نمایشگاه> فریبا خانی: «مروری بر جنبش سقاخانه» عنوان نمایشگاهی است که در ‌ موزه‌ی هنرهای معاصر برپا شده است. این نمایشگاه، آثار هنرمندان برجسته‌ی کشورمان را که به‌نوعی در روند این نوع نقاشی و مکتب نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند به نمایش گذاشته است.

از این سقاخانه‌ هنر بنوش

تو اصلاً می‌دانی سقاخانه چیست؟ من وقتی کوچک بودم در کوچه پس‌کوچه‌ی تهران خودمان گوشه‌ای از کوچه، مکان کوچکی بود با یک مخزن آب، در و دیوارش با شمایل امام حسین‌ع و نقاشی‌های مذهبی پر شده بود که گویی تداعی کننده‌ی واقعه‌ی کربلا بود...  هنوز هم بعضی از این سقاخانه‌ها هستند. مردم آن‌جا آب می‌نوشیدند و شمع روشن می‌کردند.

گاهی هم یک روبان یا قفلی به پنجره‌های سقاخانه وصل می‌کردند تا حاجت‌روا شوند. حالا چرا نام این مکان روی یک مکتب در نقاشی و هنرهای تجسمی گذاشته شده است؟ سقاخانه‌ها مکانی عجیب و روحانی بودند. شمع‌‌های آب شده، شمایل معصومین، پنجره‌های فلزی و تذهیب و آرایه‌های ایرانی و اسلامی...

مکتب سقاخانه، در دهه‌ی 1340 شمسی در ایران شکل گرفت. درست وقتی تب مدرنیزاسیون در بین هنرمندان ایرانی بالا گرفته بود. هنرمندان ایرانی، دنبال نمادهای ایرانی و ملی بودند. مکتب سقاخانه، تأثیر شگرفی بر تحولات نقاشی امروز ایران و حتی نوآوری‌های عرصه‌ی خوشنویسی داشته است. این هنرمندان سعی می‌کردند که نقاشی‌های مدرنی با نماد‌های ایرانی تصویر کنند. بخش عمده‌ای از این گروه، هنرجویان دانشکده‌ی هنرهای تزیینی آن زمان بودند که به واسطه‌ی تحصیل در این دانشکده امکان آشنایی و موضوع قرار دادن هنرهای تزیینی را به‌دست آورده بودند و سقاخانه مکان مناسبی برای آن‌ها بود.

نمایشگاه مکتب سقاخانه دربرگیرنده‌ی بخشی از آثار گنجینه‌ی هنرهای معاصر تهران است که در قالب مجموعه‌ای نفیس به نمایش درآمده‌اند. در این نمایشگاه، بیش از 95 اثر از هنرمندانی چون منصور قندریز، صادق تبریزی، پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، فرامرز پیل‌آرام، ناصر اویسی، ژازه تباتبایی و مسعود عرب‌شاهی در هشت گالری موزه‌ی هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده است. 

در این نمایشگاه، حجم‌های زیبایی از تناولی می‌بینیم. مجسمه‌های برنزی دو دست و شاعر و قفس و بلبل و...

خطوط قوی و زیبای صادق تبریزی که مینیاتور و خوشنویسی را در یک قالب مدرن ترکیب کرده است. ستون ارقام حسین زنده‌رودی، واژه‌های پی‌درپی گویی هر چه را که دلش خواسته نوشته است. شبیه متن‌های ادعیه است. او یکی از مهم‌ترین هنرمندان این مکتب است. نقاشی‌های زیبای ژازه تباتبایی و ناصر اویسی هم هست.

می‌توانی در این نمایشگاه آثار دلپذیری را ببینی که بسیار استخوان‌دارند و گویی تشنگی‌ات در یک سقاخانه‌ی هنری قوی برطرف می‌شود.

این نمایشگاه، تا 12 آبان ماه دایر خواهد بود و در طول برگزاری این نمایشگاه، نشست‌های تخصصی پیرامون مکتب سقاخانه برگزار خواهد شد.

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۳

اثر پرویز تناولی

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۳

اثر صادق تبریزی

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۳

اثر ناصر اویسی

دوچرخه

اثر ناصر اویسی

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۳

اثر ناصر اویسی

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۳

اثر حسین زنده‌رودی

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۱۳

اثر ناصر اویسی
دوچرخه
اثرِ فرامرز پیلارام

کد خبر 229748
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز