همشهری آنلاین: جزیره جدیدی که پس از زمین‌لرزه مرگبار ۷.۷ ریشتری روز چهارشنبه پاکستان از دل دریا سر بیرون آورده‌است، با نشت گازهای سمی موجب مرگ ماهی‌ها شده‌است.

براساس گزارش فاکس نیوز، خبرنگاران و شاهدان محلی که برروی این جزیره قدم گذاشته‌اند با حجم زیادی ماهی‌های مرده و برروی سطح جزیره مواجه شده‌اند. این گاز بوی خاصی ندارد اما محلی‌ها توانسته‌اند آن را با استفاده از کبریت مشتعل سازند.

جزیره

به گفته شاهدان خاموش کردن این آتش کار بسیار دشواری بود زیرا حتی آب نیز نمی‌توانست آن را خاموش کند تا در نهایت محلی‌ها با قرار دادن چند سطل آب برروی آن توانستند آتش را خاموش کنند.

جزیره

این جزیره که ارتفاعی برابر 18 متر دارد از جنس گل خشکیده و سنگ است و تحت تاثیر فشار ناشی از وقوع زمین‌لرزه روز چهارشنبه ایجاد شده‌است. به گفته جان آرمبروستر لرزه‌نگار این زلزله فوران گلی را از اعماق زمین ایجاد کرده و لایه‌های گلی و سنگی را از میان لایه‌های زمینی و آب به سطح کشانده‌است. این سازه‌های گلی معمولا پس از زمین‌لرزه‌های بالای هفت ریشتر ایجاد می‌شوند.

جزیره

به گفته مدیر موسسه ملی اقیانوس شناسی پاکستان همین فعالیت‌های زمینی منجر به انتشار گاز می شود، به گفته این موسسه انرژی آزاد شده توسط فعالیت‌های لرزه‌ای در خطوط گسلی منجر به انتشار گازهای قابل اشتعال می‌شود.

جزیره

به گزارش این موسسه بستر دریا در نزدیکی ساحل مکران از رسوبات گسترده گاز منجمد برخوردار است که این گاز حاوی مقادیر زیادی متان است. این رسوبات در عمق 800 متری لایه‌های رسوبی قرار دارند. زمانی که صفحات در مسیر خطوط گسلی حرکت می‌کنند، حرارت ایجاد شده و منجر به افزایش فوران‌های گازی از میان شکاف‌های پوسته زمین می‌شود.

جزیره

تولد این جزیره بلافاصله مورد توجه محلی‌ها قرار گرفته و تعداد زیادی از آنها برای بررسی و اکتشاف به سوی آن جلب شدند. زلزله روز چهارشنبه پاکستان زمین‌لرزه‌ای مرگبار بوده و 200 نفر کشته و 350 نفر مجروح از خود به جا گذاشته‌است.

جزیره

به گزارش BBC دانشمندان با استفاده از ماهوراه فرانسوی French Pleiades از این جزیره گلی نقشه برداری کرده و ابعاد دقیق آن را محاسبه کرده‌اند. مسعت کلی این جزیره 22 هزار و 726 متر مربع محاسبه شده‌است. به گفته دانشمندان این جزیره عمر چندانی نخواهد داشت و امواج دریا این بافت نرم زمینی را فرسوده ساخته و به تدریج از بین خواهد برد.

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

۶ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۷