گروه حوادث: با گذشت ۴‌ماه از تصادف آتشین اتوبوس اسکانیا در جاده اهواز- اصفهان و مرگ ۱۴نفر در شعله‌های آتش، این بار حادثه‌ای مشابه در اتوبان قم- تهران رخ داد و ۴۴نفر را به کام مرگ برد.

حوادث داخلی

در این حادثه، 2 اتوبوس اسکانیا بعد از برخورد با هم آتش گرفتند و در این میان 44مسافر جانشان را از دست دادند.
ساعت 23 دوشنبه شب، یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود در کیلومتر 28 اتوبان قم - تهران دچار حادثه‌ای وحشتناک شد.

لاستیک جلوی اتوبوس ناگهان ترکید و اتوبوس پس از برخورد با خودروی هوندا از مسیر منحرف شد و با شکستن گاردریل وسط اتوبان، وارد لاین مخالف شد. این حادثه در حالی رخ داد که یک اتوبوس اسکانیا همزمان در لاین مخالف و از تهران به مقصد اردکان یزد در حرکت بود. راننده اتوبوس دوم با دیدن اتوبوسی که وارد مسیر او شده بود به سمت راست تغییر مسیر داد تا از برخورد با آن جلوگیری کند اما این حادثه آنقدر سریع رخ داد که وی موفق به فرار نشد.

هر دو اتوبوس از روبه‌رو با هم به‌شدت برخورد کردند اما این پایان ماجرا نبود چرا که پس از این برخورد وحشتناک، هردو خودرو آتش گرفتند و در چشم‌بر‌هم‌زدنی، شعله‌های آتش آنها را دربر گرفت.به‌دنبال این حادثه، مسافرانی که از برخورد وحشتناک جان سالم به در برده بودند، برای خروج از اتوبوس‌ها به تکاپو افتادند؛ تنها راه خروج آنها شکستن شیشه‌های پنجره‌ها بود. درحالی‌که دود و شعله‌های آتش به داخل اتوبوس‌ها نفوذ کرده بود، عده‌ای توانستند با شکستن شیشه‌ها خود را به بیرون پرت کنند و جان سالم به در ببرند اما شدت آتش‌سوزی و دود به حدی بود که عده زیادی از سرنشینان هردو خودرو موفق به فرار نشدند و جانشان را از دست دادند. حتی تلاش نیروهای امدادی نیز برای نجات آنها نتیجه‌ای در بر نداشت و این حادثه مرگبار، جان 44نفر را گرفت.

فداکاری مادر

یکی از قربانیان این حادثه، زنی بود که جانش را فدا کرد تا پسرش را از اتوبوس شعله‌ور نجات دهد. امیرحسین 6ساله، به همراه مادرش از تهران عازم یزد بود و روی صندلی شماره 20نشسته بود. او در سال‌های گذشته پدرش را از دست داده بود و مادرش بود که جای خالی پدر را هم برایش پر کرده بود. وقتی حادثه رخ داد، امیر حسین روی صندلی نشسته بود و تلاش می‌کرد تا خوابش ببرد. درست زمانی که اتوبوس تصادف کرد و آتش گرفت و در همان لحظاتی که مسافران تلاش می‌کردند با شکستن شیشه‌های پنجره جانشان را نجات دهند، مادر امیرحسین همه فکرش، نجات پسرش بود. با اینکه مجروح شده بود اما تلاش کرد تا او را از پنجره به بیرون پرت کند و موفق هم شد. او توانست پسربچه 6ساله‌اش را از مرگ حتمی نجات دهد اما خودش فرصت نکرد راهی به بیرون پیدا کند. او جانش را از دست داد اما توانست جان فرزند دلبندش را نجات دهد و حالا امیرحسین در بیمارستان نکویی قم بستری است و برای دیدن مادرش دلتنگی می‌کند.

44مجروح

دقایقی پس از تصادف، تیم‌های امدادی راهی محل شدند و با بستن اتوبان، عملیات نجات را شروع کردند. آتش‌نشانان برای مهار حریق دست‌به‌کار شدند اما وقتی آتش خاموش شد، چیزی که از اتوبوس‌ها باقی مانده بود، اسکلتی آهنی بیش نبود. در این میان امدادگران اورژانس و هلال احمر توانستند عده‌ای از مسافران را نجات دهند و آنها را همراه با بقیه مجروحان به 3بیمارستان در قم منتقل کردند. به‌گفته مسئولان اورژانس در این حادثه 44نفر مجروح شدند که خوشبختانه حال بیشتر آنها مساعد گزارش شده است.

اجساد سوخته

درحالی‌که امدادگران در تلاش برای انتقال مجروحان به بیمارستان بودند، اجساد سوخته قربانیان نیز از داخل اتوبوس‌ها بیرون کشیده‌شد اما براساس اعلام پزشکی قانونی به‌علت شدت حادثه، اجساد قربانیان به سرعت قابل شناسایی نیست. با این حال همه اجساد به بیمارستان شهید بهشتی و آرامستان بهشت معصومه قم منتقل شدند و کار معاینه و شناسایی هویت آنها شروع شد. در این میان مدیرکل پزشکی قانونی قم، درخصوص آمارهای مختلف ارائه‌شده از تعداد کشته‌های حادثه گفت: تعداد دقیق اجساد تحویلی به این اداره کل، 43نفر است. دکتر کدخدایی، رئیس مرکز تشخیصی آزمایشگاهی استان تهران (کهریزک) نیز اعلام کرد: تیم 3نفره تخصصی شامل یک متخصص ژنتیک، یک پزشک سالن تشریح و یک تکنسین سالن تشریح جهت کمک به تشخیص هویت قربانیان این حادثه عازم استان قم شده‌اند. تا عصر دیروز و لحظه تنظیم این گزارش از پزشکی قانونی قم خبر رسید که هویت 5جسد شناسایی شده و تلاش برای شناسایی هویت بقیه اجساد ادامه دارد.

نقص فنی اسکانیا

چند ساعت از وقوع حادثه گذشته بود که اظهارنظرها درباره علت وقوع آن روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. در این میان رئیس پلیس راهور کشور علت حادثه را ترکیدگی لاستیک اتوبوس اول و علت تشدید‌کننده آن را آتش‌سوزی اتوبوس‌ها عنوان کرد و گفت: متأسفانه طی چندوقت اخیر چندین مورد تصادف اتوبوس اسکانیا به شکل‌های مشابه رخ داده که در اکثر موارد این اتوبوس‌ها به‌دلیل ضعف بدنه و نقص سیستم برق‌رسانی دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

سردار مومنی با اشاره به اینکه سهم شرکت تولید‌کننده اتوبوس نیز در این حادثه مشخص شده است، گفت: بر این اساس شرکت تولید‌کننده اتوبوس اسکانیا (عقاب افشان) 50درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است. وی از تشکیل تیم ویژه بررسی صحنه تصادف اتوبوس‌های اسکانیا خبر داد و گفت: هم‌اکنون این تیم کارشناسی در صحنه حادثه حاضر هستند و در حال بررسی‌اند که اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام می‌شود. براساس این گزارش، شرکت عقاب‌افشان که نمایندگی انحصاری اتوبوس اسکانیا را دارد بدنه این اتوبوس‌ها را در کارخانه‌ای در استان سمنان ساخته و پس از مونتاژ کامل اتوبوس‌ها را می‌فروشد. در همین حال، رئیس پلیس راه کشور نیز علت آتش‌سوزی اتوبوس‌ها را نقص فنی در سیستم برق‌رسانی عنوان کرد و از ارسال گزارش نقص فنی اتوبوس‌های اسکانیا به مراجع قضایی خبر داد.

کد خبر 230625
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز