیم دارد چرا که از تمامی تبلیغات جام جهانی،حق پخش بازی‌ها و بلیت فروشی‌ها نزدیک به 9میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند و اگر متوجه شوند یک کشوری به جز آنچه که مرسوم است درحال تبلیغ کالا یا نمادی خاص است کشور برخوردار را به اندازه 2 برابر پول احتمالی که هزینه تبلیغات است جریمه می‌کند.

نصیر زاده در باره اینکه آیا امکان دارد ایران هزینه تبلیغات یوزپلنگ ایرانی را بدهد و از این گونه جانوری در حاشیه برگزاری جام جهانی حمایت کند نیز گفت: این امکان وجود دارد اما هزینه این تبلیغات بسیار گران است و اصلا مقرون به صرفه نیست از طرفی به هیچ وجه روی پیراهن جایی برای تبلیغ در نظر نگرفته نشده و از این طریق نمی‌توانیم تبلیغاتی داشته باشیم.

به گفته وی فدراسیون فوتبال ایران به غیر ازاین موارد اگر روزی میزبان رقابت‌های جام جهانی شد می‌تواند پوزپلنگ ایرانی را نماد مسابقات معرفی کند و حمایت جهانی را در این خصوص جلب نماید.

کد خبر 245733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز