دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۵
۰ نفر

این‌که هنوز درست و حسابی نخوابیده‌ایم و هنوز درست و حسابی تفریح نکرد‌ه‌ایم و... را بگذارید کنار. گذاشتید؟ آفرین! به جای این حرف‌ها این صفحه را دستتان بگیرید و بخوانید. بله‏، به تخته‌سیاه مرداد خوش‌ آمدید. 10 مسابقه برای مرداد ماه شما.

خانه‌ی فیروزه‌ای: به سروقت خدا برویم!

«باد می‌رفت به سروقت چنار

من به سروقت خدا می‌رفتم!»

می‌توانم حدس بزنم که سهراب سپهری وقت سرودن این سطر چه حسی داشته. اما نمی‌توانم حدس بزنم که شما وقت خواندنش چه حسی دارید. می توانید آن را برای خانه‌ی فیروزه‌ای بنویسید یا به تصویر بکشید؟

تصویرگری: باران

حالا که در این روزهای داغ این‌همه در انتظار هوای بارانی هستیم‏، شما آن را تصویر کنید. ابر و باران و چتر و هر چیزی که ببینده را خنک کند.

کتاب: کتاب‌های غیرادبی

موضوع این ماه کتاب‌های شعر و داستان نیست. کتاب‌های علمی‏، تاریخی، زیست‌محیطی یا... موضوع این ماه است. مشخصات کامل کتاب (نام نویسنده‏، مترجم، ناشر) را بنویسید و اگر می‌توانید تصویر جلد کتاب را هم بفرستید. از ویژگی‌های مثبت و منفی کتاب بنویسید و لطفاً شرح پشت جلد را به عنوان معرفی کتاب برایمان نفرستید.

عکس: نقش‌ها

طرح‌ها و لکه‌ها و بافت‌ها، نقش ایجاد می‌کنند؛ مثل بافت پارچه، قالی یا سایه‌های روی دیوار. از نقش‌ها عکس بگیرید.

محیط‌ زیست: گشت و گذار در اینترنت

اگر از وقت صرف کردن در دنیای مجازی لذت می‏‌بری، توانایی‏‌هایت را برای جست‌وجو در اینترنت نشانمان بده. حداقل دو سایت محیط‏ زیستی درست و حسابی (فارسی یا انگلیسی) پیدا کن و درباره‏‌شان یادداشت کوتاهی بنویس. این سایت‏‌ها می‏‌توانند خبری باشند یا وبلاگ. مهم این است که حوزه‏‌ی فعالیتشان محیط‏ زیست، گیاهان و حیوانات باشد و اطلاعات درست و به‌روزی داشته باشند. معرفی سایت‏‌ها را با خلاقیت و ابتکار خودت انجام بده، طوری که خواننده با خواندن آن متوجه ویژگی‏‌های سایت شود.

شعر: وقتی داغ می‌کنی!

وقتی هوا گرم است، بعضی وقت‌ها کله‌ی آدم داغ می‌کند و دود از آن بلند می‌شود. البته مخ بعضی‌ها هم به‌جای دودکردن، سوت می‌کشد! تو هم سعی کن در گرماگرم این دودها و سوت‌ها یک سوژه‌ی بامزه پیدا کنی و با استفاده از آن، یک شعر طنز بنویسی.

کاردستی: سنگ‌های صیقلی

شرح این مسابقه در شماره‌ی 707 دوچرخه در صفحه‌ی چرخ‌فلک چاپ شده و می‌توانید آن را در این نشانی هم ببینید.

داستان: پیتزای قارچ و گوشت

پیتزای گوشت و قارچ موضوع داستان است‏، حتماَ برای داستانتان اسم بگذارید. می‌خواهید داستان طنز بنویسید یا جدی؟

گردون: طبیعت و مکان‌های طبیعی

در جایی که زندگی می‌کنید یا به آن سفر می‌کنید، چه مکان‌های طبیعی‌ مشهوری وجود دارد؛ کوه، دریاچه، دشت، آبشار و... از همین‌ها برای دوچرخه بنویسید؛ کوتاه و دقیق و اگر می‌توانید عکس هم بفرستید.

گزارش و گفت‌و‌گو: تصویری که تکانم داد

گاهی  از دیدن عکسی تکان خورده می‌خوریم و گاهی دیدن صحنه‌ای در خیابان یا سر کلاس یا... یا حتی دیدن یک نقاشی چنین اثری می‌گذارد. می‌شود از نوجوان‌ها درباره‌ی چنین لحظه و چنین تصویری بپرسیم؛ این‌که چه چیزی آن‌ها را تکان داده و چه تأثیرش بر آن‌ها چه بوده. حاصل کار را می‌توان در قالب گزارش یا مجموعه‌ی گفت‌وگو تنظیم کرد.

شرایط شرکت در مسابقه

سن شرکت‌کننده‌ها: 12 تا 17 سال + خبرنگارهای جوان

مهلت: تا آخر مرداد ماه

کپی شناسنامه: کسانی که خبرنگار افتخاری دوچرخه نیستند بفرستند

نشانی دقیق و شماره‌ی تلفن:یادتان نرود

آثارتان را به نشانى «تهران،‌ صندوق پستى: 5446-19395» براى هفته‌نامه‌ى دوچرخه، پست کنید.

کد خبر 224661
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز