راستی نماز و روزه‌ات قبول... این روزها علاوه برتوجه به ماه مبارک رمضان و نوع تغذیه‌ات در این ماه، مسئله‌ی مراقبت از بدن در هوای خیلی گرم و آلوده هم مطرح است.

به اسفنج‌های آبدار فکر کنید

می‌دانی که این روزها باید جور دیگری از خود مراقبت کنی. برای مثال خوردن میوه‌ها، این اسفنج‌های آبدار یادت نرود. آن‌ها آب را در خود نگه می‌دارند و در طول روز تشنگی‌ را کم‌رنگ‌ می‌کنند.

 

در این هوای گرم

به هر حال در هوای گرم و آلوده‌ی شهرهای بزرگ باید نوع تغذیه و مراقبت از بدن هم متفاوت باشد. در هوای آلوده بهترین کار این است که آدم کم‌تر در هوای باز قرار بگیرد و فعالیت بدنی بکند. مریم مراداُف، کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزش در این‌باره به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:
«وقتی هوا آلوده است، آلاینده‌ها وارد بدن ما می‌شوند. باید بدانیم این آلاینده‌ها حالت اکسیدان دارند و ما تنها می‌توانیم از موادی استفاده کنیم که آنتی‌اکسیدان دارند. این مواد آلاینده در بدن ایجاد سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کنند.»

او به نقش آنتی اکسیدان‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «آنتی‌اکسیدان‌ها مثل سربازهای محافظ در بدن هستند و  این اکسیدان‌ها را از بین می‌برند. آن‌ها با اکسیدان‌ها ترکیب می‌شوند و ترکیبات بی‌ضرری ایجاد می‌کنند.

مصرف میوه‌ها و سبزیجات بسیار مهم است. این مواد از بدن محافظت می‌کنند. میوه‌هایی که رنگ قرمز و بنفش دارند میزان زیادی آنتی‌اکسیدان دارند. سبزیجاتی که رنگ‌های پر رنگ و تیره دارند هم  سرشار از ویتامین، آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند.»

این کارشناس تغذیه می‌گوید: «خوردن آب به اندازه‌ی 8 تا 10 لیوان در شبانه‌روز هم توصیه می‌شود.»

 

تغذیه در ماه مبارک رمضان

می‌دانیم تا پایان ماه مبارک رمضان یک هفته بیش‌تر باقی نمانده است، اما می‌دانید شما نوجوانان به‌خاطر قرار گرفتن در سن رشد و شرایط خاص بدنی که دارید باید این نکات را هنگام روزه‌داری دقیق‌تر رعایت کنید.

مراداف می‌گوید: «یکی از مواردی که در تغذیه‌ی نوجوانان باید به آن توجه کافی شود استفاده‌ از پروتئین است. پروتئین، زمینه‌ساز رشد است. هم‌چنین کلسیم که در لبنیات کم چرب زیاد هست و در کنار آن تخم مرغ، گوشت‌ و حبوبات بسیار مهم هستند.»

این کارشناس تغذیه به وعده‌ی افطار اشاره می‌کند و می‌گوید: «روزه‌داران نوجوان سعی کنند که از شیر ولرم برای افطار استفاده کنند. برای دریافت انرژی هم باید از خرما استفاده کنند. آش و حلیم و انواع سوپ‌ها مواد خوبی برای افطار هستند و مواد مغذی خوبی در آن‌ها هست. نوجوانان پسر به دلیل رشد عضله‌ای که دارند بهتر است که از مایعات بیش‌تری استفاده کنند. مایعات بدن باید تأمین بشود و این مسئله باید به طوری باشد که متابولیسم بدن را مختل نکند. مراقب باشیم بدنمان دچار کم آبی نشود. درهنگام افطار تا سحر با نوشیدن انواع نوشیدنی مانند شربت آب لیمو، خاک شیر و چای کم‌رنگ، مایعات مورد نیاز بدن را تأمین کنیم.»

 مراداف می‌گوید: «نوجوانان بهتر است وعده‌ی شام و افطار را با هم میل کنند تا برای سحری اشتهای کافی داشته باشند. باید حتماً در وعده‌ی سحری هم مایعات فراوانی نوشیده شود.»

 او می‌گوید: «مایعات سرد باعث انقباض معده و باعث درد عضلات می‌شود. در وعده‌ی افطار معمولاً فرد بعد از مدتی طولانی تحمل گرسنگی، دچار کمبود مایعات و کالری است. بهتر است که فرد برای رفع کمبود مایعات عمل کند و یک مایع‌ ولرم بنوشد. چون اگر فرد روزه‌دار که ساعات طولانی گرسنگی و تشنگی را تجربه کرده است. مایعات سرد بنوشد دچار انقباض عضلات معده خواهد شد.»

مرادف به اهمیت وعده‌ی سحری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «نوجوانان باید بدانند روزه‌ی بدون سحری باعث می‌شود که به بدن خود آسیب برسانند.

در وعده‌ی سحر بهتر است از موادی که کربو هیدرات‌های پیچیده دارند استفاده شود، مثل برنج و ماکارونی که خیلی خوب هستند. این مواد در طول روز شکسته می‌شوند و انرژی بدن را تأمین می‌کنند.»

 او می‌گوید: «در هنگام سحر بهتر است از موادی که مُدر هستند استفاده نشود، مثل موادی که کافئین یا تئین دارند مانند قهوه و چای پررنگ وانواع کولاها. این‌ها باعث از دست دادن آب بدن می‌شوند. موقع سحر بهتر است از غذاهای سرخ‌کرده هم پرهیز کنیم تا در طول روز کم‌تر تشنه شویم. خوردن میوه در سحر خیلی مهم است، چون میوه‌ها مثل یک اسفنج آب بدن را نگه می‌دارند و در طول روز کم‌تر تشنه می‌شویم.»

روزه‌داران نوجوان بایدکم‌تر در طول روز و در هوای آزاد وگرم فعالیت کنند تا بدنشان دچار کم‌آبی نشود.

کد خبر 225365
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز