همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دولت باید از رقابت با بخش خصوصی دست بردارد، گفت: مدرن سازی در صنعت حمل و نقل ریلی در دستور کار این وزارتخانه است.

به گزارش مهر، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت راه آهن با ابراز تاسف نسبت به حادثه مرگبار جاده‌ای شب گذشته در آزادراه تهران- قم، اظهار داشت: باید ابزارهای الکترونیکی و عوامل انسانی کنترل بیشتری شود تا شاهد این اتفاقات تلخ نباشیم.

شب گذشته اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود، در کیلومتر 30 اتوبان قم ـ تهران دچار ترکیدگی لاستیک شد. این خودرو پس از انحراف با عبور از گاردریل وسط اتوبان وارد لاین غربی شد و با یک دستگاه اتوبوس که از تهران به مقصد یزد در حرکت بود به شدت تصادف کرد. این تصادف شدید منجر به انفجار یکی از اتوبوس‌ها شد و همین مسئله باعث شد تعداد مجروحان و فوت شدگان بسیار زیاد باشد.

طبق آخرین اطلاعات اعلام شده، بر اثر وقوع این حادثه مرگبار 43 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و 44 تن دیگر مجروح شده اند.

وی با اشاره به اینکه مدرن سازی در ایران با راه آهن شروع شد و یک صنعت نوستالژیک برای ایرانیان به شمار می رود، اظهار داشت: ما باید در وزارت راه و شهرسازی تلاش کنیم تا پیشتازی این صنعت در حمل و نقل حفظ شود اما تاکنون مابقی صنایع گوی سبقت را از حمل و نقل ریلی ربودند؛ بنابراین باید تغییراتی را در نحوه مدیریت صنعت، مدیریت ناوگان، خدمات و سرویس دهی به شهروندان و بهره برداران داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدرن سازی صنعت با فعال شدن خط سریع السیر و برقی کردن ریل از اولویت های این وزارتخانه است، گفت: باید رفاه شهروندان افزایش پیدا کند و میزان رضایت، کیفیت، بهره وری، علاقه مندی حرفه ورزان و شهروندان افزایش یابد.

آخوندی با انتقاد از اینکه بارها اعلام شده اولویت جمهوری اسلامی توسعه صنایع حمل و نقل ریلی است، اظهارداشت: اما این گفته عملی نمی شود، زیرا باید تحقق آن را در این ببینیم که شهروندان به جای استفاده از جاده از ریل استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه حمایت‌ها و بودجه ها به نفع حمل و نقل جاده ای است، بیان کرد: به عنوان نمونه حق دسترسی به جاده رایگان است اما در ریل باید هزینه زیادی را پرداخت کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی بین کلانشهرها و حومه، اظهار داشت: توسعه قطارهای حومه نقش زیادی را در برنامه ریزی شهری دارد اما تا کنون در دستور کار جدی قرار نگرفته است و اکثر کلانشهرها فاقد قطار حومه ای هستند.

وی با تاکید بر مفهوم یکپارچگی در حمل و نقل ریلی، اظهار داشت: نباید مترو، راه آهن و وزارت راه هر کدام یک حکومت جداگانه ای داشته باشد و برای توسعه حمل و نقل ریلی نیاز به یکپارچگی در این بخش داریم.

آخوندی با اشاره به تجدید ساختار بنیادین در حمل و نقل ریلی، اظهار داشت دولت باید از رقابت با بخش خصوصی دست بردارد و فقط ریل و وضع مقررات در اختیار بخش دولتی باشد.

وی تصریح کرد: کل عملیات ریل، بار و مسافر باید به بخش خصوصی منتقل شود و رقابت را در صنعت حمل و نقل فعال کنیم. همچنین ما به عنوان نمایندگان شهروندان باید نگران استانداردها، ایمنی، افزایش بهره وری و فناوری های جدید باشیم.

کد خبر 230519
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز