سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد شریعتمداری در سال ۱۳۳۹ در شهر تهران دیده به جهان گشود.

شریعتمداری

متن زیر بخش‌هایی از زندگینامه خودنوشت محمد شریعتمداری به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وی است:

پدرم حاج نورالدّین شریعتمداری از مبارزان و رنجیدگان رژیم ستم شاهی و فرزند آیت الله حاج شیخ جلال الدّین شریعتمداری مجتهد و نوه آیت الله العظمی حاج شیخ علی شریعتمداری و نتیجه آیت الله العظمی آخوند ملا محمد جعفر شریعتمداری استرآبادی (هر دو از مراجع تقلید زمان) و مادرم از خانواده مذهبی و روحانی عطار، نوه حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمود عطار از علمای مشهد مقدس بوده و اصالتاً اهل مشهد است.

دارای دو خواهر و دو برادرهستم، یکی از برادرانم در جریان دفاع مقدس در عملیات کربلای هشت بدست دشمن بعثی صهیونیستی به فیض شهادت نائل گردید.

همسرم از مدیران مدارس آموزش و پرورش تهران است. حاصل زندگی مشترک ما، چهار فرزند(سه دختر و یک پسر) است. اولین دختر عزیزم دانش آموخته رشته کارشناسی ارشد اقتصاد، دومین فرزندگرامی ام دانش آموخته رشته کارشناسی میکروبیولوژی و سومین ازعزیزانم دانش آموخته رشته کارشناسی مهندسی صنایع، و پسر گرامیم نیز دانش آموخته رشته کارشناسی مدیریت بازرگانی است، به لطف الهی همه فرزندانم ازدواج کرده و به زندگی مستقل خودشان مشغول می‌باشند.

اینجانب تحصیلات ابتدائی و دبیرستان را به تبعیت از خانواده، در تهران و شهرستان های مختلف گذرانده و در کلیه سالهای تحصیلی به فضل خدا در همه پایه‌ها در رتبه‌های اول هر پایه قرار گرفته ام.

در سال ۱۳۵۶ در رشته الکترونیک وارد دانشگاه شدم. به محض پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا در کمیته استقبال از حضرت امام (ره) در دبیرستان دخترانه علوی در خدمت مرحوم حاج مهدی شایسته (رحمه ا... علیه) رئیس وقت دبیرستان و سپس در کمیته مرکزی انقلاب اسلامی در خدمت حضرت آیت ا... باقری کنی و حضرت آیت ا... مهدوی کنی افتخار خدمت داشته ام .

از سال ۱۳۶۰ از زمان نخست وزیری شهید رجایی (اعلی ا... مقامه) در نخست وزیری به عنوان جانشین معاونت امور انقلاب انجام وظیفه کرده ام. در تشکیل وزارت اطلاعات در کنار حضرت آیت ا... ری شهری در تأسیس نهادی انقلابی برای پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران مشارکت و در دولت اول حضرت آیت ا... هاشمی رفسنجانی به عنوان قائم مقام وزیر بازرگانی انجام وظیفه کرده ام.

از روزهای آغازین رهبری حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی افتخار خدمت در دفتر معظم له را یافته و از سال ۱۳۶۹ به امر و نظر مقام معظم رهبری مدظله مامور تأسیس و تشکیل معاونت نظارت و حسابرسی دفتر شدم. و تا مهر۱۳۷۶ در این سمت فعالیت کرده ام و افتخار دارم که حضرتشان از خدمت این معاونت در طول دوران تصدی ام بارها ابراز رضایت و آرامش فرموده اند.

همچنین به رأی و نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال ۱۳۷۰ به عضویت هیأت امناء اموال در اختیار ولی فقیه منصوب شدم. از مرداد ماه ۱۳۷۳ مسئولیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)را نیز با حفظ سمت بنا به نظر و موافقت ایشان بر عهده گرفتم.

در عرصه خدمات حج از سال ۱۳۷۰ در بعثه مقام معظم رهبری مد ظله العالی به عنوان نماینده ویژه سرپرست حجاج مسئولیت بازرسی و نظارت ویژه بر فعالیت های سازمان حج و زیارت را برعهده داشته ام.همچنین به عنوان مشاور عالی و رئیس شورای راهبردی حج و زیارت در تدوین استراتژی حج جمهوری اسلامی مسئولیت داشته ام.

پیش از اتمام دوره چهارم مجلس شورای اسلامی در کنار حضرت آیت ا... ری شهری در تأسیس جمعیت دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی، با احساس ضرورت در مشارکت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در قالب حزبی اسلامی و ارزشی مشارکت کردم.

پس از اتمام مبارزات انتخاباتی سال ۱۳۷۶ و انتخاب حجت الاسلام والمسلمین خاتمی به ریاست جمهوری اسلامی، از سوی ایشان به دولت دعوت شده و توسط ایشان بعنوان نامزد تصدی وزارت بازرگانی به مجلس محترم شورای اسلامی معرفی و با کسب رأی اعتمادی بالا از مجلس پنجم و تنها با ۹ رأی مخالف تایید و به حکم رئیس جمهورمحترم به سمت وزیر بازرگانی جمهوری اسلامی ایران منصوب شدم.

علاوه بر فعالیت های جاری بازرگانی از همان ابتدا با علاقمندی که در رئیس دولت بود و همراهی و گرایش و اقبالی که دولت از خود نشان می داد، در بسیاری از موضوعات غیر اقتصادی دولت از حیث مسئولیت مشترکی که وزراء در اداره امور دولت بر عهده دارند و میثاقی که با رئیس دولت اخلاقاً بسته اند، مشارکت کردم.بطوری که گاهی این مشارکت ها ، مورد انتقاد و سرزنش از سوی برخی از دوستان و دشمنان و البته تشویق و دعای خیر از سوی خیل کثیری از دوستان مواجه می شد.

مجدداً در یک تلاطم انتخاباتی دیگر البته غیر قابل مقایسه با سال ۱۳۷۶ مجدداً جناب آقای خاتمی با رأیی بیشتر به ریاست جمهوری هشتم رسید، و به لطف وجود سابقه یک دوره همکاری مشفقانه و حسن ظنّ و اعتماد وافر شخص ایشان و لاغیر برای بار دوم کاندیدای پست وزارت بازرگانی شدم. و با معرفی ایشان و رأی اعتمادی بیش از دوره نخست ۲۲۵ رای موافق مجدد سکان کشتی بازرگانی کشور را نمایندگان ملت و رئیس جمهور منتخب مردم بدست اینجانب سپردند و با توکل به خدا با قوّتی مضاعف دوره دوم آغاز شد.

حدود بیست سال است که بعنوان عضو هیات امناء ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و نیز عضو هیات امناء آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) منصوب شده ام و بنا به وظیفه در سمت های مذکور در حد بضاعه مزجاه انجام وظیفه می کنم.

از مورخ ۱۳۸۷ بنا به حکم مؤسس و رئیس مؤسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث به عضویت و دبیری هیات امناء آن مؤسسه نیز منصوب شده‌ام.

................

وی مهر سال ۱۳۹۲ از سوی حسن روحانی، به عنوان  معاون اجرایی رئیس جمهور انتخاب شد.

شریعتمداری در دولت دوازدهم به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مشغول به فعالیت شد و در نهایت در مهرماه ۹۷ به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دوازدهم مشغول به کار شد.

کد خبر 212928
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز